Medijska pismenost za stariju generaciju: Ekrem Dupanović prenosi sopstvena iskustva

0
Autorski tim Radiosarajevo.ba
Medijska pismenost za stariju generaciju: Ekrem Dupanović prenosi sopstvena iskustva
Foto: Radiosarajevo.ba / Ekrem Dupanović

Serija edukativnih medijskih sadržaja u produkciji portala Radiosarajevo.ba namijenjena je starijoj generaciji, osobama koje spadaju u kategoriju tzv. treća dob.

U tom cilju smo kontaktirali stvarne ljude - istaknute predstavnike starije populacije u BiH, koje smo zamolili da nam iznesu svoja lična iskustva, znanja i izazove u korištenju savremenih  medija i daju nam svoje savjete.

U ovom i naredna četiri nastavka, družimo se i učimo od pripadnika generacije za koju se danas često vežu i određeni stereotipi. Povod za ovaj serijal je naša namjera da doprinesemo boljoj informiranosti populacije 65+, kao i naš doprinos borbi protiv diskriminacije starijih osoba poznatoj pod nazivom ageizam.  

Prvi među sagovornicima je Ekrem Dupanović, međunarodno priznati stručnjak iz svijeta marketinga, s karijerom od preko pet decenija. Iako u penziji, svakodnevno je aktivan u svijetu marketinga kao savjetnik, konsultant, te glavni i odgovorni urednik portala Media marketing.  

Razgovor za Radiosarajevo.ba započinjemo pitanjem da li, po mišljenju i iskustvu našeg sagovornika, danas postoji dovoljno razvijena svijest i zastupljenost korištenja savremenih tehnologija među starijim građanima u BiH?

Dupanović: Prije svega mislim da postoji poprilično velika potreba za korišenjem. Ljudi moje generacije sve manje komuniciraju s vanjskim svijetom; neki ne mogu da izlaze, nemaju uslova i slično, tako da su im internet i društvene mreže jedini način komunikacije. Primijetio sam u zadnje vrijeme da se nekad sjetim ljudi koje nisam vidio dvadeset ili trideset godina. Jedini način da ih pronađem je Facebook. Na taj način možemo da obnovimo komunikaciju, da se ponovo družimo.

Moje iskustvo je da dosta ljudi moje generacije pronalazim na Facebooku. Instagarm je više sa „mlađu raju“. TikTok svakako nije za nas. Povremeno koristimo i Twitter.

Mislim da je najvažnije da starija osoba ima nekoga mlađeg kraj sebe ko joj može pomoći na početku. Ako ima mogućnost da upiše kurs, zašto da ne! Također je bitno imati želju za učenjem, jer ta želja olakšava cijeli proces.

Radiosarajevo.ba: Mislite li da među vašom generacijom postoji razvijena svijest o opasnosti lažnih vijesti. Posjeduju li korisnici mehanizme da razluče lažnu vijest od istine, ili šta je istina a šta propaganda? Da li se u tom slučaju koristi kritičko mišljenje?

Dupanović:  Individualno stanje svijesti je presudno. Sve zavisi od nečije individualne sposobnosti da u medijima prepozna lažnu vijest. Moramo pratiti više medija, a ne oslanjati se na jedan izvor informacija. Treba koristiti više izvora, bar tri, a onda na osnovu toga donijeti svoj zaključak šta je tačno a šta ne.

Danas su portali puni lažnih vijesti, i društvene mreže obiluju time. Neko to čini iz zlih namjera, neko iz prikrivenih komercijalnih namjera, neko zato što je zloban čovjek, a neko zato što mu se ne čini da je to išta loše. A u stvari, pravi veliku štetu.

Radiosarajevo.ba: Da li biste, kao marketinški stručnjak, rekli nešto i o tome kako je Facebook danas postao ogroman poligon za marketing?

Dupanović: Da. Marketinški materijal je na Facebooku jako prepoznatljiv u svom obliku klasičnog oglasa. Ali postoje i prikriveni sadržaji, a koliko će oni biti prepoznati ovisi od krajnjeg konzumenta, odnosno od koristi koju konzument time dobija. Ako je neki oglas koji dobijem meni koristan, onda je marketinška motivacija iza tog oglasa manje bitna. Ipak mislim da je Facebook postao jako agresivan svojim pozicioniranjem oglasa.

