Lider kultnog Laibacha: "Pristali smo otići u Beograd pod uslovom da prvo sviramo u Sarajevu"
Kultna slovenačka grupa Laibach 5. aprila održat će koncert u Sarajevu, gradu s kojim dijeli posebnu vezu još od historijskog koncerta 1995. godine.
Tada su Sarajevo proglasili dijelom teritorije svoje utopijske države NSK (Neue Slowenische Kunst), a njihov nastup u ratom zahvaćenom gradu postao je simbol izlaska Sarajeva iz tame.
Teška odluka
Subotnjim koncertom u Domu mladih (21 sat) bit će obilježeno 30 godina od pomenutog nastupa, o kojem je za portal Radiosarajevo.ba govorio lider i jedan od osnivača grupe Ivo Saligerji, alias Ivan Jani Novak.
Stravična nesreća u Americi: Slovenski skijaš izletio sa staze pa ostao nepomično ležati
"Kad su nas zvali iz Beograda za vrijeme rata, okupacije Sarajeva, rekli smo da možemo tamo jedino ako idemo prvo u Sarajevo. To su bili neki naši uslovi. Ako je moguće ići slobodno kroz Sarajevo, onda možemo ići svirati i u Beograd, što smo i napravili kasnije", rekao je Novak za portal Radiosarajevo.ba.
Laibach je još od svojih početaka bio izložen kontroverzama i zabranama zbog složene upotrebe ikonografije s dvosmislenim značenjima i parodija elemenata totalitarizma, nacionalizma i militarizma, no to je ostao koncept koji su sačuvali tokom svoje karijere i postali poznati. Prije 10 godina izazvao je veliku pažnju nastupom u Sjevernoj Koreji (Pyongyang), čime je postao prvi inostrani bend koji je svirao u ovoj zemlji.
Laibach i Bijelo dugme obilježili 50. rođendan grupe: Poslušajte 'S topom te bom ciljal moja mala'
"Uvijek je teško da odlučite gdje svirati, a gdje ne svirati. To je uvijek problem, ali ako smo svirali u Sjevernoj Americi, koja po nekoj logici okupira pola svijeta, zašto ne bi i u Sjevernoj Koreji.
Kad smo napravili par koncerata u Izraelu, što je bilo još prije rata u Gazi, govorili su nam da ne idemo tamo. Treba razumjeti da u Izraelu postoje normalni ljudi, ne samo ratoborni. Kad smo tamo svirali, trebali bi svugdje", objasnio je Novak.
Malo je falilo da nastupe i u Kijevu, gdje su svirali i prije aktuelnog rata.
"Kad je počeo ovaj rat, isto smo odlučili da u nekom smislu podržimo Ukrajinu u tom nepravednom ratu između Davida i Golijata. Nažalost, to nije prošlo zbog nekih uslova koji su Ukrajinci zahtijevali od nas i koje mi nismo mogli ispuniti. Ali ja se nadam da ćemo imati priliku za to. Otkad je rat počeo, mi ne sviramo u Rusiji, iako su nas više puta zvali. Tako da je uvijek tu taj neki problem, gdje svirati, gdje ne. Ne kažem da smo uvijek bili u pravu, ali barem se trudimo da pomičemo te barijere", istakao je lider Laibacha.
S obzirom na to da su nastupili u Izraelu, nameće se pitanje planiraju li koncert u Palestini.
"To smo već dogovarali. Nažalost, za vrijeme rata u Gazi to je praktički bilo nemoguće zbog pijeteta. Vidimo da taj rat još traje, tako da to neće proći tek tako. Drugi problem je naravno taj što smo mi već dva puta već svirali u Tel Avivu, pa možda nas zbog toga ljudi u Palestini neće oduševljeno primiti. Iako mi jesmo razgovarali s njima i oni bi htjeli, uvijek postoji ta neka instanca koja to može da prepriječi.
Pričali smo i o Siriji, a trudimo se i da napravimo veliki koncert u Teheranu (Iran), jer imamo tu priču o vezi s Alamutom po knjizi Vladimira Bartola. To je naš simfonijski rad, koji se događa u Perziji u 10. i 11. stoljeću. Radimo to s iranskim muzičarima, pa bi zbog toga htjeli da se taj koncert dogodi i u Teheranu.
Vi koji ste iz Sarajeva znate kakvo je to iskustvo. Sarajevo se na taj način uspjelo hraniti u životu, jer tu su se događali koncerti, teatri za vrijeme ospade. To je jedan od načina kako da održi u životu jedan takav organizam", naveo je naš sagovornik.
Laibach dolazi u Dom mladih s turnejom Opus Dei Revisited, donoseći remasterirane hitove i nove izvedbe pjesama s čuvenog albuma Opus Dei, koji je nedavno ponovo izdan nakon 26 godina s obiljem dodatnih historijskih snimaka iz raznih koncerata po Europi i Americi i remiksima na tri vinila i četiri CD-a.
