Dirigent Bakir Samardžić o operi 'Gallantry': "Svakom probom ovo djelo postaje interesantnije"

0
Radiosarajevo.ba
Dirigent Bakir Samardžić o operi 'Gallantry': "Svakom probom ovo djelo postaje interesantnije"
Foto: Velija Hasanbegović, NPS / Bakir Samardžić

Na sceni Narodnog pozorišta Sarajevo 28. juna s početkom u 19.30 sati premijerno će biti izvedena spektakularna opera Gallantry kompozitora Douglasa Moora, uz pratnju Sarajevske filharmonije kojom će dirigovati maestro Bakir Samardžić, u režiji Aleksandra Nikolića, najavila je ta teatarska kuća.

Ovom premijerom, Opera Narodnog pozorišta Sarajevo zaokružuje trilogiju američkih kompozitora Gian Carla Menottija, Georgea Gershwina i Douglasa Moora.

Tim povodom, za portal Radiosarajevo.ba, govorio je dirigent Bakir Samardžić koji je predstavio "Gallantry", ljepotu i softisticiranost opere, ali i planove u budućnosti.

Duraković za Radiosarajevo.ba: Ne dozvoliti preživjelima da učestvuju u Maršu mira je nepravedno

Duraković za Radiosarajevo.ba: Ne dozvoliti preživjelima da učestvuju u Maršu mira je nepravedno

Radiosarajevo.ba: Kako Vam je bilo spremati ovu operu?

Samardžić: Rad na operi Gallantry bio je veoma dinamičan i inspirativan. Svakom probom s mojim dragim solistima opera je postajala sve interesantnija, primamljivija i otvorenija za mogućnosti igre te višeznačno interpretiranja teksta.

Tokom režijskih proba sa režiserom Aleksandrom Nikolićem i koreografkinjom Belmom Čečo proces rada na operi sasvim je upotpunjen. Na redu su probe sa orkestrom Sarajevske filharmonije i priprema za premijeru na sceni.

Radiosarajevo.ba: Tema opere je ljubav kroz vid parodije na sapunice koje su bile popularne (i jesu?) u BiH. Šta publici nudi ovaj spoj lakoće mnogih sapunica sa sofisticiranosti opere kao žanra?

Samardžić: Bogat spoj više različitih elemenata umjetničkog izraza čini operu sofisticiranom i omogućava joj raznolika oblikovanja. Parafrazirat ću Philippa Josepha Salazara koji je u svom djelu Ideologije u operi rekao da je opera u cjelini i estetika i pamćenje, odražava svijet, čuva svoju arhivu, a koristi iz nje samo ono što joj služi za neko novo tumačenje.

Bakir Samardžić
Foto: Velija Hasanbegović, NPS : Bakir Samardžić

Tako je i u ovom slučaju. Gallantry, ili na našem, neformalnom prijevodu "Ah, te galantne stvari", napisana je 1958. godine u vrijeme kada su u SAD-u bile popularne radio i televizijske serije dramskog tipa, tj. sapunice, sa odsustvom klasičnog raspleta što omogućuje neograničen broj epizoda te sa uplivima reklama za sapune ili određena sredstva za čišćenje.

Kompozitor Douglas Moore i libretista Arnold Sungaard u svom obraćanju zapisanom u partituri opere istakli su da je Gallantry omaž toj posebnoj američkoj formi. Danas je sapunica svjetski fenomen, s jedne strane popularna, nametljiva, dopadljiva, od velikih narodnih masa gledana i voljena, a s druge strane kič komercijalna roba s umjetničkim pretenzijama. Zato je pravo umijeće izvesti je baš ovakvu kakva suštinski jeste, a to će naša publika imati priliku vidjeti.

Radiosarajevo.ba: Opera je jednočinska. Kako se ona razlikuje od drugih djela koje nemaju nekonvencionalne obrate kakve nam u 30 minuta nudi Gallantry kroz humor, ali i melodramu?

Samardžić: Mnogi muzički kritičari Douglasa Moorea su svrstali u kategoriju neoromantičara, s pravom, jer njegov muzički jezik nije pripadao modernim tendencijama tog vremena.

Stilski bismo je mogli svrstati između mjuzikla i opere, iako ne sadrži govorne dijelove zahtijeva intenzivan glumački i plesni angažman. Od drugih opera razlikuje se ponajviše odabranom tematikom koja je ujedno i njen oblikotvorni okvir. Višak emocija i insistiranje na njihovom patetičnom izlivu je melodramski momenat koji je također prisutan u sapunicama.

Opera je podijeljena na dvije kraće epizode sa tri reklame.

Treća epizoda koja je u najavi za "gledat ćete" spaja se sa trećom reklamom u kvartet kojim djelo završava. Pisana je za četiri solista, plesače i orkestar.

Bakir Samardžić
Foto: Velija Hasanbegović, NPS : Bakir Samardžić

Radiosarajevo.ba: Šta je za Vas, kao dirigenta, najvažniji aspekt ove opere?

Samardžić: Tokom muzičkih, a naročito režijskih proba shvatio sam da ova opera studentima dirigentima i pjevačima može poslužiti kao "masterclass" studija opernih uloga, a profesionalcima u teatrima pruža veliki prostor za igru i kreativnost.

Radiosarajevo.ba: Da li je dirigovanje novih opera, ali i onih koje ste već izvodili, konstantni izazov koji djelo ponovno oživljava kroz svako novo izvođenje?

Samardžić: Apsolutno! To je nepresušni izvor iz kojeg uvijek otkrivate nove bisere, a oni svaku izvedbu čine drugačijom.

Radiosarajevo.ba: Koje Vam je omiljeno djelo iz Vaše dirigentske karijere?

Samardžić: Muzički opus je nedostižno velik, a ja suviše kratko u bavljenju njime da bih imao jedno
djelo izdvojeno kao omiljeno. Sve što me inspiriše i nadahnjuje je omiljeno.

Za kraj intervjua, Bakir Samardžić proručuje da "uz premijerno izvođenje opere Gallantry izvest ćemo još dvije jednočinke": To je Blue Monday Georga Gershwina koje ću također dirigovati. Svima nam želim uspješne izvedbe. Toi, toi, toi!"

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Komentari

Prikaži komentare (0)

/ Povezano

/ Najnovije