Od danas moguć uvoz vozila starijih od sedam godina

Radiosarajevo.ba
Od danas moguć uvoz vozila starijih od sedam godina
Autopijaca (Foto: Arhiv)

Od danas je, nakon gotovo deset godina od uvođenja zabrane uvoza vozila starijih od sedam godina, u Bosnu i Hercegovinu moguće uvesti polovna vozila starija od sedam godina. Ograničavajući uslov uvoza je da vozila moraju odgovarati standardu motora euro 3, što, zapravo, podrazumijeva automobile stare desetak godina.

Otvaranje tržišta prema Evropi


Iskustva koja je BiH preuzela kako bi kontrolisala bezbjednosne i ekološke standarde, odnosno kako bi uspostavila homologacija, preuzeta su uglavnom iz Hrvatske, gdje je to počelo polovinom 2007. godine.

Podsjećanja radi, odluka o ograničenju uvoza putničkih automobila, teretnih vozila i automobilskih guma na snazi je od 2000. godine. Nakon toga BiH je potpisala je CEFTA sporazum i Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju (SSP) sa Evropskom unijom, te je u završnoj fazi pregovora za pristupanje WTO-u. Odluka koja je sada na snazi nije u skladu sa SSP-om, jer tim sporazumom nisu dozvoljena nikakva ograničenja, pa tako ni vremenska ili starosna.

Na stručnom skupu Homologacija vozila 2010, održanom početkom oktobra, rečeno je da će od 1. novembra biti moguć uvoz uglavnom polovnih vozila s obzirom na to da bi tada, prema najavama predstavnika konzorcija zaduženog za ovaj posao, trebalo da bude uspostavljen sistem homologacije za pojedinačna vozila, dok bi homologacija za tipove vozila, a koja se uglavnom odnosi na nova vozila, mogla startovati mjesec dana kasnije.

Dobro upućeni u ovu oblast u BiH ističu da će ukidanje zabrane direktno uticati na bezbjednost na našim putevima, ali samo pod uslovom da se kontrolori striktno pridržavaju evropskog ECE pravilnika o homologaciji.

"Sasvim sigurno je da će ukidanje odluke i usklađivanje sa evropskim standardima povećati bezbjednost i smanjiti broj saobraćajnih nesreća na putevima BiH", rekao je za Nezavisne Milenko Jaćimović, predsjednik Udruženja za unapređenje i bezbjednost saobraćaja iz Banjaluke.

Jaćimović naglašava da BiH ima veoma dobre i usklađene zakone sa EU, te da ih samo treba striktno primjenjivati, jer će u suprotnom stanje vezano za bezbjednost i starost vozila ostati nepromijenjeno.

Homologacija
Homologacija je provjera tehničke usklađenosti uvezenih polovnih i novih vozila sa evropskim propisima i ekološkim standardima, a obavlja se prije njihovog carinjenja. Za svaki tip vozila ili njegovu varijantu izdaje se certifikat o homologacijskoj usklađenosti, a na osnovu toga i izjava o usklađenosti koja se daje krajnjem kupcu vozila.

Ministarstvo transporta i komunikacija BiH trebalo bi uskoro da objavi cjenovnik usluga za poslove homologacije, a prema nezvaničnim tvrdnjama uključenih u ove poslove, građane bi homologacija mogla koštati oko 100 KM. Uspostavom sistema homologacije stavljena je van snage zabrana uvoza vozila starijih od sedam godina, a što je jedan od zahtjeva EU.

"Uspostavljanjem sistema homologacije vozila, BiH se više neće braniti administrativnim odlukama od uvoza nepoželjnih vozila, nego će stati uz rame zemalja koje se štite zahtjevima da putevima mogu saobraćati samo bezbjedna i ekološki prihvatljiva vozila", rekaoje Šefkija Čekić, predsjednik Programskog odbora ovog skupa.

Naglasio je da će građani u vrlo kratkom periodu završavati homologaciju vozila koja uvoze zahvaljujući izgrađenom informacionom sistemu u koji su uvezane sve institucije.

