Nevidljiva umjetnina prodata za 10 hiljada dolara
Deset hiljada dolara cijena je koju je postiglo prvo umjetničko
djelo koje je uspio prodati Muzej nevidljive umjetnosti (MONA) koji je
prošli mjesec na internetu otvorio ekstravagantni američki glumac,
producent i umjetnik James Franco u saradnji s konceptualnim parom
Praxis (Brainard and Delia Carey), javljaju u četvrtak američki mediji.
Iako
se doima ostvarenjem sna pripadnika svih "nadriprofesija" i svjetskih
hohštaplera koji nekome žele prodati nešto, a da to ne proizvode niti
posjeduju, MONA je, prema riječima tvoraca, projekt muzeja koji ljude
podsjeća da žive u dva svijeta: fizičkom svijetu vidljivog i nevidljivom
svijetu misli i, budući da se sastoji isključivo od misli, MONA
redefinira koncept stvarnog. Premda su
umjetnine nevidljive, uz njih
se dobivaju opisi koji zainteresiranima otvaraju oči u paralelnom
svijetu slika i riječi, koji nije vidljiv, ali postoji. I na prodaju je.
"Kad date prilog tom projektu, ne kupujete umjetničko djelo
koje se vidi! Nećete u svoj mailbox dobiti sliku, film ili fotografiju.
Dobit ćete nešto puno fascinantnije - mogućnost sudjelovanja u činu
umjetničkog stvaranja. Dobit ćete karticu s opisom umjetničkog djela,
kao i potvrdu o autentičnosti. Karticu možete objesiti na zid u svojem
domu ili uredu. Sve dalje je na vama!", upozoravaju Franco i Praxis kako
se potencijalni kupci ne bi iznenadili kad za svoj pravi novac, a
cijene u MONA-i kreću se od hiljadu do deset hiljada dolara, ne dobiju
nikakvu opipljivu umjetninu nego poruku s opisom onoga što su kupili.
Zamisao
se na prvi pogled doima suludom, jer ko bi pri zdravoj pameti
svojevoljno dao novac za nešto što većini izgleda kao ništa?
No
prvi dojam očito vara, jer je umjetničko djelo nazvano "Svjež zrak",
"procijenjeno" na 10.000 dolara - našlo kupca - Aimee Davison,
montrealsku web producenticu, model i glumicu.
Budući da svoju
konceptualnu umjetninu ne vidi, Davison je nakon kupnje dobila opis koji
će joj pomoći da u svakom trenutku uživa u svojoj kupovini.
"Jedinstveno
umjetničko djelo, samo što je ovo na prodaju. Zrak koji kupujete je
poput beskrajnog spremnika kisika. Bez obzira na to gdje se nalazite,
uvijek imate mogućnost udahnuti najfiniji i najčišći zrak koji Zemlja
može proizvesti. Svaki udah daje vam beskrajan mir i zdravlje. Ovu
umjetninu imajte uza se, ako je posjedujete, jer bilo gdje da ste,
možete si zamisliti da udišete najukusniji zrak koji dolazi s vrhova
planina ili poljana uz more; i nikad vam ga neće ponestati", stoji u
objašnjenju koje ima za cilj pokazati da 10 hiljada dolara uopće nije
pretjerana cijena za umjetničko djelo "Svjež zrak" pa makar bilo i
nevidljivo, prenijela je Hina.
No, što god mislili o tom 10 hiljada
dolara vrijednom objašnjenju, ono u slučaju Aimee Davison nije uopće
bilo potrebno; ona je prezadovoljna.
“Kao producentica novih
medija, poistovjetila sam se s ideologijom ovog projekta, a osobito me
se dojmila rečenica - 'U našoj Novoj ekonomiji sredstvo plaćanja su
ideje i snovi.'. Društveni mediji, kao integralni dio 'Nove ekonomije'
na internetu revolucionirali su način na koji se stvaraju, promoviraju i
prodaju umjetnička djela. Neki će to smatrati prijevarom, ali ja kupnju
'Svježeg zraka' smatram pokroviteljstvom nad umjetnošću društvenih
medija i konceptom 'samoprodaje' u kojem se reklamira i prodaje nečija
osobnost, vještine i proizvodi putem društvenih medija i platformi za
samoreklamu", objasnila je Davison, koja je prije nekoliko mjeseci putem
interneta prodala vlastitu dušu za 100 dolara.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.