Savez kolumnista | Kržalić: Uzdah potlačenog ruši "kralja"
Jednostrana zabrana rada Državne agencije za istrage i zaštitu (SIPA) na području Republike Srpske, koja je počinjena od Narodne skupština bh. entiteta Republika Srpska (čitaj Dodik), predstavlja ozbiljan politički, institucionalni ali i sigurnosni izazov.
Piše: Armin Kržalić, za Radiosarajevo.ba
Ovo se može posmatrati kroz nekoliko ključnih aspekata:
Prognoza meteorologa iz Hrvatske: "U subotu snijeg, a tek ćete se iznenaditi šta stiže u nedjelju"
1. Proglašenje zabrane rada SIPA-e u RS-u može se shvatiti kao politički potez kojim se traži potpuna kontrola nad istražnim, policijskim i pravosudnim sistemom unutar tog entiteta. Ovaj potez može se tumačiti kao nastojanja da se pojedinci koji sebe smatraju izuzetim od mogućeg progona, osiguraju da neće biti krivično gonjeni za činjenje krivičnih djela. Naravno, to nastoje predstaviti svojoj publici kao zaštita entiteta Republika Srpska, koji niko nije ugrozio. Zbog toga takav narativ treba biti razotkriven, a isti je prema riječima Ivice Puljića, razotkrila predsjedavajuća Predsjedništva Bosne i Hercgevine Željka Cvijanović koja je tražila hitnu intervenciju kako bi se raspravljalo u okviru institucija u UN a u cilju zaštite Milorada Dodika. Naglašavam, da je u pitanju zaštita Milorada Dodika a ne entiteta Republika Srpska koji uživa sva svoja Ustavom zagarantovana prava.
2. Sa pravnog i ustavnog aspekta SIPA je državna agencija, što znači da njena nadležnost obuhvata cijelu Bosnu i Hercegovinu. Ovakvim jednostranim potezom, Dodik dovodi u pitanje ustavnu strukturu BiH i funkcionisanje institucija BiH koje je i sam osnivao. Kao što se te institucije nisu mogle jednostrano osnovati, Dodik dobro zna da se iste ne mogu jednostrano ukinuti na nivou entiteta. Zbog toga ovakvi potezi izazvat će pravne sporove (djelovanje Ustavnog suda i ili "zabrinutog" Visokog predstavnika) i potencijalne konfrontacije sa državnim institucijama, koje bi mogle pokrenuti zakonske mehanizme za zaštitu integriteta državnih institucija. Tačnije Dodik, sebe opet vodi pred sud, samo ovog puta za dosta teže krivično djelo gdje je zaprećena kazna od 5 godina zatvora.
3. Sigurnosni izazovi i međuagencijska saradnja. Ovdje se postavlja pitanje kome to nije u interesu borba protiv organizovanog kriminala, korupcije i terorizma. Ne bi trebali zaboraviti da SIPA ima ključnu ulogu u borbi protiv organizovanog kriminala, korupcije i terorizma u cijeloj zemlji. Ukoliko bi ovakvi zakoni ostali na snazi, Republika Srpska bi onemogućila rad SIPA-e, a to bi direktno oslabilo kapacitet države da se bori protiv ozbiljnih sigurnosnih savremenih izazova. Također, ovo bi imalo negativan uticaj na saradnju sa drugim državama i međunarodnim organizacijama u borbi protiv savremenih sigurnosnih prijetnji.
Zabranjeno preuzimanje teksta bez pismenog odobrenja Redakcije portala Radiosarajevo.ba!
4. Dodatna polarizacija i radikalizacija društva. Kada Bosna i Hercegovina treba da svakodnevno radi na ispunjavanju uslova za članstvo u EU, potez iz RS dodatno polarizuju političke odnose u Bosni i Hercegovini, targetiraju određene grupe kao izdajnike i produbljuju već postojeće tenzije između entiteta i državnih vlasti. Ovisno o reakcijama drugih političkih aktera i građana, ovakvi potezi vode otvorenijoj konfrotaciji. Mogu izazvati društvene nemire ili povećanje političkog nezadovoljstva, što može imati ozbiljne posljedice po sigurnost države.
Da zaključim, zabrana rada SIPA-e na području Republike Srpske može se posmatrati kao politički potez u okviru šireg strategijskog cilja predsjednika Dodika za otcjepljenjem ali i primarne zaštite sebe od odgovornosti za antiustavne radnje koje radi unazad 15 godina. Ovo je ozbiljan izazov za pravni i institucionalni okvir države Bosne i Hercegovine, i ako se ne bude vodila normalna komunikacija između strana, isto može dovesti do toga da stanje konfrotacije koje imamo pređe u krizu - vrhunac konflikta kada tenzije i/ili nasilje postaje intenzivnije.
Vjerujem da će pobijediti razum, da će pobijediti Bosna i Hercegvina i da ćemo se vratiti u pretkonfliktno stanje i gledati da olakšamo građanima.
Uzdah potlačenog ruši kralja/ predsjednika/šaha/namjesnika.
Autor je profesor sigurnosti Fakulteta za kriminalistiku, kriminologiju i sigurnosne studije UNSA.
* * *
Mišljenja i stavovi objavljeni u rubrici "Ja mislim" su isključivo lični stavovi autora tekstova i moguće da ne odražavaju stavove redakcije portala Radiosarajevo.ba
NAPOMENA O AUTORSKIM PRAVIMA:
Preuzimanje dijela (maksimalno trećine) ili kompletnog teksta moguće je u skladu sa članom 14 Kodeksa za štampu i online medija Bosne i Hercegovine: "Značajna upotreba ili reprodukcija cijelog materijala zaštićenog autorskim pravima zahtijeva izričitu dozvolu nositelja autorskog prava, osim ako takva dozvola nije navedena u samom materijalu".
Ako neki drugi medij želi preuzeti dio autorskog teksta, isti dan kad je kolumna objavljena, može to isključivo uz pismeno odobrenje Redakcije portala Radiosarajevo.ba.
Nakon dozvole, dužan je kao izvor navesti portal Radiosarajevo.ba i, na najmanje jednom mjestu, objaviti link pod kojim je objavljen naš tekst.
Ako neki drugi medij želi preuzeti kompletan autorski tekst, to može učiniti tek 24 sata nakon naše objave, uz dozvolu uredništva portala Radiosarajevo.ba, te je dužan objaviti link pod kojim je objavljen naš tekst.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.