Zabranjeni omoti albuma

Radiosarajevo.ba
Zabranjeni omoti albuma


Zabrane i cenzure naslovnica albuma nisu samo dio burne historije rock 'n' rolla, dešavaju se i danas.

Rock 'n' roll je oduvijek, po defaultu, bio smetnja svima onima koji ga nisu smatrali osobitim umjetničkim napretkom čovječanstva. Bilo da je riječ o stavovima puritanskih činovnika, crkvenih vjerodostojnika ili političara, rock je od svojih početaka redovno bio etiketiran bogohulnom i izopaćenom zabavom mladih. Ali, kao i stihovi, opasnima su se smatrale i poruke koje su se ogledale na omotima ploča.

Tako je mnoštvo primjera cenzurisanja i zabrana covera albuma, čime su dežurni dušebrižnici pokušavali mladež poštediti od nasrtaja nemoralnih muzičara. Naravno, rezultat je bio kontraefektan, budući da se takvim, u najmanju ruku blesavim pokušajima cenzurisanja, samo potiče mističnost i privlačnost rock 'n' rolla. Jer, što se mladih tiče, uvijek će vrijediti pravilo - ako odrasli imaju nešto protiv rocka, sigurno je dobar...

Donosimo odabrane primjere najpoznatijih albuma čije su ilustracije na omotima zasmetale "odraslima" i u državama koje se kunu u slobodu govora i izražavanja.



Dvije verzije ploče grupe Alice Cooper Love It To Death i nedepilirana Amorica Black Crowesa

Alice Cooper Love It To Death (1971.) - Čelnici diskografskog giganta Warner Brothers smatrali su da je palac smješten tačno na sredini omota ovog čuvenog hard rock ostvarenja "uvredljiva i vulgarna aluzija". Na prvom sljedećem reizadnju ploče sporni palac je obrisan i američke ulice bile su ponovno sigurne.

Black Crowes Amorica (1994.) - Slabo prodavan album vrhunskog američkog hard-blues benda nije proizveo nijedan veliki hit, ali zato mu je pošlo za rukom da izazove javnu osudu. Nepatriotske stidne dlake iznad bikinija u bojama američke zastave ponukale su Wal-Mart i još neke velike trgovačke lance da protestvuju. Black Crowes bili su prisiljeni ne samo depilirati damu s naslovnice, već je potpuno ukloniti i podlogu iza gaćica prefarbati u crno.



"Mesarski" i redizajnirani omot ploče Yesterday and Today Beatlesa

The Beatles Yesterday and Today (1966.) - Beatlesi su u razdoblju od 1964. do 1966. objavili čak sedam studijskih albuma, no poslovično pohlepnim diskografima to nije bilo dovoljno. Tako je Capitol Records odlučio za američko tržište objaviti album Yesterday and Today, "izmišljeni" LP, sastavljen od nasumično odabranih pjesama sa tri prethodna albuma. Ogorčeni zbog nerezonskog kasapljenja njihove umjetnosti, liverpoolska četvorka izradila je omot na kojem su pozirali u mesarskim keceljama sa komadima sirovog mesa i razbacanim dijelovima beba-lutaka po sebi. Suočeni sa pobunom distributera, čelnici Capitola naredili su štampanje novih korica, koje su se samo navukle na već odštampane albume, pa je kontroverzni "mesarski" omot ostao skriven u unutrašnjosti ploče. Tako je nastao jedan od kolekcionarskih "svetih gralova".



Sudbina se poigrala sa albumom Live Scenes From New York grupe Dream Theater; omot ploče Frankenchrist uvijek provokativnih Dead Kennedys

Dream Theater Live Scenes From New York (2001.) - "Intelektualni" metal bend iz Bostona poigrao se s tematikom na koju su Amerikanci najosjetljiviji. Omot njihova live albuma snimljenog u New Yorku prikazivao je tornjeve WTC-a i Kip slobode u plamenu. Ali, bila je to samo neprikladna šala sudbine, budući da je album bio gotov nekoliko sedmica prije napada na "blizance", a prvobitno objavljen datum objave bio je, vjerovali ili ne - 11. septembar 2001. CD se na kraju pojavio nekoliko sedmica kasnije sa promijenjenim omotom. Nekoliko primjeraka originalnog covera je sačuvano i danas predstavljaju jedan od najvrijednijih diskografskih artefakata.

Dead Kennedys Frankenchrist (1985.) - Jello Biafra, predvodnik ovog kultnog ljevičarskog punk benda, bio je od samih početaka djelovanja trn u oku američke administracije. Album Dead Kennedysa Frankenchrist jedan je od prvih koji se našao na cenzorskom udaru Zakona o distribuciji uvredljivih materijala, koji je u SAD donešen 1986. godine. Iako je Frankenchrist, za razliku od prijašnjih Biafrinih albuma, imao sasvim bezazlen omot, vlasti su mu zamjerile poster koji se nalazio u unutrašnjosti ploče. Radilo se o djelu Landscape No.20, Where Are You Coming From?, slavnog švicarskog umjetnika H. R. Gigera. Jello Biafra platio je, očito, zbog starih grijeha.



