Podijeljeno bh. društvo kroji i živote mladih
Lajt motiv većine mladih ljudi u BiH
je brza zarada i lagodan život. Mladi su nezainteresovani za društvena
zbivanja, obrazovanje im je posljednja stvar, a nezaposlenost osnovni
problem, piše Radio Slobodna Evropa.
Mladi u Bosni i Hercegovini odrastaju u društvu koje je i dalje duboko
podijeljeno i bori se sa ratnom ostavštinom. Osim dubokih etničkih
podjela, koje dodatno raspiruju dnevno politička rasprave, za mlade je
najteže pitanje - kako naći posao i imati dovoljno novca za život.
"U godinama nakon rata, sistem vrijednosti je poremećen, stoga ne čudi
što mladi danas imaju pogrešne uzore", kaže aktivistica Udruženja građana Oštra nula iz Banja Luke, Dražena Lepir.
"Svjedoci smo da većina ljudi danas, koji imaju neka sredstva, koje
nazivamo bogatim, ili su ratni profiteri, ili su svoju imovinu stekli na
kriminalan način. Većina mladih ljudi danas misli da mi svi možemo tim
putem da krenemo i samim tim okreću se takvim stranama zarađivanja,
umjesto da gaje neke istinske vrijednosti . Znanje je ipak bitno. Znanje
je moć. Naš obrazovni sistem nam ne pruža tu sigurnost i ne edukuje nas
na način da treba da gajimo vrijednosti, da učimo i da se borimo svojim
znanjem", navodi Dražena Lepir.
Ukupna populacija mladih je ekonomski zavisna i mnogo je bliža granici
siromaštva nego odrasli. Posebno teško žive mladi koji ne nastavljaju
obrazovanje nakon osnovne ili srednje škole.
O onome kako vide svoje vršnjake i šta bi mladi najviše željeli, govore mladi iz Sarajeva:
- Mladi žele da se furaju na poznate likove, kao npr. fudbalere, repere, pjevače. Pošten posao odavno je zaboravljen, afakultet teško dolazi u obzir.
- Želio bih da postanem neka poznata ličnost, npr. glumac, pjevač..., jer mi se to sviđa, fino su finansijski opremljeni, poznati su, ljudi ih vole.
- Prioritet mladih je da imaju dobru odjeću. Najviše novca se troši na to i na izlaske (alkohol), a manje na ostale stavri, poput odlaska u kino, pozorište i neke normalne stvari.
- Svako ima svoj neki stil. Tinejdžeri se najviše lože na auta. Mladi većinom neće da rade, samo sjede po kafićima, piju kafe, pričaju o tome, a i kad ima posla neće da rade, jer im je sve teško.
Obzirom na činjenicu da mlade generacije odrastaju u okruženju u kojem
se ne potiče nazavisno i kritičko mišljenje, kod mladih se stvara
apatija i nezainteresovanost. Tako su tek pet posto mladih članovi
omladinskih organizacija, a šest posto su članovi političkih partija.
Prema mišljenju Dajane Džindo, djevojke koja je nedavno
završila Fakultet političkih nauka u Sarajevu, većina mladih ljudi u
BiH je pasivna i nezainteresovana za društvena zbivanja.
"Mladi jako malo znaju o situaciji u BiH, jako slabo su informisani i vrlo često su pogrešno informisani. Prihvate samo ono što im se servira, ne razmišljajući i ne tražeći alternativne izvore. Imaju jako negativnu i pasivnu ulogu, a trebali bi biti pokretači jer oni nisu budućnost, oni su sadašnjost", smatra Dajana Džindo.
Slično misli i Amir Hasanović iz tuzlanske nevladine organizacije Ipak mladost gradi budućnost.
"Sveukupna sociopolitička situacija i ekonomska situacija u našij državi puno utiče na nezadovoljstvo mladih. Na žalost jedna od najopasnijih situacija po meni je njihovo letargično ponašanje. Ono ponašanje gdje su oni svjesni da čak ne mogu neke stvari promijeniti. Pomirili su se sa ovom situacijom. Po meni je to mnogo opasnije, nego da se dešavaju neke stvari, pa čak i u negativnom kontekstu", naglašava Amir Hasanović.
"Veliki broj mladih bi išao vani, ali nije baš siguran šta bi vani radio jer su kod nas ubijene radne navike. Mi smo izgubili rad kao primarni kriterij jer vidimo ko najbolje živi. Najbolje žive državni službenici koji se udome i onda ih neka vlast primi u neku državnu službu i onda oni krckaju svoje redovne plate. Privatne inicijative nema, znanstvenog razvoja nema, tvorničkog razvoja nema, kulturnog razvoja ima samo za ovu malu elitu koja šeta po crvenim tepisima. Mladima ne ostaje previše mogućnosti da se na najbolji način integriraju u društvo. Treba povesti jednu sveopću društvenu akciju kako bi se mladima zaposlio mozak", navodi novinar i publicista Ahmed Burić.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.