Tek joj je 40 godina: Kako je nastala Lada Niva
Niva je nastala poput svih značajnih proizvoda u bivšem Sovjetskom savezu – partijskim dekretom. Početkom '70-ih godina prošlog vijeka, predsjednik Savjeta ministara SSSR-a Aleksej Kosigin prilikom posjete fabrici AvtoVAZ dao je zadatak da se konstruira jeftin automobil koji će podjednako dobro poslužiti "vojnicima i seljacima".
U AvtoVAZ-u su se bacili na posao s imperativom zadržavanja što više standardnih dijelova i rješenja primijenjenih u ostalim modelima Lade. Iskristalisala su se tri prijedloga, a samo jedan je dobio "zeleno svjetlo".
Odbačen je lagani koncept, nazvan "kopejka" (100-ti dio rublje, monete u bivšem SSSR-u i današnjoj Rusiji) koji je poslužio kao baza za razvoj Moskviča 410. Nije prošao ni prototip s mekim krovom iz kojeg je kasnije iznikao UAZ 469.
Odbačeni prototip s platnenim krovom od kojeg je kasnije nastao UAZ 469 (Foto: AvtoVAZ)
Treći prijedlog evoluiralo je u dobro nam znanu Nivu.
Posmatrajući genezu izrade prvih prototipova (1973), testne flote od 50-ak primjeraka (1976) ili prve komercijalne verzije (1977), dosta je kontradiktornosti o tome kada je definiran konačan izgled i koncept Nive.
Prvi prototip Nive iz 1973. godine (Foto: AvtoVAZ)
Prvi predserijski primjerci napravljeni su još 1973. godine, a bili su pogonjeni 1,3 litarskim motorom. U to vrijeme Niva je najavljivana kao tehnološko čudo – automobil koji je zadržao sve dobre osobine cestovnih modela, ali i stekao sposobnost savlađivanja bespuća.
Flota od 50-ak predserijskih primjeraka iz 1976. godine (Foto: AvtoVAZ)
Tako je i bilo. Osim nedostatka stražnjih vrata i nešto manjeg prtljažnika, Niva je pružala udobnost standardnih Lada. Povišeno rastojanje od podloge, redukcija prijenosa i blokade osigurali su Nivi mjesto među vozilima najsposobnijim za savlađivanje neprohodnih terena.
U to vrijeme nije bilo SUV-ova i drugih terenski derivata, a off-road vozila uzimali su samo oni kojim su terenske osobine uistinu trebale.
Niva je u to vrijeme po performansama predstavljala konkurenta Land Roveru, Jeepu ili Toyoti Land Cruser, čak je u ekstremno hladnim uslovima osiguravala pouzdaniji hladni start i bolje grijanje putnicima u kabini.
Dosta rasprava bilo je oko izbora pogona. Navodno je kao uzor poslužio tadašnji Range Rover, koji je imao mogućnost da se po potrebi uključi pogon 4x4 ili blokira prijenosni odnos između dvije pogonske osovine.
Foto: AvtoVAZ
Vrijeme je pokazalo da je hrabar izbor tada modernog prijenosa upravo osigurao višedecenijski opstanak i interes kupaca za Nivu. Ozbiljno ograničenje svih ovih decenija proisteklo je iz nužnosti korištenja standardnog mjenjača koji je zbog promijenjenog "okruženja" postao izvor vibracija i buke.
Do današnjeg dana nije riješen problem smještaja rezervnog točka: U motornom prostoru izložen je visokim temperaturama, a u prtljažniku bi zauzeo ionako skučen prostor.
Tokom svih ovih godina Niva je minimalno optički i tehnički dotjerivana.
Najveće tehničke promjene odnosile su se na moderniziranje 1,7 litarskog benzinca te ugradnju servo ojačivača upravljača i ABS dodatka kočnicama.
Zapravo je najveća promjena bila preimenovanje. Od 2005. godine legendarna "carica tajgi" postala je Lada 4x4 jer je ime Niva preuzeo moderniji terenac iz kooperacije AvtoVAZ-a s General Motorsom.
Danas Lada 4x4 (Foto: AvtoVAZ)
Ali, vitalnu 40-godišnjakinju svi i dalje znaju kao Nivu kojoj se, sudeći po najavama AvtoVAZ-a, najzad sprema nasljednica.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.