Predizborna apatija u Evropskoj uniji
Radiosarajevo.ba
Veliki broj građana EU nije dovoljno informisan ili je pak nezainteresovan za predstojeće izbore za Evropski parlament. U Evropi danas ima onih koji i ne znaju da se Evropski parlament bira direktno.
Iako je do početka izbora za Evropski parlament ostalo tek sedam dana, a predizborne kampanje u zemljama članicama su uveliko u toku, veliki broj građana EU ne mari mnogo za to. Istraživanja pokazuju da su među najmanje zainteresovanima za izlazak na predstojeće evropske izbore građani novih zemalja članica EU i mladi. Velik broj građana EU čak i ne zna da se EP bira direktno, niti znaju kako funkcionišu evropske institucije. Za njih su i Evropska komisija, i Vijeće EU i Evropski parlament jednostavno – Brisel.
“Kod građana se stvara ideja da odluke u EU zapravo donose eurokrate na čiji izbor građani zemalja članica nemaju uticaj. Oni koji znaju da imaju pravo izbora nisu sigurni da li će njihov glas zapravo imati ikakav uticaj i napraviti razliku. Odatle dolazi ovakva predizborna apatija”, izjavila je za Deutsche Welle, Jackie Davis iz Centra za evropsku politiku u Briselu.
Mladi i žene najveći euroskeptici
Evropski parlament, za čiji će sastav 375 miliona građana EU moći da glasa od 4. do 7. juna, danas ima mnogo veća ovlaštenja neko ranije. Iako nema pravo inicijative, evropski parlament odobrava zakone, a može ih po potrebi i poništiti. U njemu je donijeto oko 60 posto svih evropskih zakona. Primjena Lisabonskog ugovora dala bi EP još veća ovlaštenja. Mnogi vodeći političari, kao i mladi perspektivni političari iz zemalja članica prepoznaju sve više EP kao mjesto moći i odlučivanja. Međutim, biće potrebno još vremena da u to uvjere i svoje birače. Pogotovo će teško biti ubijediti mlade i žene koji su, prema istraživanjima, najveći euroskeptici.
Nezadovoljstvo političkom garniturom
Gotovo je paradoksalna činjenica da kako uticaj EP raste, opada zainteresovanost građana za parlamentarne izbore. Na prethodnim izborima za EP 2004. godine izlaznost je bila tek oko 45 posto, dok je taj procenat u “novim” zemljama članicama padao i do 17 procenata, što je bio slučaj u Slovačkoj.
“Apatija oko izlaska na izbore nije samo povezana sa EU. Ako pogledate izlaznost je mala i na nacionalnim izborima u zemljama EU. Postoji opšte nezadovoljstvo političkom scenom. Mislim i da će ekonomska kriza uticati na osjećanje da među vodećim partijama i liderima treba tražiti odgovorne za to, kaže Davis.
Evropsko, a lokalno
Međutim građani zemalja EU će i dalje prije saslušati šta imaju da im kažu domaći političari, nego da o dešavanjima vezanim za EU saznanju iz Brisela, od predstavnika neke druge zemlje članice Unije. Često se dešava, što je slučaj i sa ovom predizbornom kampanjom za EP, da političari lokalizuju evropske teme. Nerijetko se dešava i to da oni uzimaju “kredit” za sve ono što je dobro urađeno na nivou Unije, a kad god se nešto loše desi, EU biva proglašena za krivca. Sve to zbunjuje građane i stvara im lošu sliku o njihovom uticaju na dešavanja u Evropi.
Deutsche Welle/radiosarajevo.ba
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.