Sarajevo ima prosvijećenu teatarsku publiku, u slučaju Veliki Gatsby kriva je loša organizacija

Radiosarajevo.ba
Sarajevo ima prosvijećenu teatarsku publiku, u slučaju Veliki Gatsby kriva je loša organizacija

Koliko jedan površno napisan novinarski tekst može donijeti štete i lošeg publiciteta cijelom gradu, svjedočili smo do sada mnogo puta. Tako je bilo i u ponedjeljak kada je nakon objave jednog portala da je "Publika napustila predstavu Veliki Gatsby zbog erotskih scena", ovu senzacionalističku poluinformaciju preuzeo veliki broj medija u cijeloj regiji. 

Piše: Vesna Andree Zaimović, Radiosarajevo.ba

Tako se nahranila sujeta i potvrdio omiljeni argument onih koji oplakuju "Sarajevo kao izgubljen slučaj", grad koji "nije kao što je nekad bio" i koji je izgubio svoju gradsku supstancu.   

Šta se, zapravo desilo te večeri u Narodnom pozorištu? 

Predstava Veliki Gatsby u izvođenja Mestnog Gledališča Ljubljana bila je, prije svega, loše organizirana. Pod okriljem Sarajevske zimestihijskog festivala u kojem čak ni njegov direktor Ibrahim Spahić ne zna kada se koji događaji i zbog čega dešavaju, ova predstava bila je šturo najavljena u medijima. Na zvaničnoj stranici Sarajevske zime o Velikom Gatsbyju nije pisalo ništa više osim termina igranja i imena glumaca, bez bilo kakve informacije o sadržaju i eksplicitnim scenama. Haotična organizacija proširila se i na produkciju u dvorani Narodnog pozorišta u Sarajevu, pa je tako slovenska predstava na sceni izvođena bez titlova s prijevodom, pred skromnih stotinjak gledalaca. 

Već na samom početku grupa od dvadesetak gledatelja napustila je dvoranu, jer nije željela pratiti predstavu čiji jezik ne razumije. To su naveli i dežurnoj osobi iz Narodnog pozorišta koja ih je pitala za razlog. Određeni broj gledatelja napustio je predstavu na pauzi. Među njima, bilo je i onih koji su od festivala Sarajevska zima dobili besplatne karte i, ne znajući šta će gledati, poveli djecu "u  pozorište". Dio publike, njih pedesetak, ostao je do kraja predstave, nagradivši je aplauzom i izražavajući svoje oduševljenje izvrsnom glumom ljubljanskog ansambla.  

Kakvu teatarsku publiku ima Sarajevo?

Već 53 godine u Sarajevu egzistira jedan od najvažnijih teatarskih festivala u regiji MESS. Svake godine tim povodom na sarajevskim scenama odigra se tridesetak najatraktivnijih evropskih predstava koje pomjeraju granice teatarskog izraza, propituju neka od najvažnijih pitanja čovječanstva. Svega je do sada bilo na MESS-u, od sedmosatnih predstava, golotinje na sceni, interakcije s publikom, najvećih svjetskih redatelja, pa do eksperimenata koji iziskuju prosvijećenu, tolerantnu i znatiželjnu publiku. Sarajevska publika za predstave na MESS-u obično traži kartu više. Znalo se dešavati da neko od gledalaca napusti predstavu, ali razlog obično leži u kvalitetu predstave. 

I repertoarske predstave znale su pred publiku predstaviti brojne izazove - od trosatnih Skupštine i Tajne džema od malina Selme Spahić, pa do Mortal Kombajna koji obiluje uličnim žargonom i sočnim psovkama. Publika ih nagradi ili ne nagradi, u zavisnosti od kvaliteta. 

"Članak je imao regionalni odjek i utjecao na stvaranje pogrešne slike o Sarajevu. Mislim da je nepromišljeno donositi generalni sud o publici na osnovu pojedinaca/ki, ako ih je bilo. Nažalost, nisam bila na izvedbi "Velikog Gatsby-ja", te ne mogu govoriti iz pozicije gledateljice. Ono što je sigurno je da je sarajevska publika do sada vidjela neke od najsubverzivnijih umjetnika i umjetnica u historiji pozorišta, od Living Theater-a još 60tih godina prošlog stoljeća, do Romea Castellucci-ja ili trupe Ricci Forte-a na najrecentnijim MESS-ovima. Publika je znala izlaziti sa naših predstava kada im se nešto ne dopada tematski ili estetski, ili kada predstava za njihov ukus predugo traje, a ne zato što te predstave vrijeđaju njihov konzervativni osjećaj za javni moral i što im je nago tijelo tabu. Na izvedbi se desio tehnički problem i predstava nije titlovana, što je sigurno mnogo doprinijelo recepciji publike. Prethodno gostovanje predstave Ivice Buljana odigrano je pred prepunim gledalištem Kamernog teatra 55, a u predstavi su glumci i glumice također goli u pojedinim scenama. Na kraju krajeva, brojne kolege i kolegice iz regije ističu da su im upravo izvedbe pred sarajevskom publikom među najboljim i najdražim", kaže u razgovoru za portal Radiosarajevo.ba redateljica Selma Spahić. 

"Situacija je upravo obrnuta - što je više erotike u teatru, publika više dolazi. Sjećam se kada smo igrali Noru, za ulaznice se nudilo i četiri puta više novca, ali mi nismo mogli prodati izvan kapaciteta dvorane", prisjeća se u razgovoru za Radiosarajevo.ba Haris Pašović, direktor teatarske kompanije East West i pozorišni redatelj. 

Problem sarajevske publike, dakle, nije manjak tolerancije ili needuciranost. Problem bi, prije bismo rekli, needuciranost novinara koji ne poznaju višedecenijsku teatarsku tradiciju koja ime se odvija pred očima, kao i diletantizam Sarajevske zime da jednu značajnu predstavu, kakva je Veliki Gatsby, dostojno predstavi javnosti.   

Problem sarajevske publike je i nedostatak dugoročne strateške kulturne politike koja će znati da valorizira kvalitetne projekte i da ulaže u kulturnu edukaciju mladih naraštaja.  

Vezano; ANKETA - Posjećujete li pozorišne predstave

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Najnovije