'Zdravi životni stilovi': Novi školski predmet za sigurnije putovanje mladih kroz život

Radiosarajevo.ba
'Zdravi životni stilovi': Novi školski predmet za sigurnije putovanje mladih kroz život

Od školske 2013/14 godine u Kantonu Sarajevu je za učenike od 5. do 9. razreda osnovne škole uveden novi predmet pod nazivom "Zdravi životni stilovi".

Predmet "Zdravi životni stilovi" nastao je u organizaciji Ministarstva za obrazovanje, nauku i mlade Kantona Sarajevo i nevladine organizacije Asocijacije XY, koji su okupili stručnjake iz različitih oblasti koji su ovom prilikom osmislili i kreirali udžbenik za učenike koji se sastoji iz šest cjelina. Osim nastavnog plana i programa za predmet Zdravi životni stilovi, tu je i priručnik za nastavnike koji će realizirati nastavu iz ovog predmeta, te udžbenik koji je vodič za učenike ka zdravim životnim stilovima.

Podsjećamo, Ministarstvo za obrazovanje Kantona Sarajevo je odlukom Ustavnog suda bilo dužno izmijeniti zakon o osnovnom odgoju i obrazovanju, čime su učenicima morali biti osigurani i drugi alternativni predmeti, osim Vjeronauke i Kulture religija.

''Naša namjera je da vas sadržajima ovog predmeta pripremimo za sigurnije putovanje kroz život, nudeći vam informacije i znanje iz oblasti koje su važne za svakog pojedinca, ali i društvo u cjelini. Mnoge vježbe, intervjui, zadaci i diskusije pripremaju vas da samostalno pronalazite ideje da naučeno gradivo predstavite svojim vršnjacima, nastavnicima i roditeljima. Usvajanjem znanja i vještina na kojima se bazira ovaj predmet, vi postajete kompetentniji, sposobniji i spremniji da živite zdravije i kvalitetnije, ali i da podstaknete ljude oko sebe da urade isto'', navodi se u uvodu ovog udžbenika.

Predmet poput 'Zdravih životnih stilova' dosad nije postojao na području BiH, niti u sadržajnom, niti u koncepcijskom smislu. Ono po čemu je on poseban jeste činjenica da kroz njega mladi imaju priliku učiti o stvarima koje standarni i obavezni predmeti u školama ne obrađuju, kroz zanimljiv, kreativan i moderan pristup obogaćen brojnim primjerima, čime jačaju svoje životne vještine poput donošenja odluka, rješavanja problema, kritičkog razmišljanja i komunikacijskih vještina.

''Uvođenje ovog predmeta kao alternativnog na području Kantona Sarajevo bila je i ostala zanimljiva opcija budući da taj predmet po svom sadržaju, onakav kakav jeste, predstavlja jedno zanimljivo štivo za koje sam siguran da će kroz nekoliko godina i kroz reviziju planova i programa koji moraju uslijediti u našem osnovnom obrazovanju, zauzeti možda čak i neko stalno mjesto'', kaže u razgovoru za Radiosarajevo.ba bivši ministar za obrazovanje i nauku Kantona Sarajevo, Damir Marjanović, te dodaje kako su kolegama na federalnom nivou sugerirali da prate njihov primjer u nadi da će ovaj predmet zaživjeti i u ostalim kantonima na području Federacije BiH.

Zdrava prehrana, zloupotreba droga, reproduktivno zdravlje, inkluzija...

Predmet 'Zdravi životni stilovi' se sastoji od šest tema/oblasti, od kojih svaka na svoj način čini zdrave životne stilove. To su: Zdrava ishrana – osnova za pravila fizički i duhovni razvoj djece, Fizičke aktivnosti – razvoj humanosti i sposobnosti, znanja i vještina, Zdravim životnim stilovima protiv upotrebe i zloupotrebe psihoaktivnih supstanci, Očuvanje reproduktivnog zdravlja i rodna pitanja – razvijanje pozitivnih stavova i vrijednosti, Razvoj životnih vještina – put ka nenasilnoj komunikaciji, te Inkluzija – uvažavanje različitosti. 

''Nemamo ambiciju da ovaj predmet bude prihvaćen u svim školama na području Federacije BiH, ali laganim koracima i promovisanjem 'Zdravih životnih stilova' želimo ukazati na njegovu važnost i značaj, budući da nudi nešto novo i ne predstavlja nikakvu opoziciju već postojećim alternativnim predmetima koji su jednako potrebni i veoma važni za učenike. Naravno, na slobodi i želji učenika je da odaberu koji od tih alternativnih predmeta žele da pohađaju'', kaže u razgovoru za Radiosarajevo.ba savjetnica u Ministarstvu za obrazovanje i nauku Kantona Sarajevo, Lamija Husić.

Ovaj predmet nudi inovativne, podsticajne i efikasne koncepte učenja, te omogućuje nastavnicima/nastavnicama kretivan pristup, a učenicima/učenicama aktivan angažman u nastavnom procesu. 

Ona dodaje kako je, uz pomoć interaktivnog pristupa koji ovaj predmet pruža, kroz vježbe i priče iz života, cilj da se učenici ''otvore, počnu razgovarati naglas, dijeliti svoje mišljenje, kao i slušati mišljenja koja su drugačija od njihovih'', te da se na direktan način, u pravom smislu riječi, nastoje promovirati zdravi životni stilovi.

Osim toga, koncipiranost samog predmeta "Zdravi životni stilovi" aktivira samostalnost u radu učenika, te daje mogućnost uključivanja roditelja kroz podršku nastavnom osoblju prilikom usvajanja važnih normi ponašanja koje će im pomoći u stvaranju dobre osnove za kvalitetniji i zdraviji život.

12 godina u službi mladih na polju zdravlja

Asocijacija XY već dvanaest godina, kroz primjenu naprednih metodologija, tematiziranjem zdravlja s fokusom na seksualno i reproduktivno zdravlje, zdrave životne stilove te aktivnim radom s mladima u ovom polju, unosi danas vidljive promjene na generacijama mladih koji su prošli na stotine edukativnih radionica, kako u školskom, tako i vanškolskom okruženju.

''I zaista, ukoliko pitate neke od naših partnerskih škola, taj rad je po pravilu redovno donosio značajne rezultate. Međutim, temi seksualnog i reproduktivnog zdravlja, inkluziji, zdravoj ishrani itd. pristupiti holistički kroz stvaranje dokumenta koji će biti osnova i alat za rad, odgoj i obrazovanje je i pored godina iskustva, godina usvojenog znanja i vještina bio izazov kojeg smo se donekle pribojavali, ali kojem nismo mogli odoljeti'', govori u razgovoru za Radiosarajevo.ba direktorica Asocijacije XY, Emina Osmanagić, dodavši kako je proces prikupljanja materijala, istraživanja, analiziranja, objedinjavanja kojem se predano posvetila grupa stručnjaka trajao preko godinu dana.

''U ovaj krupan poduhvat ušli smo sa velikim ambicijama, ali i sa još većom odgovornošću, kako prema nositeljima odgojno-obrazovnog procesa, tako i prema svim onim osmjesima koji ih pet dana u sedmici dočekuju u školskim klupama'', poručuju iz Asocijacije XY.

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Najnovije

Podijeli članak