ART OF SOUND: Franҫois Couperin
Novo izdanje emisije Art of Sound predstavlja djela jednog istaknutog kompozitora u historiji umjetničke muzike koji je djelovao na prelazu iz 17. u 18. stoljeće.
Franҫois Couperin (1668-1733) bio je poznat kao Veliki, 'le Grand', prominentan čembalist i orguljaš svoga doba. Njegova je cijela porodica pripadala muzičkom svijetu, ali je Couperin od svojih krvnih srodnika bio najpopularniji. Ostavio je iza sebe muzički opus sačinjen od brojnih i raznolikih radova. Među njima ima kompozicija za orgulje i, naravno, čembalo, triosonata, koncerata, te suita za viole, ali i vokalnih djela koja su pretežno duhovnog karaktera. No, uprkos ovom značajnom i šarolikom muzičkom opusu, Couperin je zasigurno najpoznatiji po svojih 215 kompozicija namijenjenih čembalu, a objavljenih u četiri navrata, 1713., 1717., 1722. i 1730. godine.
Ova Couperinova djela sa gledišta njihove forme mogla bi se okvirno smatrati suitama, koje kompozitor naziva orders. No nisu to suite u klasičnom obliku, jer broj njihovih stavaka nadmašuje sadržaj nekih od najbogatijih djela te vrste. Takođe, u njima iščezava struktura ustaljenih ritmičkih obrazaca, a stavci dobivaju i specifične naslove koji im daju auru programnosti. Oni su svi, naime, ogledalo autorove svakodnevnice, mnogih prizora i figura iz njegova života koje je on tonovima opisao, kroz svoje dražesne i poetične zvučne slike. Tako su među njimaKneginja Marija, Sestra Monika, Ljupka Terezija, Žeteoci, Procvali voćnjaci, Zaljubljeni slavuj, Male vjetrenjače ili Budilica. Couperinu je bila želja i namjera prikazati ljudske karaktere, u širini njihovih dobrih i loših osobina, ali i svijet izvan čovjeka, prirodu i njene životinjske stanovnike.
Muzika Couperina odražava i tadašnji lepršavi i ponekad lakomisleni rokoko stil, šarolika ornamentiranja koja su bila trendom u umjetnosti tog historijskog trenutka, muzici i arhitekturi. Određene upute o izvođenju upravo ovih raznolikih ukrasa, ali i savjete o držanju tijela, ruku i prstiju za izvođenja na čembalu, Couperin ja ostavio u svome značajnom djelu L'art de toucher le clavecin (Umjetnost sviranja čembala), objavljenom 1716. godine.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.