Kineski naučnici stvorili 'spermatozoid iz epruvete'

Kineski naučnici stvorili 'spermatozoid iz epruvete'

Dug je put do stvaranja jednog spermija - prvo postoji spermatogonija, pa spermatocite I i II reda, pa spermatide, pa napokon spermij. Mnogo je faza, mnogo dioba, a to znači i više prostora za greške. Također, da bi iz spermatogonije nastao spermij, moraju postojati određeni, prilično konstantni uslovi - tempereratura, pH vrijednost i sl.

Piše: Jelena Kalinić, Quantumofscience.

vijabilnu i kvalitetnu "spermu iz epruveteNaučnici već neko vrijeme pokušavaju da oponašaju proces stvaranja sazrijevanja spermija od diploidnih stanice, međutim, proces je toliko složen i toliko ovisi o vrijednostima spoemnutih parametara, da je teško za očekivati vijabilnu i kvalitetnu "spermu iz epruvete". Inače, "sperma iz epruvete" je pokušaj da se pomogne ljudima u tretmanu neplodnosti, naročito muškarcima koji ne mogu stvarati kvalitetne spermije jer su bili na hemoterapiji, ali je i dobar pristup u proučavanju detalja spermatogeneze.

Zašto onda pisati o ovome? Neki bi rekli da je bizarno i nepotrebno, ali treba imati na umu da je stvaranje spermatozoida iz matičnih stanica ništa drugačiji proces od dobivanja stanice rožnjače, pankreasa, timusa iz matičnih stanica i sl.

2011. tim naučnika iz Kjota je izvijestio da su uspjeli stvoriti primarne stanice od kojih nastaju gameti (spermiji i jajne stanice) iz embrionalnih stanica miša.

Međutim prije par dana, tim naučnika iz Kine, sa School of Basic Medical Sciences, Southern Medical University, Guangzho,  je izvijestio kako su uspjeli iz matičnih stanici stvoriti spermije, koji su bili dovoljno pokretni i zdravi da oplode jajne stanice. Iz tih oplođenih jajnih stanicu su se zečeli zdravi mladi miševi.

Rad, objavljen u časopisu Cell Stem Cell, oslanja se  na rad naučnika iz Kjota - kineski naučnici su koristili japansku metodu dobivanja početnih diploidnih stanica germ cell line, a zatim su te stanice miješali sa stanicama testisa (koje ne proizvode spermije, već spolne hormone), kako bi iskušali koja kombinacija hormona i različitih faktora rasta usmjerava ove "japanske" primordijalne stanice na diferencijaciju.

Čak piše da su stanicama dodavali hormon hipofize krave (ne, nije genetičko inženjerstvo - neke se stvari jednostavno nisu mijenjale u evoluciji). Nakon stotina pokušaja, kineskim naučnicima je pošlo za rukom da primordijalne stanice usmjere.

Zapravo, bit cijelog ovog mućkanja, bilo je da se diploidne stanice usmjere u proces mejoze. Da bi ove stanice, koje nisu bile pravi spermiji, već stanice koje su bile prilično bliske spermijima su injicirane u jajnu stanicu (ove stanice ne mogu plivati, nemaju rep) i, za divno čudo, dobiveni su zameci, koji su implantirani u surogat. Dakle - ovakve stanice, makar i bez repa, prave bebe.

Kineski naučnici će pokušati unaprijediti i optimizirati ovu metodu. Međutim, ono što je zanimljivije od toga da se prave spermiji iz epruvete, jeste to da se sazna šta to jednu stanicu pokrene da, umjesto da ide u proces mitoze i daje diploidne stanice, promijeni "mišljenje" i krene u mejotičku diobu.