FOTO: Avioni budućnosti

Radiosarajevo.ba
FOTO: Avioni budućnosti
/ Avion na električni pogon

Na Kongresu njemačke agencije za zračne i svemirske letove u Stuttgartu glavna je tema bila: kako ćemo letjeti u budućnosti? Ambiciozni plan je osjetno manje zagađivanje okoliša kroz bolje motore i drukčiji izgled.

Danas skoro svi avioni izgledaju slično. Na cjevastom trupu su krila, pod krilima motori, a na stražnjem dijelu stabilizator. Konstruktori su desetljećima gradili nove ekonomičnije avione. Ipak avioni bi mogli trošiti manje goriva, smatra Dieter Scholz, profesor na Visokoj školi za primijenjene znanosti u Hamburgu. "Naravno da bi avion bio isplativ on mora brzo letjeti: Jer samo takav avion u jednom danu može zaraditi mnogo novca", kaže on, piše Dw.de.

Trup i krila postaju jedno

Ali, ako gorivo postaje skuplje, mogli bi se više isplatiti štedljivi avioni. Jedna od mogućih ideja bila bi da se odustane od trupa aviona. Sve bi bilo u krilima. "Ako se smanji površinu može se štedjeti na otporu", pojašnjava Scholz.

Ipak negdje moraju sjediti putnici. Rješenje predstavlja avion sa širim trupom koji prelazi u krila. Aerodinamika aviona se može poboljšati dužim i užim krilima. Ali duža krila moraju biti puno jača - time postaju teža, a to je loše za uštedu goriva.

Osim toga zračne luke trenutno nemaju mjesta za avione s tako dugačkim krilima. Znači potrebna je kreativnost: "Tu imamo na primjer avion s dvostrukim krilima, koja su na krajevima povezana. Ili duža krila koja se nakon slijetanja mogu podići, predlaže Scholz.

Novi motori

I novi motori bi mogli poboljšati ekonomičnost, kaže Reinhard Mönig, direktor Instituta za motornu tehniku na Njemačkom centru za zračne i svemirske letove (DLR) u Kölnu. "Motori bi izgledali potpuno drugačije. Oni bi imali ogromne propelere, promjera nekoliko metara. Oni bi se morali okretati u suprotnim smjerovima da bi bili učinkoviti i pri velikim brzinama aviona - a to zahtijeva sasvim nove letjelice", kaže Mönig.

Takvi avioni mogli bi uštedjeti oko 20 posto goriva, ali su za oko 10 posto sporiji od modernih mlažnjaka. Zato bi bili prikladni za kraće letove - jer gubitak vremena ne bi bio prevelik. Ali, takvi otvoreni rotori su i puno bučniji od modernih turbina.

Biološko gorivo

Reinhard Mönig kaže da se emisija ugljičnog dioksida može smanjiti boljom aerodinamikom i boljim turbinama - ali samo do određenog stepena. Znači, potrebna su i nova goriva, kaže Mönig. Na primjer biološko gorivo od biljaka. "Već smo koristili avione s udjelom biološkog goriva od 50 posto." Zaista se mogu proizvesti takva goriva sa sličnim svojstvima izgaranja kao kod kerozina, dodaje ovaj stručnjak.

Askin Isikveren, voditelj Odjela za vizionarske koncepte aviona na institutu Bauhaus Luftfahrt u Münchenu, najradije bi odmah koristio ekološku struju. Njegova ideja je avion na električni pogon za kratke i srednje letove. "Tačno je da su baterije teške. Kod današnje tehnologije su čak toliko teške da to ne bi funkcioniralo. Ali imamo dojam da bi se baterije moglo do te mjere poboljšati da bi za kratke destinacije to bilo moguće", kaže Isikveren.

On se nada da bi njegov avion mogao poletjeti do 2050. godine. Ali, tko i tada kupi avionnu kartu ući će u avion koji sliči današnjem, koji će imati trup s krilima, ispod kojih su motori, a otraga stabilizator.

 

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Najnovije