Reportaža: Do posla i škole, bez GRAS-a

Radiosarajevo.ba
Reportaža: Do posla i škole, bez GRAS-a
/ FOTO: Damir Hajdarbašić, Radiosarajevo.ba


Danas je sedmi dan od kako u Sarajevu nema GRAS-ovog javnog prevoza. Prošle sedmice, u noći s utorka na srijedu, radnici ovog javnog preduzeća odlučili su se da (nenajavljenim) protestima zatraže svoja prava, istaknuvši kako su njihova prava ugrožena.

Međutim, štrajkački odbor do danas nisu uspostavili, zahtjevi radnika javnosti nisu poznati, Vlada Kantona Sarajevo (mlako) pokušava da se izbori sa situacijom, Skupština je tek jučer GRAS-u naredila uspostavu saobraćaja, a u međuvremenu, u gradu voze alternativni prevoznici, i legalni i nelegalni...

Ekipa web portala Radiosarajevo.ba izašla je jutros na sarajevske ulice i pratila situaciju u javnom gradskom prevozu koji nije u funkciji od srijede, 3. aprila.

Odlučili smo isprobati i neki od alternativnih prevoza koje je angažovala Vlada Kantona Sarajevo.

Polazna stanica bila je Socijalno, kod Elektroprivrede, a vrijeme polaska 7:30. Barem smo se tako nadali. Prvi autobus smo dočekali u 8:12, a onda su u samo deset minuta došla tri autobusa - svi su bili Centrotransovi.

Upravo su nam se na neredovnost i manjka vozila žalili putnici s kojima smo pričali. Zbog malog broja vozila na stanicama ostaje veliki broj putnika, jer se često zna desiti da prepuni Centrotransovi autobusi ni ne staju na stanicama na kojima 'nema niko izaći'.

Propustili smo tri prepuna autobusa, u nadi da će doći neko praznije vozilo. To se nije dogodilo, ali smo svejedno ušli u sljedeće koje je naišlo. Veoma ljubazni kondukter nas je na ulazu u autobus pozdravio i objasnio kako je riječ o komercijalnom vidu transporta za koji se moraju platiti karte jer mjesečni GRAS-ovi kuponi za komercijalu ne važe.


Alternativni gradski prevoz (Foto: Damir Hajdarbašić, Radiosarajevo.ba)

Uposlenici vam se obraćaju s 'gospodine' i 'gospođe' i sa osmjehom na licu. U autobusu svira muzika.

Od Elektroprivrede do Vijećnice vozili smo dvadesetak minuta, uz prosječno zaustavljanje po stanici od 30-ak sekundi. Istina, gužva je bila velika, ali se nakon dvije stanice znatno smanjio broj putnika te smo uspjeli i sjesti.

Tek smo tada uspjeli primijetiti ugodna sjedišta i čiste prozore.

Već do Drvenije smo bili jedini putnici u autobusu, te smo porazgovarali s vozačem i kondukterom. Rekli su nam da do sada nisu imali loših iskustava s putnicima jer kako kažu: "Kad smo mi ljubazni prema putnicima i oni su zadovoljni, pa nemaju zbog čega biti neljubazni".

Primijetili smo i kako kondukter pozdravlja putnike koji izlaze iz autobusa, što se i nama dogodilo. U biti, jedina zamjerka ovim prevoznicima jeste nejasan raspored, tj. nepostojeći red vožnje.


Kombi i Centrotransov autobus (Foto: Radiosarajevo.ba)

Ilegalni kombiji kao spas za građane

Parola 'Snađi se'
Haos koji je zadnjih dana napravio štrajk GRAS-a, prisilio je Sarajlije da se snalaze svako na svoj način. Centrotransovi autobusi ne mogu primiti veliki broj putnika, a usljed velike gužve vam je potrebno duplo više vremena nego inače kako biste stigli na posao.
Novost koja se 'desila' gradskom saobraćaju, jeste i  jako puno mini kombija koji ilegalno prevoze putnike, a cijena vožnje u jednom takvom kreće se između 1 i 1,5 KM. Takvi mini kombiji inače mogu primiti oko sedam, osam putnika, a učestalo cirkuliraju u jutarnjim terminima. Ako imate sreće, naići ćete na neki 'pristojan', dok se s druge strane, u ponudi nalaze i improvizirane verzije bez sjedišta, sa postavljenim plastičnim stolicama za vrt i iznenađujuće ljubaznim vozačima, na kakve inače nismo navikli.
S druge strane, povećan broj mini kombija, praktičnost i jeftinija cijena, smanjili su broj ljudi koji su 'osuđeni' na taksi, što izaziva opšte negodovanje sarajevskih taksista.
Ljudi koji ostaju čekati na autobuskim stanicama sa GRAS-ovim kuponima kojim im u ovom trenutku apsolutno ništa ne znače, jer se prepuni Centrotransovi autobusi ni ne zaustavljaju na stanicama na kojima 'nema niko izaći', nemaju druge opcije nego da se vode onom starom – 'Snađi se kako znaš i umiješ'.
L.Č.
Dok smo čekali autobus, uočili smo kako se građani Sarajeva rijetko odlučuju za taksi. Ono što je još interesantnije jeste to da se ljudi rijetko odlučuju za zajedničko korištenje taksija; kako kažu, nezgodno im je pitati druge ljude da se "utale" za taksi. Prostom računicom, tri osobe koje bi dale po 2 KM mogle bi u taksiju od Socijalnog bez problema stići do Drvenije.

Sa druge strane, veliki je broj kombija - ilegalnih prevoznika, koji su se pojavili na ulicama i koji obavljaju javni gradski prevoz. Cijene prevoza u jednom kombiju se kreću od jedne do dvije konvertibilne marke, te se građani češće odlučuju za ovaj vid transporta, što izaziva opšte negodovanje sarajevskih taksista.

Za 40-ak minuta, koliko smo čekali prvi autobus, došlo je desetak ilegalnih kombija, koji inače mogu primiti oko sedam-osam putnika.

Ako se odlučite za ovaj vid transporta i ako ste sretni, naići ćete na neki 'pristojan', dok se s druge strane, u ponudi nalaze i improvizirane verzije bez sjedišta, s postavljenim plastičnim stolicama za vrt i iznenađujuće ljubaznim vozačima, na kakve inače nismo navikli.

Iako je riječ o ljudima koji ilegalno obavljaju prevoz, mora se priznati da bi bez njih situacija u gradu bila znatno teža. Jer, dok god traje štrajk GRAS-a građani nemaju druge opcije nego da se vode onom starom – 'Snađi se kako znaš i umiješ'.

Foto: Damir Hajdabrašić
Tekst čitala: Ermina Skorupan-Husejnović
Video: Samir Cacan


Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Najnovije