Teatarska kritika MESS-a: "Posjeta' - Lutajuće čudo

0
Radiosarajevo.ba
Teatarska kritika MESS-a: "Posjeta' - Lutajuće čudo
Foto: Velija Hasanbegović / Predstava Posjeta

Predstava Posjeta u režiji Davida Lodicea odigrana je u srijedu, 9. oktobra na sceni Narodnog pozorišta Sarajevo.

U nastavku pročitajte teatarsku kritiku ove predstave koju potpisuje Lamija Milišić.

Predstava Posjeta, nastala iz saradnje teatra Migjeni Skadar i Sardegna Teatro i u režiji Davidea Iodicea, plijeni pažnju u programu 64. MESS-a već svojom idejom okosnicom: anđelom palim s nebesa uslijed svećenikovog zalutalog metka. Taj motiv čuda što kroči zemljom ljudi – publici će jamačno izazvati asocijacije koje sežu od Velikog Inkvizitora do Neba nad Berlinom, a sve u svemu asocijacije kanonske pripovijesti o, kako pred kraj Posjete saznajemo, "otrovu naše borbe za opstanak".

Kosovska policija negira da je prešla granicu sa Srbijom

Kosovska policija negira da je prešla granicu sa Srbijom

Ostvarenje pomenute ideje okosnice u ovoj predstavi počiva na metodičnoj upotrebi zvuka, odnosno muzici kao vezivnom tkivu scena ključnih za iznošenje estetskih ideja Posjete. Početni prizor kojim nas Posjeta dočekuje u crkvi, punoj likova koji bijesno u kružnim putanjama opkoljavaju tako haosom i nervozom upotpunjen sveti prostor – biva krunisan izopačenom molitvom, naricanjem kojim likovi prizivaju "čelično cvijeće". Nesigurna u puno značenje, ali svakako zavedena naricanjem o "neljudskom kriku" s neba – publika se u zraku ispunjenom tamjanom osjeća misteriozno pozvanom na ponoćnu misu sumnjivih namjera.

Cijela predstava se nastavlja u ovom hiperboličnom tonu fatalnosti događaja koji će se odviti kao posljedica izvjesne posjete anđela. Hiperboli doprinose koliko crkveni namještaj koji scenografskim rješenjima u toku predstave dobija različite funkcije, toliko i igra svjetla na pozornici u vidu oštro osjenčenih likova kao odraz inih nepovratnih promjena u pojedinim scenama. Naravno, tu je i originalna muzika sjajnog Line Cannavacciuola, proganjajućih tonova što izazivaju na pokret i istovremeni zazor od tog nenadanog poleta, tonova jednako gozbenih i zloslutnih.

Teatarska kritika MESS-a: "Budućnost" - I bi riječ

Teatarska kritika MESS-a: "Budućnost" - I bi riječ

U centru pažnje svih likova je anđeo (Fritz Selmani) koji je slučajem ili pak sudbinom došao u posjetu, bivajući pogođen metkom iz svećenikove (Pjerin Vlashi) puške, pritom valjda bivajući zamijenjen za pticu. Ovakav slučaj "palog anđela" se kroz radnju Posjete razvija besprijekorno, s posebnom pažnjom na detalje radnje koji doprinose produbljenju značenja glavnog lika. Naprimjer, u sceni u kojoj ga se indirektno poistovjećuje s prepariranom pticom u svećenikovom stanu, prepariranost se sugeriše kao ljudski banalan napor da imitira tu od prolaznosti slobodnu "zemlju anđela u kojoj se niko ne rađa".

Interpretacija anđela u Selmanijevoj izvedbi počiva na infantilnom govoru, replikama naivnim ali zato i slobodnim, lišenim bremena ljudskih grijeha. Njegovo tijelo nerijetko biva gotovo pasivno predano namjerama svećenika i ostalih seljana, sputano u žičani kavez iz kog ne može izaći zbog "čeličnog cvijeća", a njegova krila pretvorena u grbu pod ljudskom odjećom. Niz scena – u kojima se anđeo potčinjava i posredno ogoljava ljudsku pakosnu prirodu uslijed koje je on sam u čudu – doživljava kontrapunkt u nekoliko prizora anđelovog stupanja u centar pozornice i postajanja stubom njenog značenja. Ključno je kako Posjeta u tim scenama tretira anđelovu manifestaciju moći – uspijevajući pokazati moć kao ovozemaljsku, poglavitu ljudsku osobinu.

Cjelovit glumački ansambl odražava ovu ideju, i to karakterima čija sumnja u čudo s neba na koncu tek ispoljava njihovo uskogrudo, preplašeno naličje željno moći. Ovaj ansambl čini toliko složan ustroj, da u svakom prizoru ovladavaju teritorijom scene u svirepo zaigranim pokretima, ispunjavajući vrijeme dijalozima punim koliko ljudske naravi sklone brzoj osudi kao prečici do statusa quo, toliko i dramskim tekstom vješto sročenih replika o svakodnevnom životu, ogoljenom suženošću ljudske perspektive slijepoj za vlastito malodušje.

Na kraju Posjete, iako možda osuđujemo postupke seljana prema anđelu – ni prema njemu samom ne osjećamo pretjeranu sućut. Ona predstava uspijeva čak i u tome: stvaranju osjećaja uzvišenosti i divljenja koji potiču iz jednog teatarskog lika; pogotovo u sceni u kojoj anđeo svira i tom sveprožimajućom melodijom začarava seljane. Pa čak i tad, on nije moćan, koliko nedostižan i stranih motiva. U toj ključnoj sceni anđeoske muzike, Posjeta propituje ljudsko stanje nebeskom lišenošću prolaznosti, muzikom kao vlašću nad vremenom.

Ukroćen čeličnim cvijećem, prognan u začarani krug susreta s ravnodušnim ljudima – anđeo postaje lutajuće ludo, ono koje ljudi oslobađaju svrhe, nepoželjan smisao. Iako koncem ove predstave ljudi ostaju vjerni svojoj naravi – ona ostavlja gorak trag u mislima publike. Posjeta je tako snažno nelagodna.

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Komentari

Prikaži komentare (0)

/ Povezano

/ Najnovije