"Silovateljski" i naknadni omot legendarnog albuma Guns N' Rosesa Appetite For Destruction i dva lica kultnog Ritual de lo Habitual grupe Jane's Addiction

Guns N' Roses Appetite For Destruction (1987.) - Nakon što ih je dio američke štampe od početka karijere prozivao zbog navodnih rasističkih, homofobnih, anti-emigrantskih i seksističkih stihova, članovi nekad najvećeg rock benda na svijetu prvi su put osjetili cenzorske makaze pri objavljivanju njihovog prvog i najslavnijeg albuma Appetite For Destruction. Scena na omotu (rad poznatog umjetnika Roberta Williamsa) prikazivala je silovanu djevojku, što je izazvalo val javnih protesta, pa je Geffen Records odlučio originalni cover zamijeniti poznatim znakom križa sa lubanjama članova grupe.

Jane's Addiction Ritual de lo Habitual (1990.) - Kada je pjevač grupe Perry Farrell predstavio u Warner Brothersu idejno rješenje omota njihovog drugog i naslavnijeg albuma, čelnici kompanije nisu bili oduševljeni, no ipak su im dali zeleno svjetlo. Ali, čini se da je slika golih ženskih tijela i u devedesetima izazivala javnu sablazan, pa kad su trgovački lanci jedan za drugim počeli sklanjati album sa polica, štampano je reizdanje s jednostavnim, bijelim coverom. Kako bi istaknuli svoje gnušanje prema dušebrižničkom licemjerju, članovi Jane's Addictiona citirali su na novom omotu dio o slobodi govora iz Prvog amandmana.



Francisco Franco ih nije volio - House of the Holy Led Zeppelina; programirano provokativan debitantski album Sex Pistolsa

Led Zeppelin House of the Holy (1973.)
- Ljutiti puritanski glasovi vrištali su zbog covera petog albuma Led Zeppelina, koji je prikazivao crtež golih dječjih tijela. Čak i nakon što je preko spornih dijelova omota priljepljeno ime benda i naziv albuma, ploča je bila zabranjena u Španiji, u kojoj je tada još vladao Francov diktatorski režim te u jugoistočnim državama SAD, poznatim pod neformalnim geografskim imenom Biblijski pojas.

The Sex Pistols Never Mind The Bollocks: Here's The Sex Pistols (1977.)
- Prvi i jedini album pionirskog britanskog punk rock benda, koji je sadržavao jedanaest besmrtnih punk himni, bio je prvo zabranjen na radiostanicama, a nije trebalo dugo ni da se cenzori okome na njegov omot. Riječ "bollocks", koja je u "prljavom" uličnom rječniku označavala pojmove poput "smeće", "sranje" ili "muda", ocijenjena je prevulgarnom, pa su londonski trgovci bili prekršajno gonjeni ako bi album istaknuli u svojim izlozima.



Sad je ima, sad je nema - kontroverzna WC školjka na prvom albumu The Mama's and The Papa's; "šokantna" zadnjica na omotu ploče Rogera Watersa

The Mama's and The Papa's If You Believe Your Eyes and Ears (1966.) - Teško je za vjerovati da je na originalnom coveru debitantskog albuma slavne američke grupe nekome nešto zasmetalo. No, šezdesetih godina je u SAD-u bilo dovoljno kritične mase, koja je bila nezadovoljna što se na omotu vidi WC-školjka, da se diskograf Dunhill Records morao odlučili na cenzuru. Album If You Believe Your Eyes and Ears tako je vrlo brzo dobio novu verziju naslovnice na kojoj je šokantna školjka bila prekrivena.

Roger Waters The Pros and Cons of Hitchhiking (1984.)
- Basista Pink Floyda na svom prvom albumu nije imao nijedan hit-singl, no naslovnica ploče izazvala je dosta protesta. Naime, nekoliko feminističkih skupina tvrdilo je da je crtež na kojem se vidi ženska zadnjica seksistički te da "poziva na silovanje". Kontroverzna guza je zatim cenzurisana na najgluplji mogući način - crnom trakom.



Dvaput podigli cenzore na noge - The Rolling Stones Beggars Banquet i promotivni plakat za ploču Black and Blue

The Rolling Stones Beggars Banquet (1968.)
- Još jedan sporni toalet na naslovnici. Rolling Stonesi bili su na vrhuncu kreativne snage, ali ni oni nisu uspjeli spriječiti promjenu omota albuma koji je sadržavao i besmrtne rock hitove, poput Sympathy for the Devil i Street Fighting Man. Tri je mjeseca trajalo natezanje muzičara i izdavača, a na kraju je ipak idejno rješenje Stonesa otišlo u kanalizaciju historije, a prljav i grafitima ispisani WC zamijenila je elegantna naslovnica u stilu pozivnice za kakav glamurozni party.

The Rolling Stones Black and Blue, (1976.) - Jagger, Richards i društvo uspjeli su dobrano iznervirati feministička udruženja tokom promotivne kampanje za album Black and White. Naime, slika koja je objavljena u magazinu Rolling Stone i na brojnim jumbo-plakatima u SAD, a na kojoj je prikazana zavezana žena, puna modrica i raširenih nogu, natjerala je udruženje Women Against Violence Against Women da cijelu godinu dana poziva javnost na bojkot Stonesa i njihovog izdavača Atlantic Records.

dnevnik.hr/radiosarajevo.ba


Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Najnovije