Roditelji ogorčeni rezultatima TIMMS istraživanja: Šta ćete vi, odgovorni, poduzeti
Vijeće roditelja Kantona Sarajevo oglasilo se povodom poraznih rezultata TIMSS istraživanja, ističući, između ostalog, da ovi, kao i rezultati PISA testova od prije godinu dana, stalno moraju biti u fokusu javnosti.
Prema rezultatima međunarodnog istraživanja TIMSS, naši učenici su ostvarili ispodprosječne rezultate.
"Kako je ovo treće sudjelovanje naših učenika na nekom od međunarodnih istraživanja, ni ovo kao ni prethodno PISA testiranje nije pokazalo napredak u smislu poboljšanja kvalitete obrazovanja. Svi tada, navedeni učinci koji su doveli do nekvalitetnoga obrazovanja ponavljaju se i novim testiranjem koje nam ukazuje da naša djeca sa ovim sistemom ispod su prosjeka u odnosu na svoje vršnjake u okruženju.
Ne po prvi put, obraćamo se odgovornima i tražimo hitnu reakciju i stvaranje preduslova za unapređenje kvalitete obrazovanja u našoj zemlji. Nakon PISA testiranja objavljenih 3. decembra 2019. godine, a koji su nam donijeli rezultate da je "Svaki drugi učenik u BiH funkcionalno nepismen" - novo istraživanje godinu dana kasnije ukazuje da pozitivnih pomaka nema", istaknuto je, između ostalog, u reakciji Vijeća roditelja KS.
Naglasili su da su svjesni da je obrazovanje na kantonalnom nivou, ali da bez koordiniranih aktivnosti ova zemlja neće moći napraviti pomake u obrazovanju, niti poduzeti kvalitetnu reformu.
Njihovo daljnje obraćanje prenosimo u cjelosti:
"Razlozi ovome između ostalog jesu različiti zakonski i podzakonski akti koji se tiču obrazovanja u osnovnim i srednjim školama, kako na entitetskim, tako i kantonalnom nivoima. Decentralizacija pitanja obrazovno odgojnog procesa umnogome pogoduje neuređenim nastavnim planovima i programima, a koji za posljedicu imaju nejednake uslove našoj djeci i rezultatima kojima smo svjedoci.
Vijeće roditelja rezultate TIMSS istraživanja nije dočekalo nespremno. Naše aktivnosti stalno ukazuju da se mora što hitnije postupati u rješavanju nagomilanih problema u obrazovanju. I ova istraživanja ukazuju na isto.
PISA i TIMSS pružaju metode za poređenje znanja naših učenika sa znanjem učenika iz drugih zemlja.
PISA testiranje, o čijim rezultatima smo se već oglašavali, ima nekoliko primarnih ciljeva, među kojima su najdominantniji:
-procijenjuje obrazovne sisteme različitih zemalja,
-procjenjuje u kojoj su mjeri učenici stekli znanje i vještine koje su ključne za puno sudjelovanje u društvu,
-pruža osnovu za analizu i istraživanje obrazovne politike. TIMMS testiranje, također, ima neke bitne primarne ciljeve:
-mjeri trendove u postignućima u matematici i nauci,
-prikuplja podatke o nastavnim programima iz matematike i nauke u svakoj zemlji koja učestvuje u testiranju,
-pruža informacije zemljama učesnicama, s ciljem poboljšanja nastave i učenja.
Zajedničko za oba testiranja je da pružaju dobar osnov za analize i istraživanje obrazovanja koje trenutno imamo, a sve u cilju poboljšanja nastave, učenja i obrazovne politike uopšte.
Učinci PISA-e i TIMSSA su višestruki, a obično se odnose na reviziju standarda kurikuluma, utvrđivanje ciljeva učinka povezanih s testovima, reforme obrazovanja, preispitivanje obrazovne politike. Ali, prije svega, identifikaciju obrazovnih problema.
Htjeli vi to priznati ili ne, rezultati ovih testova skreću pažnju na lošu kvalitetu učenja učenika, nejednakost u učenju učenika i nejednakost u raspodjeli resursa za učenje po školama i po lokaciji. Rezultati testiranja postignuća učenika u uskoj su vezi sa onim što učenici uče i načinom na koji se to uči.
U mnogim zemljama rezultati ovih testova utjecali su na javni dijalog o obrazovanju, kvalitetu, standardu, ishodima učenja, kurikulumu, reformi i obrazovnoj politici. Može li nam to, kao mnogim zemljama, pomoći da utvrdimo šta predstavlja uspješnu školu – da li je to ona koja ima iznadprosječne rezultate i ima manje socioekonomskih nejednakosti, te koja pruža jednaku šansu svima koji su prigrlili različite učenike i personalizirano obrazovanje.
A šta nama govore rezultati PISE i TIMSSA?
Nama, roditeljima, nedvosmisleno ukazuju da naše obrazovanje zaostaje za drugim zemljama (za velikom većinom onih koje su učestvovale u testiranju), prijeteći budućnosti ove zemlje i sugerirajući hitnu potrebu za reformom obrazovanja.
Od vas, odgovorih, tek očekujemo odgovore, analize ovih testiranja i saznanja šta vama govore zabrinjavajući rezultati i šta ćete vi, odgovorni, poduzeti po tom pitanju.
Zemlje čiji su učenici blizu vrha (npr. Finska ili Singapur), preplavljene su zahtjevima za proučavanje njihovih sistema obrazovanja. Neke zemlje, koje nisu pokazale tako dobre rezultate, bile su pod pritiskom javnosti, medija, a njihovi odgovorni su morali dati objašnjenja, te iznijeti strategije za rješavanje uočenih nedostataka. Neke zemlje, kao naša, nakon PISA-e rezultata, nisu uradile ništa, gurajući pod tepih probleme koji su temelj društva, jer obrazovanje jeste temelj svake države.
To što mi, kao roditelji, ili neke agencije i nevladine organizacije ukazujemo na sve ovo, jeste potrebno, ali nije i dovoljno da bi se nešto promijenilo na bolje.
Neophodno je da se vlasti ovim rezultatima pozabave istinski. Zaključci istraživanja i preporuke morale bi u što skorije vrijeme postati mjere vlasti sa jasnim i preciznim rokovima za ispunjenje preduslova u svrhu poboljšanja stanja. Svako daljnje odgađanje reformi našeg obrazovnog sistema mi roditelji smatrat ćemo jasnim pokazateljem da je obrazovanje nisko na listi prioriteta nadležnih.
Od vas, odgovornih, očekujemo sve ono što će biti dovoljno da se kvaliteta obrazovanja poboljša. Sistem treba temeljito preoblikovati, uvesti promjene.
Zbog ovoga kao roditelji izražavamo duboku zabrinutost te pozivamo nevladin sektor kao i nadležne na nivou Kantona u okviru Vlada i nadležnih ministarstava za obrazovanja da jasno iskažu zabrinutost, pokažu reakciju i upute apel da se na nivou države BiH donese hitna odluka o učestvovanju naših škola i učenika u narednom PISA istraživanju. Apelovali smo i dalje to činimo, da se krene sa sistemskom reformom obrazovanja koja će naše učenike u budućnosti funkcionalno opismeniti, jer kvalitetni i konkurentni obrazovni sistemi predstavljaju jedan od najvažnijih službenika uspješnih ekonomija današnjice.
Poduzmite reforme usmjerene prema 21. vijeku i fokusirajte se na kvalitet. Vi ste odgovorni za našu djecu.
Vi ste odgovorni za budućnost ove zemlje", naglašeno je u reakciji Vijeća roditelja KS.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.