Automobili koji su obilježili Jugoslaviju

Radiosarajevo.ba
Automobili koji su obilježili Jugoslaviju
/ Zastava 750 - Fićo

U vremenu bivše države na ulicama ne samo da je bilo manje automobila, nego je bilo i znatno manje različitih marki istih. Danas je situacija znatno drugačija - ceste su pretrpane svim mogućim modelima vozilima, piše Tportal.hr. Prisjetimo se automobila koji su obilježili živote nekadašnjih Jugoslavena.

Kako je Jugoslavija bila predvodnica pokreta nesvrstanih, tako je i u njenom voznom parku bilo automobila koji su bili sa zapada, ali i onih iz zemalja Varšavskog pakta. S obzirom da je uvoz automobila bio komplikovan, a dažbine velike, tako je narod pretežno vozio domaće i automobile iz istočnih zemalja, čiji su režimi i tehnologije proizvodnje bili slični Zastavinim. Oni koji su imali status i/ili novac, te vremena i živaca, uvozili su i modele zapadnoevropskih proizvođača, prije svega Mercedes. Donosimo vam neke od njih:

Zastava 750 - Fićo
Legendarni automobil, jedan od simbola propale države i lično vozilo koje je motoriziralo mase. Fićo se počeo proizvoditi u pogonima Crvene Zastave 1962. godine, kao bliska kopija Fiata 600 D. Generacije su odrastale uz ovaj automobil koji je po današnjim mjerilima tehnička prahistorija. Zastava 750 proizvodila se sve do 1985. godine, a u standardnoj verziji razvijao je 25 konja, što je bilo dostatno za maksimalnu brzinu od 110 km/h. Nije bio bezgrješan po pitanju kvarova, ali se lako  popravljao.     

Škoda 120 LS
Škodini modeli 105-120 u svoje su vrijeme bili smatrani sportskim limuzinama jer su nudili straga smješten motor, neovisan ovjes i u to vrijeme dinamičan dizajn. Iako su najčešće bile limuzinske izvedbe, ljubitelji "prave sportske vožnje" posezali su za kupeom. Nažalost, motori nisu mogli pratiti "sportski karakter", budući da se radilo o anoreksičnim 1.0 i 1.1-litrenim benzincima.     

Zastava Yugo
Yugo je nastao iz odbačenog talijanskog projekta za mali automobil, odnosno na bazi tada već starijeg modela 127. Proizvodnja je počela 1981. godine, a 1986. kreće neslavna avantura Yuge u SAD. "Posao stoljeća" pretvorio se u debakl stoljeća jer iako je bio najjeftiniji, Yugo je bio najnepouzdaniji automobil na tržištu koji je postao predmetom ismijavanja u filmovima poput Umri muški i Ko je ubio Monu. Yugo je čak imao  i GVX model, serijsku "sportsku" izvedbu sa 65 konjskih snaga.

Lada 1300
Nastala na osnovi Fiata 124, Ladina limuzina predstavljala je odabir za one željne luksuza i komfora. Vozili su je direktori i partijski dužnosnici, a u svoje vrijeme nije bila zastarjela kao neki slični proizvodi istočnoevropskih proizvođača. Slovila je kao neuništiva i veoma pouzdana, no naravno, radilo se uglavnom o propagandi jer je kvalitet bio vrlo upitan.

Mercedes W123
Mercedesove modele mogli su priuštiti, odnosno smjeli, najviši partijski dužnosnici. No san gotovo svakog građanina bivše Jugoslavije nije bio toliko rijetka pojava na cestama, za što su se pobrinuli gastarbajteri koji su svoj poslovni uspjeh u inostranstvu iskazivali upravo modelom 200D serije W123. Iako slabašnog agregata, ovaj je automobil bio predmetom želja, kao što je to danas nekima Ferrari ili Porsche. Riječ je o jednom od najboljih automobila koje je Mercedes ikad proizveo.

Zastava 101 - Stojadin
Iz današenje perspektive zvuči nevjerovatno, ali ovo je, u vrijeme kada se pojavio (1971. godine), bio jedan od automobila ispred svog vremena. Naime, Stojadin je imao prednji pogon, što je u to doba bio više izuzetak nego pravilo. Proizvodio se sve do 2008. godine, a osim u Jugoslaviji bio je izrazito popularan i u Egiptu, gdje se odvijalo sklapanje modela na osnovu gotovih dijelova koji su stizali iz Srbije.

Wartburg
Samo izgledom dosadan kao vizura istočnog bloka, Wartburg je de facto bio vrlo uzbudljiv automobil. Imao je prednji pogon i raspored mase koji je znao uzrokovati zanošenje zadnjeg kraja bez velikih provokacija od strane vozača, a njegov dvotaktni motor sa tri cilindra ispuštao je plavičasti dim i karakterističan zvuk. Međutim, bio je relativno brz i prostran, a jedna od vrlina mu je bila i pouzdanost - nije se previše kvario.

Renault 4
Popularni Francuz imao je "domaći" pedigre - proizvodio se u Novom Mestu u Sloveniji, u tvornici koja je danas u vlasništvu Renaulta. Proizvodnja je trajala od 1973. do 1992. godine, a proizvedeno je 575,960 primjeraka. Stoga je bio čest prizor na cestama Jugoslavije, na kojima su bile cijenjena njegova prostranost, ali i pouzdanost.

VW Golf
Volkswagen Golf također se proizvodio u Jugoslaviji, i to u Vogošći. Osim Golfa prve i druge generacije te Jette, u TAS-u (Tvornica Automobila Sarajevo) proizvodila se i Volkswagen Buba, a tvornica je i danas u vlasništvu VW-a. Golf je bio izrazito popularan u Jugoslaviji, naročito druga generacija, a urbana legenda i dan danas govori kako je Golf s oznakom TAS na rešetci hladnjaka bolji od originala. Golf se pogotovo dokazao tokom rata, kada je išao na sva moguća i nemoguća goriva - od kuhinjskog i trafo ulja, pa sve do špirita.

Opel Kadett
Tri generacije ovog automobila - C, D i E mnogim su ljubiteljima ove marke još uvijek najbolji automobili koje je Opel proizveo. Zbog svog statusa bili su popularni među vozačima, a popularnosti je doprinjela i činjenica da su se mogli naručiti iz Kikinde. Odnosno, modeli na kojima je pisalo IDA (Industrija Delova Automobila) dolazili su gotovi iz Njemačke, a potom su na njih stavljane oznake IDA-e, nakon čega su ti dijelovi prodavani u Jugoslaviji. Pouzdanost i dostupnost učinile su ih vrlo popularnim automobilima.

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Najnovije