Veličanstveni završetak SVEM-a

Radiosarajevo.ba
Veličanstveni završetak SVEM-a
/ Foto: Almin Zrno, maf.ba

Stojećim ovacijama sarajevska publika je nagradila izvođače koncerta opernih arija kojim je završen ovogodišnji SVEM.   

Zaista je bila privilegija slušati sopranisticu Sabinu Cvilak i tenora Zorana Todorovića, uz pratnju Simfonijskog orkestra RTV Slovenije, predvođene karizmatičnim Ivom Lipanovićem. Riječ je o umjetnicima koji su ostvarili svjetske karijere i uspjeli se svojim talentom i umijećem pozicionirati u sami vrh svjetske operne produkcije.

Giuseppe Verdi: La Forza del Destino / Moć sudbine -  Uvertira
Giuseppe Verdi: La Forza del Destino / Moć sudbine - Pace, pace mio Dio – arija Leonore iz IV. čina - Sabina Cvilak
Francesco Cilea: L’Arlesiana / Arležanka -  la solita storia del pastore - Lamento di Federico / Federicova tužaljka iz II. čina - Zoran Todorović
Giacomo Puccini: Le Villi / Vile - La Tregenda, ples
Alfredo Catalani: La Wally - Ebben? Ne andrò lontana – arija Wally iz I. čina - Sabina Cvilak
Georges Bizet: Carmen: La fleur que tu m' avais jetée – arija o cvijetu - Zoran Todorović
Ruggero Leoncavallo: I Pagliacci -  Intermezzo
Ruggero Leoncavallo: I Pagliacci -  Recitar…Vesti la giubba – arija Canija
Giacomo Puccini: Tosca - Vissi d’arte – arija Tosce iz II. čina - Sabina Cvilak
Giacomo Puccini: Tosca – Mario! Mario! - Duet Tosce i Cavaradossija iz I. čina
Sabina Cvilak i Zoran Todorović Giuseppe

Sabina Cvilak već je prvim izlaskom na scenu u izvedbi 'Pace, pace mio Dio' iz Verdijeve opere 'Moć sudbine' prouzrokovala snažan emotivni naboj koji je, kako na sceni tako i u publici, vladao do kraja koncerta. Njen glas je kristalno bistar, interpretacija tehnički savršena i umjetnički prefinjena, a za njenu pojavu na sceni - malo je reći da je šarmantna. Radi se o lirskoj sopranistici dramskog potencijala, čija je agenda unaprijed popunjena naslovnim rolama koje će pjevati na pozornicama širom svijeta. Osim opere, s jednakim uspjehom nastupa i na koncertima, pa je tako zabilježeno njeno učešće u Beethovenovoj Devetoj, Mahlerovoj Osmoj, u oratorijima i rekvijemima... Njena sinoćnja izvedba arije 'Vissi D'arte' iz Puccinijeve Tosce autorici ovih redova izmamila je suze, jer je na sceni BKC-a postignut onaj optimalan kontekst kada majstorski komponovana muzika doživljava svoje vrhunske izvedbe. 

Da nije bilo maestra Ive Lipanovića i simfonijskog orkestra RTV Slovenije, možda bi sve drugačije zvučalo. No ovaj dirigent, (porijeklom iz Lumbarde na Korčuli, školovan u Zagrebu, stalno angažiran u splotskom HNK) u stanju je da od ogromnog izvođačkog aparata izvuče maksimum i  proizvede dimenziju više. Dokazao je to i nedavno kada je dirigovao operom Evgenij Onjegin u sarajevskom NPS. Sinoć je pred sobom imao orkestar evropske reputacije, koji je istreniran i usviran svakodnevnim angažmanima i snimanjima za potrebe muzičkih arhiva, a iza sebe ima više od 150 CD-ova. Vrijednost ovog simfonijskog orkestra je što se on ne ograničava samo na simfonijsku muziku, već se jednako dobro snalazi i u opernom repertoaru. Maestro Lipanović je energično i sa puno strasti ravnao sinoćnjim događajem, prenoseći energiju i ushićenje, ne samo na izvođače, već i na publiku.

Tenor Zorana Todorovića je spektakularan - u potpunosti u skladu sa značenjem talijanske riječi 'Il Divo' (u našem jeziku ne postoji adekvatan prijevod, radi se o muškom rodu za imenicu 'diva'). Todorović je rodom iz Beograda, a školovao se u Frankfurtu; zvijezda je svjetskih pozornica sa karijerom u kojoj je ostvario gotovo važne tenorske role, pjevački partner bez kojeg slavna Edita Gruberova ne želi izlaziti na scenu... . U cjelokupnoj opernoj literaturi postoji nekoliko tenorskih arija koje predstavljaju ishodište pjevača u kojima se ogleda njihova njihova sposobnost i umjetnost. Jednu od njih čuli smo sinoć - 'Vesti la giubba' iz Leoncavallove opere 'Pajaci', a Todorović ju je izveo baš kako i dolikuje - potresno, plačno i nezaboravno. Sasvim dovoljan razlog za ovacije kojima je nagrađen. 

Muzička struka se već skoro tri decenije zalaže da se prostor Bosanskog kulturnog centra, odnosno nekadašnji Templ, uz neznatne i finansijski isplative arhitektonske preinake adaptira u koncertnu dvoranu koju Sarajevo inače nema. Umjesto izgradnje nove dvorane, što bi predstavljalo skup projekat, dvorana BKC-a mogla bi postati jedan od najakustičnijih prostora u bivšoj Jugoslaviji, samo ukoliko bi se otvorila sadašnja tavanica iznad koje se nalazi kupola. Podsjetimo, nekada je ovaj prostor bio sakralne namjene i u njemu se nalazio jevrejski hram - Templ. Nakon Drugog svjetskog rata, Templ je prenamijenjen u Dom kulture (Radnički univerzitet Đuro Đaković), a njegova unutrašnjost horizontalno podijeljena na tri nivoa, čime se izgubila akustičnost prostora.

Ovogodišnji SVEM, osamnaesti sveukupno, a prvi nakon 22 godine pauze, dokazao je da festival umjetničke muzike, organiziran na visokoj produkcijskoj i programskoj razini, itekako treba Sarajevu i Bosni i Hercegovini. Nadležna ministarstva na kantonalnom i federalnom nivou, kao i Grad Sarajevo srećom su prepoznali SVEM kao događaj koji vrijedi budžetskog novca, a protekla četiri dana dokazala su da je svaka KM bila korisno uložena. Organizator - Fondacija muzičke umjetnosti, pred sobom sada ima težak zadatak - uspostaviti kontinuitet SVEMA a istovremeno se boriti i za adaptaciju BKC-a u  koncertnu dvoranu koja bi svojom akustikom i infrastrukturom odgovarala najvišim standardima.

Opširnije biografije izvođača i detalje o Fondaciji muzičke umjetnosti možete pronaći na zvaničnoj web stranici


Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Najnovije