Treće nacionalno istraživanje online kupovine u BiH: Povjerenje raste, ali izazovi ostaju

0
Radiosarajevo.ba
Treće nacionalno istraživanje online kupovine u BiH: Povjerenje raste, ali izazovi ostaju
eCommerce asocijacija u BiH / Predstavljenje rezultata trećeg nacionalnog istraživanja online kupovine u BiH

Treće nacionalno istraživanje o stanju e-trgovine u Bosni i Hercegovini, koje provodi eCommerce asocijacija u BiH, donosi najpotpuniji i sveobuhvatan prikaz navika potrošača i trendova u razvoju online poslovanja. Rezultati istraživanja prezentirani su danas na javnom događaju, uz prisustvo predstavnika institucija, kompanija i stručne javnosti.

Istraživanje potrošačkih navika prezentirao je prof. dr. Almir Peštek, redovni profesor na Ekonomskom fakultetu Univerziteta u Sarajevu, a rezultate istraživanja o poslovanju domaćih web shopova predstavio je Orhan Gazibegović, predsjednik eCommerce asocijacije u BiH. U fokusu ovogodišnjih rezultata našli su se i globalni faktori koji utiču na lokalno tržište, prije svega dolazak Temua i rast popularnosti SHEIN-a među domaćim potrošačima. Analiza pokazuje da ovakve platforme mijenjaju očekivanja korisnika u pogledu cijena, dostave i ponude, ali i otvaraju važne razgovore o sigurnosti proizvoda i kvaliteti usluge.

Prema rezultatima istraživanja među potrošačima, mobilna kupovina i dalje dominira, čak 83,4 posto ispitanika koristi mobilne uređaje za online narudžbe, što potvrđuje potrebu za daljim razvojem mobilno prilagođenih rješenja. Kada je riječ o učestalosti kupovine, 37,7 posto ispitanika kupuje online dva do tri puta kvartalno, a zabilježen je i rast korisnika koji kupuju više od deset puta u istom periodu, što ukazuje na rast segmenta tzv. "intenzivnih korisnika". Plaćanje pouzećem i dalje je najzastupljeniji izbor (46,4 posto), dok kartično plaćanje bilježi porast na 43,1 posto. Ovo ukazuje na dualitet navika potrošača u tranzicijskom periodu digitalizacije. Iako 50,2 posto ispitanika posjeduje bankovnu karticu, čak 26,2 posto njih je ne koristi za online plaćanja, što dodatno potvrđuje potrebu za edukacijama o sigurnosti digitalnih transakcija.

Trojka poslala poruku Dodiku, Stevandiću i Viškoviću: S vama nema pregovora. Vi možete samo u Sud

Trojka poslala poruku Dodiku, Stevandiću i Viškoviću: S vama nema pregovora. Vi možete samo u Sud

Uprkos izazovima u logistici i kvaliteti proizvoda, pozitivan signal dolazi iz domene sigurnosti transakcija – svega 16,3 posto ispitanika prijavilo je probleme s online plaćanjem, a taj postotak ostaje stabilan u odnosu na prethodnu godinu. To ukazuje na sve viši nivo povjerenja korisnika u digitalne platne sisteme, posebno kada se koriste sigurni provideri i transparentni uslovi plaćanja.

Predstavljenje rezultata trećeg nacionalnog istraživanja online kupovine u BiH
eCommerce asocijacija u BiH: Predstavljenje rezultata trećeg nacionalnog istraživanja online kupovine u BiH

Logistika ostaje ključna tačka korisničkog iskustva. Čak 79,8 posto ispitanika preferira brzu dostavu na kućnu adresu, dok gotovo polovina njih i dalje navodi probleme u vezi s isporukom ili kvalitetom proizvoda, što jasno ukazuje na prostor za unapređenja. Kada je riječ o lokacijama kupovine, 43,4 posto ispitanika kupuje putem domaćih web shopova, dok 20,5 posto koristi i inostrane platforme.

