Kakav će biti Mess 2011?

Radiosarajevo.ba
Kakav će biti Mess 2011?

Ariane Mouchkine


Još se nisu ni ohladili reflektori sa predstave "Posljednja Krapova traka" u režiji i izedbi umjetničkog velikana današnjice Roberta Wilsona, kojom je završen jubilarni 50. Mess, a direkcija ovog festivala novinare je iznenadila poprilično jasnim obrisima 51. Messa.

Da ne znamo sa kakvim se finansijskim poteškoćama suočavaju, rekli bismo da je to odraz profesionalizma. Na žalost, budžetska konstrukcija ovog najsjanijeg i najboljeg Messa do sada, koji nam je donio 70 događaja od čega 40 predstava, sa 600 gostiju među kojima su bili i trenutno najznačajniji teatarski umjetnici, iznosila je manje od 250.000 Eura. To znači da je upravo završen najsiromašniji Mess u zadnjih nekoliko godina. Za ove novce, u drugim dijelovima svijeta mogao bi se organizirati ferstival koji sadrži samo dvije predstave, rekao je na konferenciji za novinare Giorgio Ursini Uršić, Predsjednik Umjetničkog savjeta i selektor Festivala. Zahvaljujući ovom čovjeku, te fanatizmu i entuzijazmu malobrojnog tima koji organizuje ovaj festival, mnoge predstave i umjetnici na ovogodišnji Mess su došli "gratis" (među njima i razvikani Wilson), odnosno za minimalne troškove. Ovo se ne može ponavljati u beskraj, i Messu su potrebne pare - naglasio je Ursini.

A budžetske pare namijenjene kulturi odlaze na finansiranje projekata komercijalno populističke kulture. Rijetki primjeri visoke odnosno kritičke kulture, kakav je Mess u svojoj suštini ne uživaju naklonost onima koji raspolažu javnim budžetima - još jednom je upozorio Dino Mustafić, direktor festivala. Zahvaljujući Bosnalijeku i drugim društveno odgovornim kompanijama koji su prepoznali značaj festivala i finansijski ga pomažu, do sada se nisu promijenila dva glavna kolosijeka kojim se Mess kreće:
- Mess će se uvijek truditi da dovede etablirani pozorišni mainstream, kompanije koje pohode svjetske festivale i kroz čije predstave doživaljavamo ono što jeste teatar danas. Jedna od takvih, koja je do sada čak sedam puta gostovala na Messu je npr. Volksbuehne teatar iz Berlina.
- Mess će i dalje otvarati put onome što je alternativna, nezavisna kulturna scena, ustrajavat će u pokušajima da anticipira nove tokove, nova imena i onu vrstu teatra koja će da nas zabrine, zapita i računa na gledaoca koji emotivno participira u predstavi.

A o značaju ovog festivala u međunarodnim okvirima govorio je i Bojan Munjin, teatarski kritičar iz Zagreba koji je tokom Messa vodio okrugle stolove teatarske kritike. Mess je najbolji teatarski festival u regiji a sudeći po broju izvrsnih predstava - ovogodišnje izdanje bilo je najbolje u posljednjih 5 godina. Mess je nadjačao Eurokaz, Bitef i sve druge teatarske festivale u regiji, a Sarajlije su privilegirane što u svojoj sredini imaju jedan ovakav kulturni događaj, izjavio je on za radiosarajevo.ba

U smislu umjetničkog angažmana, koji je do sada bio jedan od osnovnih temelja teatarskog festivala Mess, dobrodošla je i njihova započeta suradnja sa fondacijom z Ars Aevi. Nakon što je ovogodišnji festival otvoren izložbom Brace Dimitrijevića u sarajevskoj Vijećnici, najavljeno je da će i naredni festivali započinjati otvaranjem izložbi nekih od trenutno najznačajnijih umjetnika u svijetu. Ars Aevi i Mess takvu će izložbu otvoriti 30. septembra 2011, Teatarska i likovna umjetnost u estetskom su smislu danas veoma blizu jedna drugoj - Mess i Ars Aevi su to spoznali i dogovorili se o dugoročnoj suradnji.

Prvog oktobra 2010 započet će i zvanični program 51. Messa. Selektor Giorgio Ursini Uršić nam je (svojim osebujnim lingvističkim hibridom sastavljnim od češkog, slovenačkog, talijanskog i bosanskog jezika - razumljivim onima koji žele da razumiju) skicirao program.

Sa zadovoljstvom je najavio da će gošća 51. Messa biti Ariane Mouchkine, jedno od najznačajnijih ženskih teatarskih imena današnjice, osnivačica znamenitog Théâtre du Soleil. U vrijeme opsade Sarajeva bila je inicijatorica "Avignonske deklaracije" i štrajka glađu - nakon čega je promijenjena zvanična politika Francuske prema ratu u BiH. Mnouchkinova je dolazila u Sarajevo 1994, a 2011 će gostovati sa jednom od svojih grandioznih produkcija koje se trenutno prikazuju u svijetu.

Po prvi put predstavit će se i neka teatarska kompanija sa Islanda - to je Vestuport - koji će izvesti Kafkinu Metamorphosis i Wozzeka. Ono što je zanimljivo za ovu grupu je ogroman uspjeh koji su doživjeli u New Yorku - zbog kojeg su bili prinuđeni prekinuti turneju i predsavu Metamorphosis igrati 3 mjeseca.

U programu World Mess gledat ćemo još i kompaniju iz Njemačke Rimini Protokoll, te Poljskog redatelja koji je angažiran u Pariškom Theatre National D'Odeon - Krzystofa Warlikowskog. Gledat ćemo teatar iz Rusije, baletnu predstavu iz Kolumbije, a u dječijem programu planirana je predstava iz Brazila.

Otvaranje bi trebalo pripasti teatarskoj kompaniji iz Japana, odnosno kompaniji Platel iz Francuske.

U programu Mittel Europe sigurno je da će se prikazati Don Juan bugarskog redatelja Alexandra Morfova. Bit će tu i teatar iz Češke, kao i mađarski redatelj Viktor Bodó, gost Messa 2005 godine.

Kao što je i ranije najavljeno Future Mess postaje samostalan "festival u festivalu", a njegova selektorica Selma Spahić najavila je 5 predstava iz pet različitih država, kao i prateće studentske predstave, workshopove i masterclass.

Naredni Mess će biti takmičarski, a laureat nagrade Marko Kovačević za teatarsku publicistiku već je poznat - to je Sulejman Bosto za svoj prijevod knjige Estetika performativnih umjetnosti Ericke Fischer.

Među nagradama će biti i ona koju od 2009. dodjeljuje RadioSarajevo - Sound of Mess (za korištenje muzike i zvuka u predstavi).

Živi bili pa gledali Mess 2011!

vesna, radiosarajevo.ba

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Najnovije