"Mi smo prošle godine reizdali taj album Opus Dei iz više razloga, jer se približava 40. godišnjica objave albuma, a jako je teško nabaviti ga još u trgovinama. Zbog popularnosti, odlučili smo da se svi ti albumi još jednom objave, prije nego što potpuno nestanu vinili i CD-ovi.

Prvo smo izdali Novu Akropolu, onda Opus Dei, a potom smo odlučili kao dodatak njemu napraviti još jednu verziju - Opus Dei Revisited. To su neke nove interpretacije tog istog materijala. Sad smo napravili turneju, otprilike 60-ak koncerata po Europi, gdje sviramo taj program. Tako ćemo i u Sarajevu. Neće to pak biti samo Opus Dei, nego i druge naše historijske i aktuelne numere", objasnio je Novak.
Širok utjecaj
Koliki utjecaj je imao album Opus Dei, dovoljno govori podatak da ga je James Hetfield iz Metallice naveo kao jedan od svojih omiljenih ikada.
"Mi smo to znali još od prije, jer je taj album bio uključen u te neke izbore najboljih albuma u to vrijeme kad je izašao. U svim tim posebnim izborima, taj album ima svoje historijsko mjesto. Znam da su 1989. godine kad smo imali veliku turneju po Americi - Los Angelesu i San Franciscu - tamo bili i članovi Metallice, koji su naši veliki fanovi. To za nas nije neko iznenađenje. Mi smo sretali dosta drugih grupa i muzičara poput Trenta Reznora, Judas Priest, Marilyn Mansona, Divo, svi su oni bili veliki fanovi tog albuma", istakao je Novak.
Laibach je imao utjecaj i na druge grupe, a to se može vidjeti i na primjeru Rammsteina, koji ima vrlo slična obilježja.
"Nisu nas pokrali, već su jednostavno skužili da ne treba nužno pjevati na engleskom, kad su čuli te naše stvari na njemačkom i da ne trebaju biti kopije engleskih grupa, nego mogu biti kopija slovenske grupe.
Oni su naši veliki fanovi. Kad smo bili tamo na početku 90-ih, servisirali su nas opremom. Prije nego što su postali velika grupa, oni su dolazili na naše koncerte i pomno to studirali", pojasnio je muzičar.
Krajem prošle godine su članovi Laibacha iznenadili saradnjom s Bijelim dugmetom. S topom te bom ciljal moja mala (obrada pjesme Top) naziv je dueta kojim je obilježeno 50 godina postojanja legendarne jugoslovenske grupe.
"Možda je bilo neočekivano, ali vidite šta se dešava u svijetu i Europi. Njemačka je prestala proizvoditi automobile i opet su se okrenuli izradi topova. Mi smo baš završili njemačku verziju te iste stvari, koju ćemo vjerovatno lansirati uskoro.
Goran Bregović nas je zvao i zamolio da napravimo to za 50. godišnjicu Bijelog dugmeta. Nikad nismo svirali zajedno, ali nismo imali razloga da to ne napravimo. On je imao želju da napravimo baš tu pjesmu i to smo uradili", objasnio je Novak.
Za Laibach je, tvrdi Novak, mnogo teže postojati u današnjem nego prošlom sistemu.
"Sile teže već rade svoje i imaju svoje posljedice. Zavisi kako gledate. Tada su bile neke druge prednosti i bilo je u nekom smislu puno lakše. Danas je drugo vrijeme. Mislim da je potpuno komplikovanije i teže danas zapravo raditi ovo što radimo. S druge strane, vjerujem da mi to radimo bolje nego ikad, imamo neku kilometražu i u tom smislu nam je puno lakše. Sad barem znamo neke stvari koje prije nismo znali", jasan je Novak.
Kada je umjetnost u pitanju, ne primjećuje ništa zanimljivo i vrijedno pažnje.

"Na samom polju umjetnosti ne dešava se ništa bitno, jer je praktički nemoguće bilo šta napraviti kad je stvarnost onakva kakva jeste, a ona je uzbudljivija nego sve ostalo. Mi živimo u nekom gonzo vremenu gdje iluzije postaju stvarnost, gdje je komedija izjednačena s tragedijom, gdje je sve preokrenuto na glavu. Ne vjerujem da u umjetnosti bilo šta relevantno osim Laibacha, ali mi se i ne smatramo za umjetnike", riječi su lidera Laibacha.
Njihov povratnički koncert u Sarajevu dočekan je s mnogo pažnje, a članovi benda se raduju tome.
"Drago nam je već sada da opet dolazimo u Sarajevo. Uvijek nam je dobro tamo, volimo dolaziti", poručio je Novak na kraju razgovora za portal Radiosarajevo.ba.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.