Konstantinović umire, Palanka i dalje živi
U Beogradu je 27. oktobra u 83. godini preminuo književnik i filozof
Radomir Konstantinović, najpoznatiji po kapitalnom djelu "Filosofija
palanke", u kojem je i opisao i predvidio društvena i duhovno-kulturna
kretanja u Južnih Slavena.
Radomir Konstantinović rođen je 27. marta 1928. godine u Subotici. Karijeru je počeo kao pjesnik, sa zbirkom stihova „Kuća bez krova“ (1951), da bi se posvetio romanu i objavio čitav niz eksperimentalnih projekata i modernih djela: „Daj nam danas“ (1954), „Mišolovka“ (1956), „Čisti i prljavi“ (1958), „Izlazak“ (NIN-ova nagrada 1960. godine) i „Ahasfer ili traktat o pivskoj flaši“ (1964).
Od „Pentagrama“ (1966), okreće se eseju i već u njemu se naziru ključne dionice kultne „Filosofije palanke“ (1969) u kojoj ovaj pjesnik i fiolozof, praveći jedinstven esejistički amalgam beskompromisno zasjekao po baruštini provincijske svesti, uvriježene malograđanštine i krutog tradicionalizma.
Na nizu primjera pokazujući kako nam je gotovo sve palanačko, Konstantinović analizira stil kao najviše načelo palanke, ideal čistog siromaštva, sentimentalizam i sarkazam, ateizam, trajni infantilizam, realizam, banalnost, nihilizam tamnog vilajeta, egzistenciju kao besmislen rad, lijenost kao rad zatvorenog sveta palanke, politički vašar, ideal organske kulture, srpski nacizam, itd.
Govoreći o Srbiji devedesetih godina u jednom od rijetkih intervjua koji je
da srbijanskim medijima Konstantinović kaže: "Da vam kažem: borba protiv
nacionalizma jeste borba protiv samoće. Zašto? Zato što je samoća
egzistencijska forma totalitarizma, svakog, pa i ovoga nacionalističkog s
početka devedesetih godina. Ovo što vam sad kažem rekao sam pre deset godina,
na početku Druge Srbije, na dan 11. aprila 1992. godine. Beogradski krug bio je
krug spasonosnog prijateljstva, pa je zato, uistinu, bila privilegija naći se u
njemu. Mislim na prijateljstvo, kao na privilegiju (valjda najveću od svih
privilegija). Ali, ne manje, mislim i na privilegiju manjine, neodvojivu od
privilegije prijateljstva. Ili, ako hoćete, na privilegiju marginalca. Zato što
je marginalnost duša istorije. Druga Srbija, dakle Srbija evropska, jeste
marginalna Srbija, i dan-danas, i upravo kao takva, kao marginalna, jedina
moguća budućnost Srbije", prenose E-novine.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.