ART OF SOUND: Georges Bizet
Nova emisija Art of Sound predstavlja jedno od najznametnijih i veoma važnih djela u cjelokupnoj opernoj literaturi klasične muzike, kompozitora koji za svoga života nije osjetio razumijevanje i čast kakvi su njegov najznačajniji rad čekali tek nakon odlaska autora.
Georges Bizet (1838-1875) bio je francuski kompozitor koji je svoj stil gradio kroz proučavanja djela Rossinija i Meyerbeera, te Beethovena, i pri tome stvarao samopouzdanje i sticao umijeće koje će mu na koncu poslužiti za komponavanje vrhunskih opernih uradaka. Njegov razvojni put u opernom stvaralaštvu počeo je sa djelima Ljepotica iz Pertha (1866) ili Djamileh (1871), koji su bili samo priprema za ono što će uslijediti. Godine 1872 Bizet je komponovao operu Arležanka (L'Arlésienne) koja je slikovito prikazala provansalski krajolik i život, živopisnot sunčanog juga kroz lirsku Bizetovu poetiku. Dražesni zvučni prikazi predstavili su osobeni senzibilitet autora, uz njegovu viziju lokalne melodike i ozračja. A onda, nakon Arležanke, uslijedila je Carmen.
Premijera opere Carmen odigrala se već historijskog 3. marta 1875 godine, i mnogi su je očekivali sa velikom znatiželjom. Međutim, njihova očekivanja ostala su neuslišena. Ovakva, moderna opera sa neobično kontraverznom ali toliko stvarnom glavnom figurom koja je iznimna počast životnoj istini, nije dotakla publiku. Bio je to novi stil koji se podigao protiv i iznad dotašnjeg romantizma u umjetnosti, u kojem su likovi, njihova i predstava cjelokupne drame na sceni bili izvor nove, ljudske ljepote, kako je sugerirao i Nietzsche, kazujući o Bizetovom djelu. Iako je ispisana u okviru žanra komične opere, Carmen je bila proizvod francuskog muzičkog realizma, te se može promatrati i kao most ka talijanskoj verističkoj operi devetnaestog stoljeća.
Libreto opere Carmen načinili su Henri Meilhac i Ludovic Halévy, a prema istoimenoj poemi francuskog dramatičara, pisca i historičara 19. stoljeća, Prosper Mériméea. Opera kroz svoja četiri čina pripovijeda o Don Joséu, naivnom vojniku koji trpi zbog svog nečasnog života i srami se vlastitih slabosti, duboko u sebi ipak noseći izvjestan osjećaj poštenja. On se prepušta čarima Carmen, temperamentne ciganke koja je prije svega odana vlastitoj slobodi i neovisnosti. U libreto su autori uveli i još jedan ženski lik, Micaëlu, seosku služavku potpuno drugačijeg karaktera od Carmen, nesretno zaljubljenu u Joséa. Opisi proleterskog života, nemorala i bezakonja odvijaju se kroz dramsku radnju u drumskim krčmama i krijumčarskim gudurama, a okončavaju u areni, gdje José u zanosu ljubomore oduzima život Carmen, jer je ona zavoljela glamuroznog toreadora Escamilla. Priča završava onako onako kako je u njenoj ''sudbinskoj'' temi najavljeno već na njenome početku.
U novom izdanju emisije Art of Sound slušamo prvi čin opere Carmen, Georges Bizeta, u interpretaciji Berliner Philharmoniker (Berlinske filharmonije), Chœur de l'Opéra de Paris (Hora pariške Opere), a pod dirigentskim vodstvom Herberta von Karajana. Solisti/ce su Agnes Baltsa, José Carreras, Katia Ricciarelli i José van Dam.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.