Šerif Isović: Zašto raspodjela indirektnih poreza u BiH nije pravedna?!
Zastupnik u Predstavničkom domu Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine Šemsudin Mehmedović upozorio je na brojne nezakonitosti koje se odnose na rad Uprave za indirektno oporezivanje (UIO) Bosne i Hercegovine, kao i raspodjelu prihoda sa jedinstvenog računa, ukazujući da je Federacija Bosne i Hercegovine je oštećena za 370 miliona KM u korist RS-a.
Piše: Mr. Šerif Isović, za Radiosarajevo.ba
Generalno kad je u pitanju raspodjela indirektnih poreza u Bosni i Hercegovni (BiH) ista nije pravedena jer se ona ne zasniva na tome koliko ko doprinosi (može se reći zarađuje) ukupnoj naplati indirektnih poreza. Raspodjela se zasniva na krajnjoj potrošnji, tako da mnogi, pa i analitičari ne znaju šta tačno čini krajnju potrošnju. Mnogi "mješaju" ili poistovjećuju ukupnu naplatu s krajnjom potrošnjom, što je s aspekta pravnih propisa pogrešno.
Oglasio se BH Meteo: "Od večeras započinje utjecaj visinske ciklone", evo šta nam to donosi
Kako se dolazi do koeficijenata?
Naime, krajnju potrošnju na osnovu koje se vrši raspodjela PDV-a predstavljaju obračunati (a ne uplaćeni) iznosi poreza na krajnju potrošnju koji su prikazani u obrascu PDV prijave u poljima 32. (entitet Federacija BIH), 33. (entitet RS) i 34. (DC Brčko).
Najkraće rečeno, krajnju potrošnju koja se upisuje u ova polja čini obračunati porez na dodatu vrijednost (PDV) kupcima koji nisu registrirani porezni obveznici i obračunati PDV za koji poreski obveznik nema pravo na povrat odnosno odbitak (PDV obračunat na sopstvenu potrošnju poreznog obveznika, PDV iz svih internih faktura u vanposlovne svrhe, te ulazni PDV iz poreznih faktura koje se ne može odbiti).
Detaljno kako se popunjavaju ova polja pojašnjenjo je u Uputstvu o načinu popunjavanja PDV prijave (Službeni glasnik BiH”, broj 47/22).
Dakle, kad je u pitanju raspodjela PDV-a treba imati u vidu slijedeće:
1. Da u izračun koeficijenata za raspodjelu PDV-a ne ulazi ni ukupno obračunati, ni ukupno naplaćeni PDV, već samo dio obračunatog (a ne uplaćenog) PDV-a koji predstavlja krajnju potrošnju koju su PDV obveznici sami prikazali u poljima 32., 33. i 34. svojih PDV prijava. Dakle, tačnost ovih podataka u značajnoj mjeri zavisi od tačnosti (savjesti i poštenja) PDV obveznika koji u svojim prijavama iskazuju krajnju potrošnju. Ovdje bi za dublju analizu bilo interesantno objaviti podatak koliko je PDV obveznika kažnjeno zbog toga što nije tačno prikazalo ove podatke i koji iznos krajnje potrošnje je Uprava za inderketno oporezivanje utvrdila da nije tačno prikazan i kako je ovo eventualno uticalo na raspodjelu odnosno izračun koeficijenata za raspodjelu;
2. Da neuplaćeni PDV-a i povrati PDV ne utiču na raspodjelu PDV-a. Činjenica da neuplaćeni PDV ne utiče na raspodjelu je interesantno pitanje s aspekta raspodjele prihoda iz razloga što eventualne "neplatiše" prijave krajnju potrošnju, a ne plate porez koji nisu naplatili a da to po važećim propisima ne utiče na raspodjelu;
3. Upravni odbor UIO je nadležan da donese akte o izračunavanju koeficijenta za raspodjelu naplaćenih poreza entitetima. Za donošenje odluka o raspodjeli prihoda od indirektnih poreza potrebna je prosta većina glasova članova Odbora s tim da za iste moraju da glasju: ministar finansija i trezora BiH, ministri finansija Federacije i RS. Upravni Odbor je donio Pravilnik o izračunu koeficijenata doznačavanja entitetima (Službeni glasnik BiH, broj 62/08) i prema ovom Pravilniku Upravni odbor treba da donosi kvartalno privremene koeficijente za raspodjelu indirektnih poreza...
Odustvo pravičnosti u FBiH
Kad je riječ o raspodjeli indirektnih prihoda u Federaciji BIH ista je propisana Zakonom o pripadnosti javnih prihoda u Federaciji BiH i prema ovom Zakonu prihodi sa jedinstvenog računa koji pripadaju Federaciji, raspoređuju se, i to:
a) Proračunu Federacije privremeno na ime financiranja naknada demobiliziranih nezaposlenim braniteljima 3,05 posto od ostvarenih prihoda, do roka važenja Zakona o pravima demobilisanih branitelja i članova njihovih obitelji ("Službene novine Federacije BiH", broj 61/06),
b) financiranje funkcija Federacije 34,93 posto
c) financiranje funkcija kantona 51,23 posto
d) finansiranje funkcija Grada Sarajeva 0,25 posto
e) financiranje funkcija jedinica lokalne samouprave 8,42 posto
f) Upravitelj cesta 3,9 posto.
Pojedinačno učešće kantona u raspodjeli prihoda od indirektnih poreza vrši se na osnovu formule koja se zasniva na sljedećim omjerima:
- 57 posto na osnovu broja stanovnika u kantonu;
- 6 posto na osnovu površine kantona;
- 24 posto na osnovu broja učenika u osnovnom obrazovanju;
- 13 posto na osnovu broja učenika u srednjem obrazovanju.
Iz samo ove male "naznake" raspodjele prihoda jasno se može zaključiti da je raspodjela javnih prihoda uopćeno veoma složena stvar.
Postojeća zakonska rješenja nisu zasnovana na pravičnosti, pa su i po logici stvari neka rješanja ili principi nelogični što ukazuje da jedno od bitnih reformskih pitanja treba biti refoma raspodjele javnih prihoda, i to kako između entiteta, tako i unutar Federacije BIH.
O autoru:
Autor je magistar ekonomskih nauka, bivši direktor Poreske uprave Federacije BiH i bivši član Upravnog odbora Centralne banke BiH.
Tokom karijere radio je kao finansijski vještak i bio na visokim funkcijama u finansijskim institucijama i javnim preduzećima.
Sudionik je i predavač na više međunarodnih simpozija, konferencija i fakulteta. Autor je brojnih radova u znanstveno-stručnim časopisima, te u zbornicima radova s međunarodnih konferencija.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.