Publika ne vjeruje AI novinarstvu: Generirani sadržaj ne ispunjava očekivanja
Ne samo novinari nego i čitatelji sve su više zabrinuti zbog korištenja generativne umjetne inteligencije u novinarstvu.
Do tog su zaključka došli istraživači australskih univerziteta RMIT i QUT. Razloga za zabrinutost je više, no najveći je svakako potencijal sadržaja generiranog ili uređenog umjetnom inteligencijom da čitatelja dovede u zabludu ili ga potpuno prevari. To su ključni sažeci trogodišnjeg istraživanja, čiji su rezultati objavljeni u dvije studije koje su objavili sam RMIT i časopis Journalism Practice.
Nevidljiva integracija
"Novinari su slabo opremljeni za prepoznavanje sadržaja generiranog ili uređenog umjetnom inteligencijom, što ih čini ranjivim na nesvjesno promicanje takvog sadržaja publici", otkrivaju istraživači.
Anketa | U nedjelju se igra 157. vječiti derbi: Ko je bliži pobjedi – Sarajevo ili Željezničar?
"Većina novinara nije svjesna u kojoj se mjeri AI sve više i često nevidljivo integrira u kamere i softver za uređivanje i obradu slika ili videa. AI se ponekad koristi, a da novinari ili novinska kuća uopće ne znaju za to."
I dok samo četvrtina publike misli da se susrela s GAI u novinarstvu, otprilike polovica nije sigurna ili sumnjala da jest. Čitatelji nemaju problema kad novinari koriste AI ako su je i sami koristili u slične svrhe, kao što je zamućivanje dijelova slike.
I publiku i novinare, pokazuje istraživanje, brine način na koji novinske kuće koriste i na koji bi mogle koristiti generativnu umjetnu inteligenciju. Većina nema problema s time da AI prepuste izradu ikona za infografiku, ali im je neugodna pomisao da AI avatar predstavlja vijesti.
No, ni svi AI alati nisu jednaki; oni koji objašnjavaju svoje odluke, otkrivaju izvorni materijal i osiguravaju transparentnost u rezultatima manje rizični za novinare u usporedbi s alatima koji nemaju te značajke. Izvještaj, namijenjen prvenstveno medijskoj industriji, otkriva desetine načina na koje novinari i novinske kuće mogu koristiti generativnu umjetnu inteligenciju i sažima koliko se publika osjeća ugodno sa svakim od njih.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.