Abdulah Sidran: Teror ljudi koji se kite neznanjem

Radiosarajevo.ba
Abdulah Sidran: Teror ljudi koji se kite neznanjem

Na nedavno održanom 25. filmskom festivalu u Herceg Novom boravio je Abdulah Sidran, koji je zatvorio ovu manifestaciju i održao zanimljivo i vrlo posjećeno predavanje studentima. Tom prilikom dao je intervju za beogradski dnevnik Blic. Prenosimo neke dijelove ovog intervjua, čiju integralnu veziju možete pročitati ovdje

Blic: Markantna odlika vaših dela je duhovitost. Eskapizam ili način gledanja na stvari?
Sidran: To ne isključuje jedno drugo. Ipak, riječ je o nečem organskom, imanentnom u meni. Pamtim da sam često u školi dobijao opomene, ono zapiše te nastavnik u dnevnik, istjera sa časa, a zbog budalaština koje sam dobacivao, dosjetki koje su se meni činile duhovite, a profesorima baš i nisu. Dakle, žudnja za humorom je oduvijek postojala u meni. Mislim da je humor nešto mnogo, mnogo važnije nego što to nauka kaže, nego što je zvanično priznato. Humor je tajna, kao i muzika. Ne znam da li je iko razmišljao da napravi ozbiljan simpozijum da bi makar pokušao da ustanovi kako je nastao neki genijalni vic, koji uz to što je smiješan često je i snažna, dubinska slika neke situacije; pa vic uhvati planetu u par riječi. To je misterija, a nekad se morao prvi put izgovoriti. Dakle, ja držim da je humor jako važan i drago mi je kad neko primijeti da je on bitan dio djelovanja i u filmu i u književnosti i na predavanju i u kafani, a sudeći po vašem smijehu oko stvari koje ćete u tekstu vjerovatno izostaviti, i dok dajem intervjue.

Blic: Govoreći o stvaraocima na filmu, umetnicima uopšte, rekli ste da je nemoralno biti površan, da je ključno pitanje smisla, osećaja, osećanja. Nije li diktat realnosti takav da su sve te kategorije potpuno marginalizovane?
Sidran: Ne radi se tu o diktatu života, ni diktatu stvarnosti. Radi se o individualnim odgovornostima. Ove decenije užasa na našim prostorima apsolutno su uništile sve ljestvice vrijednosti u svim oblastima. Ključni činioci stvarnosti su u rukama nekompetentnih ljudi. Na primjer, urednici po našim medijima plasiraju stvari koje su, po formi i sadržaju, smeće. Oni negiraju ideju ljudskosti i govore da time ugađaju ukusu naroda. A lažu, i znaju da lažu, pa oni su ti koji proizvode ukus naroda. Druga je muka što se kite neznanjem i nisu dorasli svome poslu. Velika je odgovornost medija, oni su u stanju i da fašiziraju društvo, kao što smo i vidjeli. Od Makluana, a i pre njega, zna se da su mediji najstravičnija atomska bomba čovječanstva. Mi bismo mogli imati bolja društva, bolje odnose, bolji život kad bismo imali bolje medije.

Blic: A šta može ili ne može film, umetnost?
Sidran: Umjetnost nema nikakvu praktičnu djelotvornu moć. Ona ima vrlo snažan uticaj sa odloženim dejstvom. Vidite, zla koja mi preživljavamo danas porođena su, na primjer, u nekoj knjizi od prije 300 godina i ona svoju moć pokazuje s takvom vremenskom odgodom. Naši fašizmi su se pojavili najprije između korica određenih knjiga. Primjera ima dosta i s pozitivnim predznakom. Dakle, nama se čini da naša djela nemaju snagu, ali ona će s odgodom zasigurno djelovati.

Blic: Šta je trenutno aktelno u vašem profesionalnom zivotu, pišete li neki novi scenario?
Sidran: Muljam, muljam... Uradio sam 500 stranica i sad ih treba smanjiti na 300. Romansirana autobiografija „Otkup sirove kože“. Vidio sam da se život u mojoj porodici, i oca i majke, i dede i babe, i po vertikali i po horizontali, svodi zapravo na goli opstanak. Živiš da bi preživio. E, j... takav život. Čuo sam u Goraždu prekrasnu rečenicu. Kaže čovjek - da mi se jedan milimetar odmaknut od guzice, nikad me više ne bi stigla. To je neki crni humor naših sudbina, živimo da bismo preživjeli.

Blic: Imate li kontakt s Kusturicom?
Sidran: Čujemo se često, vidimo se dva do tri puta godišnje. Ali poslovi su nas odveli na dvije strane. Njegovi poduhvati sada su više graditeljski.

Blic: Rekli ste da niste uspevali, da vam je bilo vrlo teško da izađete na kraj sa ženskim likovima?
Sidran: Mislim da je to raširena boljka u našim umjetnostima. One su znatno kompleksnija bića nego što ih vidimo na ekranu. Kod nas je u stvaralaštvu prisutan stereotip: patrijahalna majka kojoj muž komanduje, a ona klima glavom. Mislim da je kod mene, u filmu „Kuduz“, dobro uhvaćen lik, kako bi to nazvali, neke vrtirepke. Ali to je sve nedovoljno. Žene imaju pravo prigovarati zbog toga kako ih vidi muški rod i kako ih predočava u umetnosti.

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Najnovije