ART OF SOUND: Amy Beach

Radiosarajevo.ba
ART OF SOUND: Amy Beach

Večerašnja emisija Art of Sound (emituje se svakog četvrtka u 22h) predstavlja djelo jedne američke kompozitorice i pijanistice, prve umjetnice svoje zemlje koja je u svijetu klasične muzike dostigla značajniji uspjeh.

Amy Beach (1867-1944) je uistinu rano otpočela svoju muzičku karijeru, kao dječiji genije interpretacije i kreacije. U svojoj je prvoj godini već tečno pjevušila na desetine pjesmica, a u drugoj improvizirala na zadate melodije. Kao četverogodišnjakinja je savladala notno pismo i godinu poslije komponovala jednostavne valcere. Uskoro je priređivala i javne recitale izvodeći djela Händela, Beethovena i Chopina, ali i vlastite radove. Kada su posljednji u pitanju, općenito je svoju kompozitorsku vještinu gradila sama, uz nešto malo jednogodišnje formalne poduke kada je imala četrnaest godina.

Beach je zarad kompozitorskog stvaralaštva, i po želji svoga supruga koji je naročito poticao njen kreativni rad, izvođačke aktivnosti donekle umanjila nakon svoga velikog profesionalnog debija u Bostonu 1883. godine te koncerta sa Bostonskom filharmonijom nedugo potom. Naredne godine će iskoristiti za komponovanje, a nastupati će pretežito u humanitarne svrhe. Fokus njena interesovanja postat će kreativni proces, čiji je prvi značajan rezultat bila Misa u Es-duru premijerno izvedena 1892. godine i pozitivno ocijenjena od strane kritike i publike. To je zasigurno bio i dobar znak za Amy Beach da nastavi sa svojim radom, stvaralačkim ali i izvođačkim aktivnostima, u želji da stekne solidnu reputaciju u oba domena muzičkog djelovanja.

Među članovima takozvane Bostonske Šestorke (Second New England School ili New England Classicists) Amy Beach je bila jedina dama i kompozitorica, uz John Knowles Painea (1839-1906), Arthur Footea (1853-1937), George Chadwicka (1854-1931), Edward MacDowella (1861-1908) i Horatio Parkera (1863-1919). Premda već na vratima 20. stoljeća, njena su djela općenito romantičarski obojena, sa izuzetkom kasnih radova u kojima je Beach eksperimentirala sa cjelostepenim ljestvicama i nekonvencionalnim harmonijama i tehnikama. U zadnjoj deceniji 19. stoljeća Amy Beach su zainteresirali i određeni tradicijski muzički izrazi, poput narodnih pjesama Škotske, Irske, pa čak i Balkana. Naravno, inspiracija su joj bile i afroamerička te tradicija američkih Indijanaca, te će Amy Beach ovim svojim zanimanjem utjecati na artikuliranje i prvog nacionalnog pokreta u američkoj muzici.

Iza Amy Beach ostao je nemali opus, koji obuhvata njene popularne pjesme, duhovna i svjetovna horska djela, kompozicije za klavir, kamerne i orkestralne radove, te jednu operu.

U ovoj emisiji slušamo dva djela Amy Beach, njen Klavirski koncert, cis-mol, Op. 45 (1898/99), u izvođenju Nashville Symphony Orchestra i soliste Alan Feinberga, te uz dirigentsko vodstvo Kenneth Schermerhorna /1929-2005/, i Klavirski trio, Op. 150 u A-molu (1938/39), u izvedbi engleskog Ambache ansambla.

 

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Najnovije