Patite li i vi od 'digitalne demencije'?

Radiosarajevo.ba
Patite li i vi od 'digitalne demencije'?

Južna Koreja je azijska zemlja koja je među najumreženijim društvima u svijetu, sa 95 posto populacije koja koristi internet. 

Zato se sve više mladih ljudi u svojim dvadesetim i tridesetim često može sresti po klinikama, sa simptomima koji se povezuju sa mentalnim bolestima u starosti. Takvi simptomi podrazumevaju probleme sa pamćenjem, nesanicom i slabom koncentracijom, a stručnjaci ih nazivaju 'digitalna demencija', javlja Radio Slobodna Evropa.

Poteškoće mladih pacijenata, po tvrdnjama doktora, dolaze zbog prevelikog izlaganja digitalnim medijima - od gledanja televizije, preko kompjuterskih igara, pa sve do ''pametnih'' telefona.

Iako još niko nije izračunao koliko mladih Koreanaca ima ovakvu vrstu problema, ovaj fenomen dobija sve veću pažnju u već uzavreloj debati neurologa o tome koliki rizik po zdravlje predstavlja korišćenje digitalnih medija.

Razvoj dječijeg mozga

Manfred Špicer, šef odjeljenja za psihijatriju na Ulm univerzitetu u Njemačkoj, jedan je od onih koji veruju da prekomerno korišćenje kompjutera šteti razvoju mozga kod djece:

''Ne govorim o tome da je neko onlajn pet minuta dnevno. Govorim o sedam i po sati dnevno, što je prosjek za Njemačku. Postoji jedna stvar koju ovaj podatak ne sadrži, a to je da u tome nema bilo kakvog efekta. Naš mozak se neprestano menja na način na koji ga koristimo. To znači da će, ako ga koristimo samo za digitalne medije, to uticati na mozak u negativnom smislu.''

Špicer, koji je prošle godine objavio knjigu pod naslovom ''Digitalna demencija'', kaže da je tokom djetinjstva i rane adolescencije ljudski mozak iznenađujuće ''plastičan''. Mozak formira svoja polja neurona u sprezi sa načinom na koji ga koristimo i kasnije, tokom odraslog doba, on može da ih obnavlja.

Za Špicera je ključno da se mozak stimuliše i obezbijedi mu se normalan razvoj koji je u sprezi sa stvarnim svijetom: od suočavanja sa fizičkim preprekama do rješavanja problema u odnosima sa drugim ljudima. On kaže da, poređenja radi, virtuelni svijet nudi manju stimulaciju i manje mogućnosti za razvoj potencijala mozga.

''Ako samo naciljate strelicom miša na nešto, umesto da ga fizički pipnete ili držite u ruci, to vam neće bitno pomoći da steknete neko iskustvo o objektu, jer nećete koristiti ni trećinu kapaciteta koji vaš mozak inače koristi prilikom motoričkog ponašanja. Rezultat toga je da jedna trećina praktično uopšte nije upotrebljiva prilikom učenja, pa će se vremenom desiti da mozak, tokom procesa mišljenja, tu trećinu uopšte neće upotrebiti'', ističe Špicer.

Moćni uticaj na učenje

Prilikom surfanja internetom, kako kaže Špicer, brzo prebacivanje sa jedne teme na drugu ili ubrzano mijenjanje slika u toku neke kompjuterske igre, može uzurpirati normalno funkcionisanje mozga u smislu stvaranja polja neurona koja omogućavaju kognitivni razvoj i razvoj dugoročnog pamćenja.

Kao primjer za to koliko brzo tokom surfovanja internetom ljudi prelaze sa jedne na drugu temu, on navodi jednu američku anketu koja kaže da korisnici u prosjeku provedu samo po jedan minut na nekoj web strani.

Zbog svih ovih razloga Špicer tvrdi treba smanjiti korištnje digitalnih medija kod mladih do kasne adolescencije, kako bi se mozak većim dijelom razvio. On se odlučno zalaže da deci ispod 17 godina treba ukinuti korišćenje kompjutera u školama.

Ali, dok neki neurolozi tvrde da digitalni mediji imaju negativne efekte na normalan razvoj mozga, drugi tvrde da oni pospješuju mentalne sposobnosti.

Suprotno mišljenje: kompjuteri pospješuju mentalne sposobnosti

Dafne Bavelijer, profesorica i istraživačica saznanja sa univerziteta u Ženevi, proučava kako korištenje video igrica utiče na mozak. Ona vjeruje da one ljudima omogućavaju bolje rezultate pri učenju, pažnji i obavljanju više radnji istovremeno od ostalih koji ih ne koriste:

 ''Akcione video igrice sadrže pojedinosti koje moćno utiču na učenje, pažnju, spoznaju i samu ''plastičnost'' mozga. Zato pokušavamo da utvrdimo koje su to pojedinosti koje mogu efektno da se iskoriste kako bi se napravile igrice namenjene edukaciji ili rehabilitaciji pacijenata.''

Bavelijer ističe da oni koji redovno igraju video igrice stiču veću sposobnost da izdvoje detalje na nekoj kompleksnoj fotografiji, lakše prate više objekata u pokretu i zbog toga se lakše snalaze, recimo, prilikom vožnje automobila. Ona takođe navodi da njeno istraživanje pobija tvrdnje da video igrice uzrokuju rasijanost i probleme sa pažnjom.

''Ključno je da se kompjuter koristi praktično, da se uvježba umjerenost i izbjegne danonoćno surfanje internetom ili igranje video igara', navodi Radio Slobodna Evropa.

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Najnovije