Fićo i stojadin kao dio ex YU nostalgije

Radiosarajevo.ba
Fićo i stojadin kao dio ex YU nostalgije

Automobili bude emocije, a svaka autoindustrija u svoje poslovanje nosi i određeni patriotski naboj i predstavlja neku vrst nacionalnog ponosa države dotičnog automobilskog branda.  Kroz autoindustriju razvijene države pokazuju svoju moć i dokazuju tehnološku naprednost.

Ova teza se ponajbolje može sagledati u filmskoj industriji, pa tako su ruski teroristi nerijetko prikazivani u ladama, dok su američki akcijski heroji vozili „nabrijane“ automobile vlastite autoindustrije.

Fićo i stojadin, simboli Jugoslavije

U američkim filmovima je ismijavana i bivša Jugoslavija kroz svoj izvozni proizvod, koji se od ponosa nacije pretvorio u prikaz zaostalosti bivše države.  Naime, serija modela automobila yugo bile su namijenjene za američko tržište i pripremljena je znatno bolja inačica od one za jugoslavensko, a proizvod je u Americi doslovno ismijan. U američkoj industriji zabave yugo je korišten kao sprdnja (najgori auto koji je ikada uvezen u Ameriku), koja je simbolizirala tehnološku zaostalost tadašnjeg Istočnog bloka, piše Agencija Anadolija.

Još jedan paradoks bivših komunističkih država ogleda se u tome da su visoki partijski dužnosnici, kao nagradu za svoje zasluge, na korištenje dobivali uvezeni crni mercedes. Taj statusni simbol je iznenađujući za jednopartijski sistem koji nije dopuštao strane utjecaje. Tim više stoji činjenica da su automobili zaista posebna emotivna kategorija.

Fićo će dobiti spomenik

Za simbole nekadašnje Jugoslavije, među ostalim, uzimaju se fićo i stojadin za koje po automatizmu mnogi smatraju da su bili domaći proizvod. Fićek i stojadin (modeli 750, 101 i 128)  izrađivani su u Kragujevcu po Fiatovoj, talijanskoj licenci. To su, dakle, talijanski auti, kao što je i golf ostao njemački iako se po licenci proizvodio u Sarajevu.

Jugići, škode, lade, stojadini, peglice

Emotivni simboli bivše države, koji povezuju stanovnike Balkana, zasigurno su svi oni jugići, škode, lade, stojadini, fićeki, peglice, trabanti, a s pravom ih smatramo dijelom ex YU prošlosti.

Yugo, najgori auto svih vremena

Navedeni automobili bili su u masovnoj upotrebi za vrijeme Jugoslavije, a u današnje vrijeme se rijetko mogu vidjeti na ulicama. Definitivno su potpali u rang oldtimera, iako je poznato da na okupljanjima klubova ljubitelja oldtimera, gdje ima svega i svačega za vidjeti od nekadašnjih limenih ljubimaca, nisu baš popularni. Jedino dobro prolaze fićeki i poneki jugić, a u osnovi kolekcionari na prostoru Balkana ne cijene automobile bivšeg Istočnog bloka jer im je „preko glave“ te limene slike i prilike nekadašnjeg komunističkog uređenja.

Međutim, spomenuti automobili su cijenjeni u Zapadnoj Europi i tamo dobivaju na cijeni kao memorabilije nekadašnjeg prostora iza nekadašnje Željezne zavjese. Stanovnici Balkana, pak, stojadine i fićeke su vozili silom i ekonomskih i političkih prilika, a patili su za onim što nisu imali. Slika te patnje se ogledala u onome što su iz Njemačke dovozili jugoslavenski gasterbajteri, dakle, sve one Golfove i mercedese i BMW-ove.

Sarajevski golf - vrsta pred izumiranjem

Iz tog razloga vjerojatno su i danas na Balkanu popularni njemački automobili, a situacija kao da se nije promijenila jer čest je primjer da se hrvatska, bosanska ili srbijanska dijaspora iz Njemačke kući vraća u nekoj limuzini ili sportskom bolidu njemačke proizvodnje. Iako, ni dijaspori nije lako kada se, po sili vlastite želje za isticanjem statusnih simbola, na leđa natovari ogroman kredit, jer skupi automobil nije ništa jeftiniji na Zapadu te se za njega treba teško naraditi.

 

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Najnovije