Radiosarajevo.ba: Šta smatrate za velike rizike, kada je u pitanju korištenje savremenih tehnologija od strane starijih osoba? 

Dupanović: Moramo biti jako pažljivi kada dijelimo naše podatke. Recimo, dobili smo poruku od pošiljaoca za kojeg sigurno znamo da nam nije ni prijatelj ni poznanik. Možda je i poruka o nekom nasljedstvu. 

Mnogi ljudi moje generacije su u novčanoj stisci. Njima mnogo znači i lažna vijest da bi mogli da dobiju neki novac. Treba biti oprezan kod otvaranja takvih poruka. Kad otvorite attachment takve poruke ili kliknete na link koji se u njoj nalazi, nekome ste dali sve svoje podatke. To je najveća opasnost. To je glavni alat, glavno oružje u rukama onoga ko hoće da vas iskoristi, eksploatiše, da prodaje vaše podatke.

Naravno, dođe i virus da blokira računar, da napravi veliku štetu, da vam poništi sve podatke u računaru koje ste sakupljali godinama. Izgubite poslovne partnere, izgubite prijatelje, izgubite uspomene, izgubite dio svog života. Ne otvaraj, to je ključno!

Takođe, trebamo biti pažljivi kada upisujemo svoju e-mail adresu, ime i prezime i druge lične podatke. Ako ikako posumnjamo na validnost stranice ili njezinu sigurnost, trebali bismo slijediti intuiciju.

Radiosarajevo.ba: Da li ste ikada dobili sumnjiv sadržaj preko Facebook messengera?

Dupanović: Našao sam se nekoliko puta u situaciji u kojoj sam primio neočekivane poruke ili nepoznate sadržaje preko emaila ili messengera. Najbitnije je ne zaboraviti da je otvaranje tih sadržaja izrazito opasno zbog mogućih virusa i prikupljanja podataka.

Radiosarajevo.ba: Da li imate još nekih savjeta za sigurnost u online okruženju?

Dupanović: Spomenuo bih da i mi sami ne bismo trebali postati izvor napora za druge ljude, tako što im šaljemo beskrajno mnogo poruka i sadržaja. Postoje ljudi koji nesvjesno ometaju druge ljude svojom online aktivnošću, zbog čega mislim da se uvijek trebamo postaviti u poziciju druge osobe u našim odnosima.

Osim što razmišljamo o porukama koje dobijamo, jako moramo razmišljati o porukama koje šaljemo. Da li to onoga kome šaljemo zanima, da nismo predugi, da ne uzimamo previše vremena. Generalno treba razmišljati o tome s druge strane. 

Radiosarajevo.ba: Gospodine Dupanović, hvala Vam na razgovoru.  

Prema podacima Agencije za statistiku Bosne i Hercegovine, 57,5% penzionera u zemlji koristi internet. Stanovništvo starije od 65 godina najčešće koristi internet za telefoniranje i video pozive, razmjenu poruka, kao izvor informacija i vijesti i za društvene mreže.  Treba naglasiti da 6,7% korisnika interneta među populacijom starijom od 65 godina koristi internet bankarstvo.  

Nalazi istraživanja koje je provela Regulatorna agencija za komunikacije BiH u 2021. su neophodnost strateškog pristupa podizanju medijske i informatičke pismenosti kategorije starijih građana u BiH. Značajan nalaz ovog istraživanja je da odrasli stariji od 65 godina niže ocjenjuju svoju sposobnost prepoznavanja komercijalnog sadržaja, ali će takav sadržaj lakše prepoznati u tradicionalnim medijima nego u online medijima. Također, odrasli 65+ više vjeruju u istinitost medijskih informacija od ostalih kategorija stanovništva – čak 66% ispitanika je reklo da ne provjerava činjenice/informacije na internetu (66%). Tek svaka deseta osoba provjerava da li je adresa web stranice vjerodostojna.

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Komentari

Prikaži komentare (0)

/ Povezano

/ Najnovije