Oliver Frljić: O prijetnjama E. Hadžihafizbegovića
U cjelosti prenosimo otvoreno pismo Olivera Frljića.
Piše: Oliver Frljić, reditelj
predstave Pismo iz 1920.
30. septembra 2011. u 19 sati i 30 minuta u Bosanskom narodnom pozorištu u Zenici održana je premijera moje predstave “Pismo iz 1920.” inspirirane istoimenom pripovjetkom Ive Andrića.
2. oktobra 2011. u 13 sati i 39 minuta zazvonio mi je mobitel. Nisam mogao ni pretpostaviti da se iza broja +38761141882 krije glumac Emir Hadžihafizbegović. Gospodin Hadžihafibegović se predstavio i odmah prešao na stvar. Postavio je pitanje je li točno da se u mojoj predstavi koristi audio zapis njegove ratne monodrame “Godine prevare”. Odgovorio sam potvrdno.
Radeći “Pismo iz
1920.” kao autorski projekt za polazište nisam uzeo nikakav dramski tekst, nego
je predstava nastajala kroz istraživanje različite dokumentarne građe. U jednom
trenutku sam otkrio i spomenutu monodramu. Nastala tijekom rata, ona je s ove
vremenske distance sjajan dokument jednog vremena u kojem ratnohuškačka
retorika eksploatira patnju i negativne sentimente napaćenog bosanskog naroda.
“Godine prevare” Hadžihafizbegović završava sljedećim pozivom: “Zakuni se narode moj
krvlju rahmetli Hajre Mešića i sakatom djecom bosanskom, da halaliti više
nikada nećeš. Ko halali, dabogda ga rođena djeca proklela...”

Navedeni završetak, kao i cijela monodrama u predstavi su
dovedeni u kontekst današnjeg društvenog realiteta Bosne i Hercegovine. U tom
kontekstu glumci postavljaju pitanje na kojim temeljima počiva današnji suživot
njezina tri konstitutivna naroda, je li se proces pomirenja doista dogodio, je
li uopće moguć i pod kojim uvjetima. Na istom mjestu glumci postavljaju i
pitanje je li, nakon ostrašćenog Hadžihafibegovićevog govora i kletve koju baca
na one koji bi nakon svega što se u Bosni dogodilo možda mogli oprostiti,
njegov trenutni angažman na cijelom prostoru bivše Jugoslavije, s posebnim
naglaskom na Beograd, moguće promatrati kao iskrenu gestu praštanja i
pomirenja.
Iako predstavu nije pogledao, gospodin Hadžihafizbegović
je najprije zahtijevao da monodramu i bilo kakvo spominjanje njega izbacim.
Odgovorio sam mu da to ne dolazi u obzir jer je riječ o tipu projekta i teatra
u kojem govorimo, između ostalog, i o živim, realnim osobama u kontekstu
njihovog javnog djelovanja. A monodrama “Godine prevare”, kao i trenutni
Hadžihafizbegovićevi angažmani su upravo to. Nakon toga je postavio pitanje tko
još uz mene stoji iza ovoga, aludirajući da iza ovakvog nečega ne mogu stajati
samo umjetnički razlozi, već se vjerojatno mora naći i netko od njegovih
političkih oponenata. Odgovorio sam da sam isključivi autor projekta ja i da je
izbor dokumentarne građe, također, isključivo moj. Onda je gospodin
Hadžihafizbegović otvoreno zaprijetio da će upasti na sarajevsku premijeru
predstave koja će se dogoditi u okviru Internacionalnog festivala MESS i koja
je zakazana za 9. oktobar. Rekao je da će se popeti na scenu i odgovoriti
glumcima na spominjanje njegovog lika i djela. Pokušao sam mu ponovno objasniti
da je riječ o predstavi koja ne polazi od takvog tipa gledateljske
participacije i da bi to bio grub, u svakom slučaju neumjetnički atak na njezinu
formu i sadržaj. Na kraju mi je gospodin Hadžihafizbegović rekao ono zbog čega
sam i odlučio napisati ovaj tekst. Rekao mi je da se ne osjeća dobro i
zaprijetio da će on sada morati napraviti neke stvari da se i ja ne osjećam
dobro. Ne ulazim u to što će gospodin Hadžihafizbegović konkretno napraviti, a
zbog čega se ja neću osjećati dobro, ali želim širu javnost upoznati s njegovom
namjerom. Cijeli taj telefonski razgovor pokazao mi je da taj bivši kantonalni
ministar kulture, dobroćudno lice s reklame za mobilne telefone, nekadašnji
pripadnik HVO-a i Armije BiH, slavljenik na čijem rođendanu se okupilo 300
uzvanika iz cijele bivše Jugoslavije, bivši član Stranke reformskih snaga i
aktualni član Stranke demokratske akcije, ima još jedno lice. To je lice koje
neodređenom prijetnjom pokušava napraviti pritisak i umjetničku cenzuru. Istu
stvar je, ako se gospodin Hadžihafizbegović sjeća, 2008. pokušao napraviti
ravnatelj Splitskog ljeta Milan Štrljić.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.