ART OF SOUND: Heitor Villa-Lobos

Radiosarajevo.ba
ART OF SOUND: Heitor Villa-Lobos

Novo izdanje emisije Art of Sound donosi djelo neobično kreativnog i osobito produktivnog brazilskog kompozitora umjetničke muzike dvadesetog stoljeća.

Heitor Villa-Lobos (1887-1959) bio je romantično vezan za Brazil, i osvajački odvažan prema ostalom svijetu. Svoj kompozicioni stil i pristup muzici nije predao formalnim i strogim okvirima akademskih normi, iako mu je i ta sfera bila poznata. Villa-Lobos je bio više fasciniran koloritom ulica i zemlje Brazila kojima se uvijek vraćao. Sa nepunih dvadeset godina već je poduzeo svoje prvo 'etnomuzikološko' terensko putovanje ka brazilskom sjeveroistoku te potom i Amazonu, u potrazi za zvučnim reliktima lokalnog ambijenta. Sa druge strane, u gradu je Villa-Lobosa privlačila muzika uličnih sastava, popularnih chorões (choro, prev. plač, tužaljka, brazilska je popularna instrumentalna muzika koja korijene ima u 19. stoljeću, a koju je izvorno izvodio ansambl-trio flaute, gitare i cavaquinha, instrumenta nalik malog gitari sa 4 žice). Ipak, u svojoj divljoj naravi Villa-Lobos se koristio i stilskim elementima zapadnoevropske klasične muzičke tradicije, i njegov će rad ostati uhvaćen između onoga što je lokalno i savremeno.

U svojoj je zemlji Heitor Villa-Lobos bio veoma priznat, kao pedagog i kompozitor. Izvan Brazila njegovo su ime poštovali pariški umjetnički krugovi, ali i holivudska filmska industrija. Sam Villa-Lobos djelovao je kao čudnovat spoj kreativnog umijeća i vanjske pojavnosti koja je gotovo uvijek imala čašu u jednoj, i kubansku cigaru u drugoj ruci. Julian Bream, veliki engleski interpretator Villa-Lobosove gitarske muzike, prisjeća se:

''Villa-Lobos je bio veći od života, prilično nevjerovatan. Nije djelovao kao kompozitor. Nosio je kričave karirane košulje, pušio cigaru, i uvijek imao uključen radio, slušajući vijesti, neku laganu muziku ili bilo šta. Villa-Lobos nije bio čovjek prefinjen u nekom intelektualnom smislu, ali je imao veliko srce.''

Muzika Villa-Lobosa o njemu dovoljno govori, a autor je o njoj kazao to da je jednostavno ''prirodna, poput vodopada''.

 

Heitor Villa-Lobos je ostavio veliki muzički opus, kojem pripadaju njegove Choros (inspirirane istoimenim urbanim popularnim žanrom), Bachianas Brasileiras (devet suita za različite kombinacije instrumenata i glasova), brojni koncerti za instrumente i orkestralne ansamble, dvanaest simfonija, mnoga orkestralna djela, kamerna muzika, gudački kvarteti, opere, muzika za balet, filmska muzika, te kompozicije za klavir i gitaru solo.

Kompozitorovi prvi radovi imali su početke u improvizacijama na gitari, te ćemo u ovoj emisiji slušati djela koja je Villa-Lobos napisao upravo za ovaj instrument. Biće to Chôro br. 1, "Chôro típico" (1920), Cinq préludes (Pet preludija, 1940), i to br.1 e-mol, br.2 E-dur i br.3 a-mol, te Koncert za gitaru Fantasia Concertante (1951).

 

U drugom dijelu emisije Art of Sound poslušat ćemo kompozicije za klavir Heitora Villa-Lobosa, i to za početak opet jedan Choro, br.5 'Alma Brasileira', A Prole do Bebȇ, I serija (1920) br.1-5, i za kraj Valsa da Dor (1932).

Za svoga života je Villa-Lobos komponovao za znamenitog gitaristu Andrésa Segoviu, a bio inspiriran velikim pijanistom i prijateljem Arturom Rubinsteinom. Gitarska i klavirska djela Villa-Lobosa u večerašnjoj emisiji izvode, ipak, neki drugi izvrsni umjetnici – gitarist Julian Bream, te Sonia Rubinsky, brazilska pijanistica koja je snimila za Naxos etiketu gotovo cjelovit klavirski opus Heitora Villa-Lobosa.

 

 


 

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najnovije