Nedim Jahić: Oni dolaze po svoje

Radiosarajevo.ba
Nedim Jahić: Oni dolaze po svoje

Piše: Nedim Jahić

"It has been a failure of such monumental proportions that political apathy is no longer
considered fashionable, or even safe, among millions of people who only two years ago thought that anybody who disagreed openly with 'the government' was either paranoid or subversive." (Hunter Stockton Thompson, 1974)

Zlatko Lagumdžija i Milorad Dodik predstavili su javnosti pojedine segmente sporazuma koje su sklopile dvije stranke na čijem su čelu, uz vjerovatnu potporu svih predstavnika nove vladajuće šestorke. U skladu sa uobičajnom praksom, nikome ne pada na pamet da u ime građana zatraži potpunu verziju dokumenta, te ono što je njegov sadržaj ostaje predmetom nagađanja i sastavljanja slagalice iz sitnog što su predstavnici stranaka-potpisnica obznanili putem štampanih i elektronskih medija u posljednja dva dana.

Dok su s jedne strane poprilično naglašena pojedina rješenja gorućih ekonomskih problema, na onoj tišoj ravni se predstavljaju pitanja izmjene izbornih pravila, preuzimanja kontrole nad pravosudnim institucijama te proširenja broja politički-vezanih pozicija u sistemu državnog upravljanja.

Dizanje ruku

Ako probamo učiti na iskustvu, jasno nam je da će se oko ovih, za političko održanje bitnih odluka, ruke mnogo lakše i brže podići nego što će to biti slučaj sa ostatkom plana i programa nove kupovine vremena parlamentarne većine koja je već odavno izgubila legitimitet zastupanja interesa građana koji su izašli na izbore 2010. godine.

Izmjene izbornih pravila podrazumijevaju stvaranje zatvorenih listi, što znači veću partijsku kontrolu nad osvojenim mandatima. Isto donekle stabilizira i omogućava konzistentost stranačke politike, ali istovremeno osnažuje mogućnost izdizanja mediokriteta i poslušnika na pozicije donosioca odluka.

Ne smije se zanemariti da zatvorene liste otvaraju prostor većoj zastupljenosti žena u vlasti, ali je svakom normalno jasno da je to posljednja stvar na koju su donosioci odluka mislili kada su se bavili ovim rješenjem.

Uz ovu izmjenu, Zakon o sukobu interesa prelazi iz nadležnosti Centralne izborne komisije na Parlament, čime se zapravo o sukobu interesa vladajućih sada pitaju – vladajući. Dok prva stvar onemogućava stvaranje opozicije unutar vlastite stranke, pitanje sukoba interesa postaje alat za obračunavanje sa opozicijom.

Nova pravila

Uz to, nova izborna pravila podrazumijevaju prebrojavanje glasova na razini općinskih izbornih komisija, što čini mogućnost izborne prevare, političke kontrole onih koji broje glasove, te upravljanje vladajućih izbornim procesom, snažnijim nego ikada prije i doslovno postavljaju uslove gdje će sve ići u prilog potpunoj blokadi jačanja opoziciji, pa čak i onda kada ona to postigne kroz broj osvojenih glasova. Prevare će biti teško dokazive, kao i do sada, te će tu uloga CIK-a u rješavanju problema i prigovora biti formalna, bez stvarnog utjecaja na izborni rezultat.

Nakon ovako postavljenih temelja utvrđivanja vlasti kroz izbornu prevaru, uslijedit će jačanje političke moći unutar državnog aparata. To je riješeno povezivanjem šireg broja političkih imenovanja u državnoj službi kroz izmjene Zakona o državnim službenicima. Tako će se zapravo i formalno prihvatiti trenutno faktičko stanje – snažne političke kontrole u procesu izbora lica koja bi zapravo trebala biti angažirana na bazi struke i iskustva.

Istina, isto može doprinijeti konačnom obračunavanju sa brojnim zaostacima nekvalificiranog i nestručnog kadra iz ranijeg vremena, ali trajno onemogućava profesionalizaciju uprave. Uz političku kontrolu pitanja “sukoba interesa” i pitanja izbora državnih službenika, nivo korupcije će rasti, a cijeli sistem će se formalno i legalno vratiti na vrijeme devedesetih.

Politički tužilac

Kako bi cijeli plan bio potpuno zaokružen, stranke su dogovorile i izmjene postojeće strukture pravosudnih institucija. To podrazumijeva političko imenovanje glavnog tužioca, te izmjenu sastava Visokog sudskog i tužilačkog vijeća koje će sada biti praktično imenovano u potpunosti od strane Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine.

Jasno, ostaje pitanje koliko danas imamo faktičku vladavinu prava i da li na trenutne procedure u svakom od nabrojanih segmenata ima politike više nego što u zakonu stoji, ali postojeći sistem barem nudi institucionalni osnov za reformu i podizanje stepena transparentnosti.

Izmjene koje najavljuju predstavnici nove šestorke zapravo zatvara taj prostor, te suštinski postavlja temelje za stvaranje autoritativnog režima. Što je, na kraju krajeva, samo legalizacija faktičkog stanja. “If no mistake have you made, yet losing you are ... a different game you should play.” (Yoda, Star Wars)

 

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Najnovije