Boris Dežulović: Skrivena kamera u Bijeljini 1992.
Piše: Boris Dežulović, Oslobođenje
Zvao me jednom prilikom u dva iza ponoći Kožo da ispriča vic. Ima on taj običaj, zovne u gluho doba noći iz kafane da ispriča vic.
Elem, u ratno proljeće devedeset druge
izgubio se Bobi negdje po Romaniji, pa nakon višesatnog lutanja naletio na do
zuba naoružan četnički odred. "Znaš li ti ko smo mi?", upitao ga s
visoka četnički vojvoda pod šubarom. "Ako Bog da", odgovorio mu Bobi,
"skrivena kamera."
Skrivena kamera, naravno, nije bila, ali se ipak pojavila da zabilježi što je s
Bobijem bilo kad je završio vic, jedan od najboljih, najpotresnijih i
najpreciznijih iz bosanske ratne baštine. Stotine takvih, skrivenih i manje
skrivenih kamera snimale su bosansku apokalipsu, a jedna od najpoznatijih
svakako je bila ona mladog američkog fotoreportera Rona Haviva, koji se 2. aprila te devedeset druge zatekao u
Bijeljini, da snimi možda najstrašniju
od svih strašnih fotografija bosanskog rata.
Fotografija Rona Haviva
Fotografiju znamo napamet, pa je vidimo i zatvorenih očiju - dva pripadnika
Arkanove Srpske dobrovoljačke garde strogih lica patroliraju praznim centrom
grada, s automatskim puškama na gotovs, a do njih, pod zidom bijeljinskog Doma
omladine, u plitkoj lokvi krvi leže tri leša. Jedno od njih pripada Tifi Šabanović: nesretna žena leži na
trbuhu, mrtvoga lica zabijenog u mokri pločnik kao u jastuk obgrljen rukama,
onako kako ljudi od strepnje i straha bježe u san.
Konačno, iznad ubijene Tife uvijek taj isti mladi vojnik ležerna koraka,
snimljen s leđa, sa zoljom o ramenu, crnom "fantomkom" u epoleti i
sunčanim naočalama na tjemenu - u lijevoj mu ruci spušteni kalašnjikov, u
desnoj upaljena cigareta, a podignuta mu se desna noga u crnoj čizmi sprema
udariti Tifinu mrtvu glavu, nonšalantno kao što je pet-šest godina ranije pred
školom šutirao prazne konzerve piva.
Ključni detalj te fotografije na njoj se zapravo ne vidi: to je oko promatrača,
objektiv Havivove nimalo skrivene kamere. Bijeljinski užas 2. aprila 1992.
američki fotograf, naime, snima javno i nesmetano, s osobnom dozvolom Željka Ražnatovića Arkana, u pratnji
njegovih vojnika.
Željko Ražnatović Arkan
Mladić koji čizmom udara mrtvo žensko tijelo to zna: zna li pak da ga
Amerikanac iza njegovih leđa snima i u tom trenutku, nije poznato, niti je
važno. On je potpuno opušten pred tri leša na pločniku, pred ugaslim životom
žene koja mu je mogla biti majka, pred kolegama iz brigade, pred vlastitim
bogom i pred vlastitom savješću, pred američkim fotografom i njegovom kamerom.
Pa potpuno tako opušten pred svijetom i pred historijom šeta sablasno opustjelim
bijeljinskim ulicama i udara mrtve ljudske glave.
Svih ovih godina ta nam je čuvena fotografija bila stoga još strašnija, a odjek
ležernog ubojičinog koraka još jeziviji. Istim je tim nonšalantnim korakom on
otišao i iz Bijeljine i iz rata, i svih ovih dvadeset godina njime mjerio
pločnike našeg svijeta. U njemu je bio jednako opušten kao na Havivovoj
fotografiji, šutirajući prazne konzerve piva kao da su ljudske glave.
Njegovo je ime Srđan Golubović i
mogao je biti bilo koji od prolaznika što ste ih mimoilazili mokrim pločnicima
svoga grada.
DJ Max
Prije koji dan novine su javile da je Srđan Golubović, mladić sa najstrašnije
od svih strašnih slika bosanskog rata, uhapšen u Beogradu. Njegova je
poslijeratna priča malo drugačija od uobičajenih, onih o dobrim susjedima s
mračnom tajnom: Srđan Golubović bio je,
naime, DJ, i to jedan od poznatijih i priznatijih u Beogradu, veteran
elektronske plesne muzike i utemeljitelj beogradske trance-scene.
Glazbi se posvetio po povratku iz rata, zolju i kalašnjikov zamijenio je
gramofonom i sintesajzerom lako, jednostavno i ležerno, onako kako se mijenja
posao na crno. Njegovi su partyi, kažu upućeni, bili među najboljima u gradu, a
surađivao je s najboljim - kako se to sad kaže, jel' muzičarima? - i vodećim
imenima svog žanra, svim onim kompliciranim i metaliterariziranim imenima s
velikim i malim engleskim slovima. On se, recimo, zvao Max. DJ Max.
Poslušao sam na internetu jednu njegovu,
hm, stvar, i nakon dvadeset sekundi sintetičkog kronometra, kao u kakvom
nervoznom techno ili house spotu, čuo sam i vidio Maxovu cokulu kako u
pravilnom ritmu udara u Tifinu glavu. O da, njegov trance udara u glavu:
primjedba će se učiniti neumjesnom, svakako uvredljivom za ljubitelje
elektronske plesne kulture i dvadesetogodišnje klince iz noćnih klubova, ali ne
znam kako bih vam drugačije rekao - dobro
došli u nelagodu. Mi u njoj živimo cijeli vaš život.
Slika Radenka Milaka
DJ Max, majstor sintetičke muzike i guru noćne zabave, nije bio jedan od onih
ratnih zočinaca "negdje među nama": ovaj je bio na stejdžu i udarao
vam je ritam. Plesali ste kako on svira.
Metafora je, istina, malo prvoloptaška, ali - jebiga - volej je po definiciji
na prvu loptu. Onako kako ga je na školskom igralištu udarao mali Srđan
Golubović. Onako kako ga je u vašim godinama udarao na pločniku iza
bijeljinskog Doma omladine. I tada je vikao "Ajmo, ruke gore!".
DJ Max našu je nelagodu prenio slijedećoj generaciji: on ionako nikad nije
živio u njoj. Uhapšen je, uostalom, zbog posjedovanja droge ili takve neke
pizdarije. Sve do tada, svojim je životom hodao opušteno i ležerno: korak iz kojega je udario mrtvu glavu Tife
Šabanović bio je samo jedan, usputan i nevažan. Toliko o savjesti i
ljudskoj duši: katarza ratnog zločinca postoji samo u književnosti i starim
filmovima.
Zato se on nije bojao skrivene kamere. Nije on radio ništa iza naših leđa. Mi
smo gledali iza njegovih.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.