Kritika novog filma o Josefu Mengeleu: Usamljeni starac dostojan sažaljenja?

3
Radiosarajevo.ba
Kritika novog filma o Josefu Mengeleu: Usamljeni starac dostojan sažaljenja?
Foto: Screenshot / Scena iz filma o Josefu Mengeleu

Ruski pozorišni i filmski reditelj Kiril Serebrenjikov, koji živi u Njemačkoj, voli da provocira publiku eksperimentalnošću svojih inscenacija.

Zbog svog kritičkog stava prema Vladimiru Putinu, u domovini je izopšten i već tri i po godine je u egzilu. Svaki njegov projekat, bez obzira gdje i u koje vrijeme se odvija, jasno pokazuje da kroz njega daje i komentare na društvenu situaciju u Rusiji.

Tako je i sa ekranizacijom romana Nestanak Jozefa Mengelea francuskog autora Oliviera Gueza, koji je izašao 2017.

SDA zahtijeva hitne promjene Izbornog zakona radi zaštite od manipulacija

SDA zahtijeva hitne promjene Izbornog zakona radi zaštite od manipulacija

Kao i knjiga, film obuhvata decenije. Jozef Mengele (1911–1979) prikazan je početkom četrdesetih kao potpuno beskrupulozni ljekar u koncentracionom logoru Aušvic.

Tamo je sprovodio najstrašnije medicinske eksperimente nad zarobljenicima i poslao hiljade ljudi u smrt. Nikad zbog toga nije odgovarao. Sve do smrti se skrivao u Latinskoj Americi. Skandalozno je da je čak jednom, kasnih pedesetih, neometano ušao u tadašnju Zapadnu Njemačku i iz nje ponovo izašao.

Napeti triler s Keirom Knightley najgledaniji na Netflixu: Jedne je oduševio, a druge razočarao

Napeti triler s Keirom Knightley najgledaniji na Netflixu: Jedne je oduševio, a druge razočarao

Mozaik prizora iz kasnijih godina Mengelea, koji je do smrti ostao zaslijepljen fašističkom ideologijom, zauzima najveći dio filma koji traje više od dva sata. Gledamo nepopravljivog starog egomanijaka, koji živi sam, sve više paranoičan i prepušten samom sebi.

Glumačka zvijezda August Dihl to prikazuje majstorski. Ipak, sama klasa ovog glumca stvara problem. Iako je Mengele u svojim izjavama uvijek potpuno predan najodvratnijoj nacističkoj ideologiji, Dilova interpretacija s razvojem filma izaziva sažaljenje.

Jer, prije svega, vidimo čovjeka koji se slama pod teretom usamljenosti i nedostatka ljubavi.

Očigledno reditelj Serebrenjikov želi da pokaže koliko banalan može biti život jednog monstruma, ali to ne naglašava na prvi pogled. Međutim, nije suprotstavio Mengeleu snažne protivnike, već samo likove koji deluju bespomoćno. To može dovesti do toga da gledaoci koji nisu upoznati sa historijom pronađu razloge za opasno razumijevanje Mengelea.

To je historijski netačno i posebno opasno u današnjem vremenu, koje je obilježeno brojnim kontradikcijama, krizama i vojnim sukobima.

Iako se u jednoj rekonstruisanoj kratkoj sceni mogu vidjeti užasi svakodnevnog života u koncentracionom logoru, preovladava prikaz slomljenog, usamljenog starca. To je problematično, a ne poučno.

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Komentari

Prikaži komentare (3)

/ Povezano

/ Najnovije