"Informacioni sistem je bezbjedan i pouzdan i u njemu će kružiti informacije umjesto da kruže papiri, što će omogućiti brzo i efikasno poslovanje", istakao je Čekić.

Naglasio je da je u postupku homologacije bitna saradnja sa uvoznicima, pogotovo nakon 1. novembra kada se očekuje pojačan uvoz i veliki broj zahtjeva za homologaciju.

Ministar transporta i komunikacije Rudo Vidović kazao je da je BiH na pravom putu kada je homologacija u pitanju, te dodao da značaj uvođenja ovog postupka nije samo u ispunjavanju evropskih obaveza nego i u poboljšanju bezbjednosti saobraćaja.

Bego Hadžić, direktor Direkcije za homologaciju iz Instituta za privredni inženjering iz Zenice kaže da je homologacija veliki posao te da će u početku biti velikih problema zbog neusklađenosti određenih pravilnika prije svega onih koji se odnose na Zakon o bezbjednosti saobraćaja.

"To je ogroman posao i svakako je za pohvalu sve šta je do sada urađeno, ali vjerovatno će biti određenih problema koji će se morati vremenom prevazilaziti", kazao je Hadžić.

Uvoznici skeptični

Poslije ukidanja zabrane o uvozu vozila starijih od sedam godina, cijene auta u BiH neće se bitnije promijeniti, a prema prostoj računici samoinicijativni uvoz vozila neće bh. građanima uštedjeti mnogo novca.

"Ništa se neće promijeniti. Ono što je kvalitetno i dobro treba platiti svagdje pa i u EU, a ono što ne valja ne vrijedi ni kod nas. Dok platite putarine, poreze, homologaciju i drugo, za te pare ćete moći naći vozilo i na auto-placevima u BiH", rekao je za Nezavisne Igor Penal, uvoznik i trgovac vozilima iz Njemačke.

Prilikom uvoza polovnog vozila u BiH, osim homologacije koja će koštati od 100 do 300 KM, potrebno je platiti i devet posto carine te 17 posto PDV-a. U Upravi za indirektno oporezivanje BiH kažu da se na nova vozila ne plaća carina jer je tako predviđeno trgovinskim dijelom Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju koji je BiH potpisala sa EU.

Procedura prilikom uvoza vozila, poslije ukidanja zabrane, je da kupac vozila ovlaštenoj kući podnosi zahtjev za homologaciju, a nakon dobijene potvrde odlazi na carinu, plaća devet plus 17 posto od fakturne cijene i carini vozilo, nakon čega ide na tehnički pregled i registraciju vozila.

I ostali trgovci automobila u BiH uglavnom ističu da ukidanje odluke neće sniziti cijene automobila od deset godina jer su cijene poslije plaćenih dažbina gotovo iste kao i ovdje. Trgovci automobila kao mjerilo najčešće uzimaju golf IV star deset godina čija je cijena u BiH i u EU gotovo ista.

Prosječna starost vozila u BiH - 16 i po godina

Trenutno su na putevima BiH vozila čija je prosječna starost 16 i po godina, dok je taj prosjek na nivou EU oko osam godina, s tim da je u skandinavskim zemljama, koje su najdalje odmakle u primjeni ECE pravilnika, prosječna starost oko četiri godine. Očekuje se da će se poslije ukidanja odluke u naredne tri do četiri godine starost vozila u BiH smanjiti na oko 12 godina, što je, kako kažu u Udruženju za unapređenje bezbjednosti saobraćaja, veliki uspjeh.

Sve u svemu, mnogi građani u BiH sada samo čekaju da im se ukinu i vize pa da se zapute u EU i kupe sebi novo polovono vozilo koje će, uprkos tome što će u ovom trenutku smanjiti prosječnu starost vozila u državi, na našim cestama ostati i dugo nakon što bi u razvijenim zemljama završila na otpadu.

radiosarajevo.ba

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Najnovije