Jasna Diklić: Zašto stari ljudi postaju nevidljivi za okolinu

Jasna Diklić
Jasna Diklić: Zašto stari ljudi postaju nevidljivi za okolinu
Ilustracija: Radiosarajevo.ba / Jasna Diklić

Prije izvjesnog vremena bio je emitovan igrani film iz arhiva BH televizije. Film koji je snimljen prije skoro 40 godina.

Bilo je zanimljivo gledati moje kolege. Pred kraj filma pojavila se djevojka  u jednoj od uloga. Učinila mi se poznatom, uzela sam naočale, približila se ekranu i prepoznala - sebe.

Ostala sam zbunjena. Šta se desilo sa tom djevojkom poslije 40 godina?

Da li izgubimo sebe negdje na tom putu,da li je to razlog što se nisam prepoznala?

Volimo, patimo, sažaljevamo, borimo se da bi stekli svijest o sebi .

Kod ljudi u godinama uvijek postoji neki trenutak iz njihovog ličnog iskustva koji je lakše prizvati. Povezuju se događaji koji u afektivnom i društvenom smislu obično daju smisao sjećanju. Nisam uspjela dozvati sjećanje na djevojku iz filma.

Starenje nas mijenja, polako, neopaženo.

Centralni element starosti je naša memorija usmjerena prema svijetu. Traume, neminovna iskušenja i životne trzavice utiče na značenje događaja kroz koje prolazimo.

Starost je čovjekov posljednji senzibilni period i tad se svijet oko njega mijenja. Interakcija starog čovjeka mora se prilagoditi tim novim okolnostima, ali kako?

Afektivni svijet koji okružuje stare osobe postaje sve siromašniji. Oni se najčešće vezuju za one koji ne moraju da budu nužno prisutni. 

S druge strane stare osobe ipak mogu bolje organizovati život koji im odgovara,da ponovo pronađu prijatelje iz djetinjstva, nastave druženje s njima. Treba htjeti!

Mnogo toga zavisi i od kulture u kojoj čovjek živi. Neke kulture donose starim ljudima sigurnost dok im druge ne daju.Tad nastaje ravnodušnost kao faktor zaštite čovjeka koji je pretrpio niz trauma. 

Tako stari ljudi postaju nevidljivi za okolinu.

Nedavno je izašla potresna knjiga Slavenke Drakulić Nevidljiva žena koja beskompromisno govori o starosti u svim njenim relacijama, sociološkim, kulturološkim, mentalitetskim, arhetipskim.

Najdramatičniji je dio knjige koji govori o odnosu majke i kćerke. Kćerka koja još uvijek kod majke ne prepoznaje tu okrutnost starenja, a uskoro će i sama doći u poziciju Nevidljive žene, kako tu poziciju starosti naziva spisateljica.

Nadam se da je od one djevojke na filmu postala pozitivna žena, koja ne odustaje od sebe.

Ovaj medijski sadržaj nastao je u sklopu projekta „Program osnaživanja nezavisnih medija – Independent media empowerment program (IMEP)“ kojeg finansira USAID, a provodi CPCD  

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Povezano

/ Najnovije