Istražili smo: Šta su vozila pod pratnjom i šta smiju, a šta ne smiju raditi u saobraćaju?
"Bahata vožnja vozila pod pratnjom", "Službena vozila preticala kolonu automobila", samo su neki od natpisa u medijima ili na društvenim mrežama, objavljenim uz snimke "agresivne vožnje" kakvu viđamo samo u akcionim filmovima.
Građani negoduju zbog ovakvih i sličnih postupaka iz više razloga, prvenstveno smatrajući da takva vozila i vozači ugrožavaju ostale učesnike u saobraćaju, ali istovremeno tvrdeći da "nismo svi jednaki pred zakonom".
Uz sve navedeno, vozila pod pratnjom, koristeći zvučne ili svjetlosne siganlizacije, često zbunjuju ili uspaniče vozače, pogotovo mlade i neiskusne koji su "jučer" sjeli za volan. Ko vozi na putevima u BiH, pogotovo u bh. prijestolnici, gdje su smještene većina institucija i ambasada, a samim tim i štićenih osoba, dobro zna o čemu pričamo.
Dokument koji je definisao sudbinu BiH: Gdje je originalni primjerak Dejtonskog mirovnog sporazuma?
Portal Radiosarajevo.ba je istražio ovu sve češću pojavu na bh. drumovima te smo došli do iznenađujućih podataka. No, krenimo redom.
Sve definisano zakonom
Sve je definisano Zakonom o osnovama bezbjednosti saobraćaja na putevima u Bosni i Hercegovini, tačnije članom 125.
"Članom 125. defenisano je da se vozilima pod pratnjom podrazumijevaju vozila kojima je dodjeljena pratnja policije ili vojne policije, sa motornim vozilima opremljenim uređajima za davanje posebnih zvučnih i svjetlosnih znakova crvene i plave boje i to za vrijeme dok se ti znakovi daju", kaže za naš portal Mersiha Novalić, portparolka Ministarstva unutrašnjih poslova Kantona Sarajevo.
Istim zakonom propisane su i obaveze drugih učesnika u saobraćaju.
"Vozači koji na putu susretnu vozilo ili kolonu vozila pod pratnjom ili vozači koje sustigne vozilo ili kolona vozila pod pratnjom, dužni su da ustupe prvenstvo prolaza i omoguće nesmetan prolaz, a po potrebi i zaustave vozilo. Također, dužni su da tokom noći, umjesto dugih svjetala, upotrijebe kratka svjetla za osvjetljavanje puta i da se strogo pridržavaju naredbi koja im daju lica iz pratnje te kretanje nastave tek kada prođu vozila pod pratnjom", pojašnjava Novalić.
Na naše pitanje, važe li ista pravila u saobraćaju za "obične" vozače i vozače vozila pod pratnjom, portparolka Novalić je bila decidna:
"Zakon propisuje da vozila pod pratnjom imaju pravo prvenstva prolaza u odnosu na sva druga vozila, osim u odnosu na vozila službe Hitne pomoći i vatrogasna vozila, kada posebnim uređajima daju svjetlosne i zvučne znakove i vozila koja se kreću raskrsnicom na kojoj je saobraćaj regulisan svjetlosnim znakovima ili znacima ovlaštene osobe", precizira Novalić.
Međutim, to nije sve! Vozila pod pratnjom, ako je suditi po tumačenju zakona, zaista imaju ogromne privilegije.
"Na njih se ne primjenjuju odredbe o ograničenju brzine, o zabrani preticanja i obilaženja kolone vozila i zabrani presjecanja kolone pješaka", kaže Novalić.
S druge strane, sve navedene radnje, uključujući i presjecanje kolone pješaka, mogu se obaviti izričito pod jednim uslovom - da ne ugrožavaju bezbjednost drugih učesnika u saobraćaju!
I pješaci imaju dužnost
Ovaj dio zakona je, zapravo, i suština svega. Dakle, vozila pod pratnjom mogu skoro sve što ne mogu "obična" vozila, ali istovremeno ne mogu obavljati radnje kojim će nekog ugroziti. Tako je, makar, "na papiru", a kako je u praksi, ostavljamo čitateljima i čitateljkama da procijene.
Ali, ovdje nije kraj ove priče. Osim vozača, u odnosu na vozila na pratnju, obaveze imaju čak i pješaci! Pomalo zvuči nevjerovatno, ali je istinito.
"Pješaci su dužni da se sklone sa kolovoza da bi omogućili nesmetan prolaz vozilima pod pratnjom", potvrdila je za portal Radiosarajevo.ba portparolka Novalić.
Istini za volju, ipak, ima jedna radnja koja nije dozvoljena ni vozilima pod pratnjom.
"Vozilima pod pratnjom nije dozvoljen prolazak kroz crveno svjetlo. Prolazak kroz crveno svjetlo nije dozvoljen nikome. Izuzetak je naredba ili znak ovlaštene službene osobe koja na saobraćajnici reguliše saobraćaj", zaključila je Novalić.
Stranci u šoku
Brojni ambasadori, visoki dužnosnici i generalno stranci u čudu ostanu kada tek kroče na ulice bh. prijestolnice. Bilo hodajući ili u vozilu.
Nepotrebni "cirkus", koji Sarajlije gledaju svako malo, a to je svakako nesnosna i zaglušujuća buka sirena, neprestano davanje svjetlosnih signala, najčešće strogim centrom bh. prijestolnice, strancima jednostavno - nije normalna pojava.
Mnoge "VIP" osobe su i odustale od pratnje, na posao, u svoje kancelarije ili institucije, dolaze kao što to rade u svojim matičnim zemljama - pješke ili na biciklu. Problem je što se kod nas ljudi na položaju, pogotovo političari, ne žele odreći ove privilegije. Suštini gledano, ovakav "luksuz" se sveo na to da neko brže dođe od tačke A do zamišljene tačke B.
S druge strane, generalno gledajući ovu pojavu, zakon bi se mogao donekle korigovati, složit će se mnogi. Ili, ako ništa, da makar svaka "bitna" osoba nema, očigledno, bespotrebnu pratnju. Ali ko smo mi - novinari da sudimo?
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.