Brzi krah 3D revolucije
Radiosarajevo.ba
Avatar
Vizualno savršenstvo prizora u SF spektaklu Avatar, koje je redatelj James Cameron usavršavao više od desetljeća, potaknulo je streloviti uspon nove 3D tehnologije te se u zadnjih nekoliko mjeseci sve više filmova odlučuje za opciju 3D umjesto "obične" 2D verzije.
U modi od prije pet godina
Ipak, iako je Avatar širom svijeta zaradio impresivne tri milijarde dolara, čini se da 3D filmovi ipak nisu toliko isplativiji od "zastarjelih" dvodimenzionalnih. Prema najnovijim istraživanjima, štaviše, neki 3D filmovi zaradom jedva pokriju visoke troškove proizvodnje. Upravo je James Cameron upozorio na ovu mogućnost, te je u nekoliko navrata poručio filmašima u Hollywoodu da će traljavo izvedeni projekti, kako ih on naziva 2,5D filmovi, upropastiti sav dosadašnji trud u razvoju i implementaciji 3D tehnologije.
U stvari, situacija je još ozbiljnija nego što bi se to dalo naslutiti iz uspjeha filmova poput Avatara ili Tim Burtonove Alise u Zemlji čudesa, te su zarade od 3D filmova, otkad su se prije pet godina ponovo vratili u modu, u silaznoj putanji.
Naime, ako u obzir uzmemo zaradu po pojedinoj projekciji, tokom godina 3D filmovi su sve manje isplativi u odnosu na zaradu od 2D projekcija. Ovaj trend počeo je još u novembru 2004. godine kada je premijerno prikazan animirani film The Polar Express, koji se počeo prikazivati u 3650 američkih kina, od kojih je samo 59 bilo opremljeno za 3D projekcije.
Ipak, zarada od tih pedesetak kina bila je gotovo 40 hiljada dolara što je, usporedimo li sa 6 hiljada dolara koliko je bila zarada od običnih projekcija, bonus od nevjerojatnih 575 posto. Iako je tokom idućih par godina samo par filmova izašlo u 3D formatu, nijedan od njih nije ponovio uspjeh The Polar Expressa.
Animirani akcijski film Beowulf u jesen 2007. godine prikazivao se u 742 trodimenzionalna kina, od ukupno 3,150 kina, te je dodatna zarada od 3D projekcija bila "samo" 135 posto. Dvije godine kasnije, Avatar je sa 3D projekcijama ostavario dodatnu zaradu od 70 posto, a tri mjeseca kasnije bonus za Alisu u Zemlji čudesa je iznosio skromnih 53 posto.
Poražavajući rezultati
Brojke i dalje padaju, tako da je u maju bonus zarada od crtića Shrek Forever After iznosila 48 posto, a film The Last Airbender je od 3D projekcija u junu dodatno zaradio samo 24 posto. Međutim, neki bi kao nedavni primjer uspjeha 3D tehnologije naveli Toy Story 3, koji je zahvaljujući do sada vizualno najboljom 3D slikom prvi vikend zaradio rekordnih 110 miliona dolara, a ukupno gotovo milijardu, ali ne bi bili u pravu.
Naime, treća avantura igračaka Woodyja i Buzza od 3D projekcija zaradila je oko 27 hiljada dolara te 28 hiljada dolara u 2D verziji, što bi značilo da su 3D kina ostvarila gubitak od pet posto. Nakon tih "poražavajućih" rezultata, konačno je postalo jasno da 3D format nije nova holivudska “zlatna koka” te da su kinodistributeri počeli gubiti novac.
Nije još jasno koji se tačno razlog krije iza ove silazne putanje, ali, najvjerovatnije je da je ljudima ovaj format jednostavno dosadio te je njegova patina novotarije brzo izgubila sjaj. Neki kritičari, pak, tvrde da razlog leži u tome što Hollywood sabotira kvalitetne 3D projekte tako što "obične" filmove, radi veće zarade, tek u postprodukciji pretvara u 3D filmove. Kao najbolji primjer te prakse navodi se akcijski film Clash of the Titans, čija je 3D verzija bila toliko loše napravljena da je slika u nekoliko navrata bila toliko mračna i mutna da su se teško razaznavali likovi na filmskom platnu.
Ima i izinmaka
Jedine iznimke od ovog silaznog trenda su filmovi koji u svom nazivu imaju atribut 3D, poput My Bloody Valentine 3D, Step Up 3D i Piranha 3D, te su kina koja prikazuju ove filmove u 3D verziji ostvarila, redom, bonus od 481, 42 i 131 posto.
Bilo kako bilo, prognoza za 3D filmove ne izgleda dobro. Svejedno je ima li previše ponude ili premalo potražnje, činjenica ostaje da za mainstream filmove, koji se mogu pogledati u oba formata, dodatna zarada od trodimenzionalnih projekcija stremi ka nuli.
jutarnji.hr/radiosarajevo.ba
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.