Nova era Pop muzike: Duže pjesme se vraćaju 'u svijet'
Nakon godina dominacije kratkih i viralnih hitova, pop muzika ponovo traži dublji izraz – i dužu formu.
U svijetu gdje TikTok diktira ritam uspjeha, pjesme su posljednjih godina postale sve kraće. Umjetnici su prilagodili svoju muziku algoritmima, tražeći savršen "hook" u prvih 15 sekundi kako bi se probili među milionima videa. Međutim, čini se da se trend skraćivanja pjesama približava kraju.
Novo istraživanje BBC-a pokazuje da se prosječna dužina hitova ponovo produžava. U prvoj polovini 2025. godine, prosječno trajanje najuspješnijih singlova poraslo je na gotovo tri i po minute – prvi značajan zaokret od 2019. godine, kada su pjesme dostigle svoju najkraću tačku.
Elmedin Konaković u Dohi: Sastanak sa premijerom i ministrom vanjskih poslova Katara
Od TikToka do stadiona
Nekoliko godina ranije, mlada britanska umjetnica PinkPantheress postala je lice novog "kratkog popa". Objavljivala je nedovršene isječke na TikToku i završavala pjesme samo ako su postale viralne. Njen minimalistički stil, s hitovima poput Attracted To You (1:07) i Boy's a Liar Pt. 2 (2:11), odražavao je kulturu brzog preslušavanja i fragmentiranog fokusa.
"Nije da to planiram – samo mi dosadi jedna melodija i odmah idem na drugu," izjavila je 2022. godine. Kratkoća nije usporila njen uspjeh – milijarde streamova i veliki interes medija svjedoče o tome.
Amber Mark - Sweet Serotonin
Međutim, muzički kritičari poput Todda Nathansona primjećuju da mnogi moderni hitovi s TikToka sadrže samo jedan pamtljiv dio koji se beskrajno ponavlja.
"Nekad ste mogli otpjevati cijelu pjesmu. Danas znate samo pet sekundi," kaže Nathanson, navodeći primjere poput Artemasove I Like The Way You Kiss Me.
Povratak pjesmi s porukom
U 2025. godini, sve više izvođača odbacuje format kratkih i predvidivih pjesama. Sam Fender, Lola Young i Chappell Roan nude kompleksne, duže kompozicije s dubokim tekstovima i izraženom autorskom vizijom. Njihove pjesme, koje traju između četiri i pet minuta, postaju hitovi upravo zato što pružaju prostor za emociju i naraciju.
"Ljudi žele osjetiti prisustvo umjetnika u njegovom radu", kaže producentica Valentina. "Vraćaju se autentičnost i perspektiva."
Pjesma Genesis kantautorice Raye, objavljena 2024. godine, traje sedam minuta i predstavlja sirovo svjedočanstvo o mentalnom zdravlju. S druge strane, Yungblud ide još dalje – njegov singl Hello Heaven Hello traje čak devet minuta.
"Htjeli smo ići protiv struje. Sve je previše digitalno i svedeno," kaže on.
Kraj "Spotify-core” zvuka?
Neki umjetnici, poput Jade Thirlwall iz bivšeg benda Little Mix, odbacuju i zvučnu formulu koju kritičari zovu "Spotify-core" – generičan, srednje-tempo zvuk bez jasnog identiteta. Njen solo-debi Angel of My Dreams (3:17) je frenetična i žanrovski razigrana pjesma, koja prkosi algoritmima.
"Pjesma je luda, nije napravljena za radio," kaže kroz smijeh. "Da pitate AI da je napravi, sistem bi se srušio."
Recesijski pop: Kad svijet gori, svi plešu
Dok je svijet suočen s inflacijom, ratovima i klimatskim krizama, pop muzika kao da se okreće ka sretnijem zvuku. Producentica Ines Dunn to naziva "recesijski pop", povlačeći paralelu s 2008. godinom, kada su hitovi poput I Got A Feeling i Only Girl (In The World) donosili eskapizam tokom globalne finansijske krize.
BBC-ovo istraživanje iz pandemijskog perioda već je pokazalo da je muzika u teškim vremenima postajala sve vedrija i plesnija. Analizom emocionalne valence – podatka koji ocjenjuje koliko je pjesma "pozitivna" prema ritmu, tonalitetu i tekstu – pokazano je da publika traži optimizam, čak i u muzici.
Ipak, Todd Nathanson upozorava da ne treba svaku muzičku promjenu objašnjavati svjetskim događajima: "Disco nije bio 'pop naftne krize', niti su The Carpenters bili 'muzika Nixonove ostavke'." Muzika, kaže on, ide u ciklusima – a trenutno je ciklus u kojem se traži iskrenost, radost i nešto više od jednog refrena.
Pop se ponovo razvija
Nakon pet godina viralnog algoritamskog diktata, pop muzika se ponovo razvija – i to ne samo u trajanju, već i u sadržaju i stilu. Producenti, kantautori i izvođači vraćaju autorski pečat, emocionalnu dubinu i kreativni rizik.
"Ne znam hoćemo li ponovo imati pjesme dužine Bohemian Rhapsody," kaže Ines Dunn, "ali pažnja publike se sigurno vraća. A to znači da im je stalo – i to mi je muzika za uši."
"Zapravo, opet mogu praviti pjesmu od tri minute!"
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.