S druge strane, rezultati odvojenog istraživanja među web trgovinama otkrivaju da gotovo polovina njih (49,1 posto) koristi WordPress (WooCommerce) kao glavno rješenje, dok 23 posto koristi custom razvijene platforme. Ovi podaci ukazuju na snažan oslonac tržišta na fleksibilne i pristupačne open-source alate, ali i na potrebu za kontinuiranom edukacijom, s obzirom na to da 6,6 posto ispitanika ne zna koju platformu koristi. Prema rezultatima istog istraživanja, najveće prepreke u poslovanju su nelojalna konkurencija, male marže, logistički troškovi i nedostatak kvalificirane radne snage. Samo 7,24 posto web trgovina izjavilo je da su zadovoljni trenutno dostupnim kadrovima. Ipak, pozitivni signali dolaze iz segmenta međunarodne prodaje, 24,3 posto webshopova već prodaje i van granica BiH, dok 60,7 posto njih posluje duže od dvije godine - pokazatelj postepene stabilizacije tržišta.

Dodatni uvidi istraživanja ukazuju na to da globalne platforme poput Temua i SHEIN-a tek djelimično mijenjaju domaće tržište, više od 60 posto domaćih web trgovina ne osjeća njihov direktan uticaj, dok ih trećina ipak bilježi promjene, bilo kroz promjenu korisničkih očekivanja ili konkurentske pritiske.

Kada je riječ o dostavi, inovativna rješenja poput paketomata prepoznata su kao potencijalna opcija. Više od 64 posto ispitanih trgovaca izjavilo je da bi ih koristilo ili razmotrilo njihovu upotrebu, dok je gotovo četvrtina još uvijek neupoznata s ovom vrstom usluge. I potrošači pokazuju snažan interes za ovu opciju 77,9 posto ih dosad nije koristilo paketomat, ali bi željelo isprobati, dok 7,5 posto već koristi ovu uslugu i planira nastaviti. Ovakav stepen otvorenosti korisnika i spremnost trgovaca ukazuje na prostor za ubrzanu implementaciju paketomata u BiH, posebno u urbanim sredinama.

Predstavljenje rezultata trećeg nacionalnog istraživanja online kupovine u BiH
eCommerce asocijacija u BiH: Predstavljenje rezultata trećeg nacionalnog istraživanja online kupovine u BiH

U sklopu događaja održan je i panel pod nazivom „Podaci kao ključni resurs: Optimizacija e-poslovanja kroz analizu informacija“, moderirala ga je mag. oec. Nikolina Čule Karačić, članica Savjetodavnog odbora eCommerce asocijacije u BiH. Učesnici panela bili su Branislav Zimonjić iz Ministarstva komunikacija i prometa BiH, Stefano Anselmi iz Glovo BiH, Maja Šarenac iz X-Expressa i Adnan Škrbo iz UniCredit Bank BiH. Panel diskusija obuhvatila je ključna pitanja iz oblasti analitike, logistike, regulative, sigurnosti plaćanja i promjena u potrošačkom ponašanju. Razgovarano je o tome kako kompanije koriste podatke za optimizaciju poslovanja, koje prijetnje i prilike donosi ulazak globalnih platformi poput Temua, kako institucije planiraju unaprijediti regulatorni okvir za digitalnu trgovinu, te kako finansijski sektor odgovara na rastuće zahtjeve za sigurnost i digitalizaciju plaćanja.

Pored brojnih predstavnika kompanija iz sektora eCommerca, događaju su prisustvovali i predstavnici javnih institucija, uključujući Agenciju za identifikacione dokumente, evidenciju i razmjenu podataka BiH (IDDEEA), Ministarstvo komunikacija i prometa BiH, Privrednu/gospodarsku komoru FBiH, Ekonomski fakultet i Fakultet za saobraćaj i komunikacije Univerziteta u Sarajevu, Agenciju za poštanski promet BiH te BH Telecom.

Predstavljenje rezultata trećeg nacionalnog istraživanja online kupovine u BiH
eCommerce asocijacija u BiH: Predstavljenje rezultata trećeg nacionalnog istraživanja online kupovine u BiH

Zaključeno je da kvalitetna analiza podataka postaje neophodna za donošenje strateških odluka u eCommerce sektoru, a saradnja između privatnog i javnog sektora, uz kontinuiranu edukaciju i ulaganje u infrastrukturu, ključ je za održiv rast ove industrije u BiH. eCommerce asocijacija u BiH planira nastaviti s godišnjim istraživanjima i aktivnostima koje doprinose razvoju digitalne ekonomije, jačanju domaće e-trgovine i boljoj povezanosti svih aktera na tržištu.

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Komentari

Prikaži komentare (0)

/ Povezano

/ Najnovije