Gdje je nestala riječ suživot
Brojni bh. gradovi su podijeljeni vidljivim i nevidljivim preprekama
među ljudima. Također se procjenjuje da većinska ili jedna nacija u
mnogim mjestima dostiže 90 procenata, negdje čak i više, piše Radio Slobodna Evropa.
Sve se manje čuje riječ suživot, zapaža profesor sarajevskog Univerziteta, dr. Ugo Vlaisavljević.
"Ne
mali broj nas iz akademske zajednice je primijetio da nestaje riječ 'suživot'. To je simptom ili indikacija koja je vrlo rječita sama po
sebi. Sjetićete se, pred sam rat, pa i tokom rata, naročito kada je bila
potrebna neka vrsta duhovnog otpora, puno je bila u opticaju riječ 'suživot', a ima sad
sigurno više godina kako se ta riječ ne čuje u javnom mnijenju. Treba,
dakle, pretpostaviti da se nešto značajno dešava, da to odricanje od
multietničkog života izgleda uzima sve više maha, ili da je već uzelo
toliko maha, da je ono imenovanje najviše vrijednosti, dakle zajedničkog
života u BiH, potpuno iščezlo", kaže Vlaisavljević.
Podijeljeni
gradovi, podijeljena djeca u školama, čiste teritorije - imaće
stravične posljedice za budućnost BiH. Zbog toga, Mostarac Ratko Pejanović, izražava svoju tjeskobu.
"Često
sam sebi kažem: da li sam ja velika budala ili sam zaista veliki
optimista!? Evo, dvadeset godina sam stalno očekivao nekakav pomak u
smislu boljeg, u smislu promjena. Prije svega, ja mislim da mi nećemo –
bilo bi prestrogo i preoštro reći nikada – ali sigurno nećemo zadugo taj
jaz prevazići u smislu približavanja te multietničnosti. To je još
uvijek dobro vidljivo da se ta multietničnost itekako guši i gnječi.
Dosadašnjim zvaničnim politikama nije bilo baš stalo puno do te
multietičnosti", smatra Pejanović.
Ali, ne bi bilo istinito reći
da u BiH nema dobrih primjera suživota i skladnih međunanacionalnih
odnosa. Izgleda ipak da nema dovoljno kulture da se oni afirmišu.
Primjeri ljudskosti
Zar
ne bi bilo dobro da Parlament BiH, na primjer, oda počast onim koji su u
ratu spasili ljude druge nacionalnosti? Dok ova ideja ne uđe u neko 'debelo uho', oni će dobijati priznanja izvan BiH.
"Hrvatica Ivanka Šućur je, nakon granatiranja Sarajeva, u ruševinama pronašla bebu. U gotovo filmskom scenariju, preuzela je brigu o dječaku i odgojila ga kao vlastito dijete.",
"Nije majka koja me rodila, nego koja me je othranila, odgojila. Ona mi je sve u životu. Zahvaljujem joj sve“, rekao je Elvis.
"Ja imam slike. Evo mi ovdje stoji, preda mnom. Dobila sam od Stipe Mesića 'Srce na dlanu'. U Padovi mi je drvo zasađeno, to nisam u svojih šezdeset godina doživjela, niti ću doživjeti. Više sam dobila vani, nego ovdje", kaže Ivanka Šućur.
Primjer drugi. Petnaest godina je bilo potrebno da jedna ulica u Sarajevu dobije ime Srđana Aleksića, mladića koji je spasio svog druga Bošnjaka i zbog toga - izgubio život.
Dva grada u Srbiji dobila su spomen obilježja s njegovim imenom. Tamo je nastao i dokumentarni film “SRĐO”. Otac Rade kaže:
"Ja
bih najviše volio to obilježje u Trebinju, obilježje ljubavi, obilježje
čovjeku – gdje možemo reći: poginuo je čovjek, rodio se čovjek."
I bilo bi još primjera, kao što je ljubav i smrt Admire i Boška,
koji su ubijeni prilikom pokušaja da napuste ratno Sarajevo. Njihov
tragičan kraj dobio je više pažnje u svijetu nego u Sarajevu.
'Sarajevski
Romeo i Julija' naziv je stranog dokumentarnog filma u koprodukciji
više zemalja. Daleko od BiH, o njima su nastajali mjuzikli, baletske
predstave, melodije.
U njihovom rodnom gradu čak niti jedna
klupa u Šetalištu mladih (Vilsonovo) nije dobila ime po Admiri i Bošku.
Stoga, za ilustraciju – melodija Bill Maddena 'Bosko and Admira':
Šta se to zapravo desilo? Da li je dejtonski politički sistem nakon rata
uspio udaljiti ljude i jačati 'etničku distancu', kako to kaže dr. Nerzuk Ćurak? On je već u našem programu izjavio:
"Dok
god imamo ovakvu strukturu političkog sistema, ona će proizvoditi nove
kulture pamćenja koje će generirati novi kapital za strašne etničke
distance. Potpuna dominacija političkog u ovakvoj zemlji, kao da šalje
poruku ljudima da su svi napori za jednom uspostavom običajnosti koja
negira rezultate rata da su uzalud."
Miodrag Živanović, profesor banjalučkog Univerziteta kaže kako je pogubno to na koji način se bh. društvo odriče svojih najvećih vrijednosti.
"Kod
nas se, zapravo, već dvadesetek pa i više godina događa poništavanje
svih ljudskih, posebno onih univerzalnih vrijednosti. Pa evo i u ovom
slučaju, kad govorimo o Srđanu Aleksiću ili kad govorimo o drugim
brojnim primjerima nečega što je najdublje ljudsko, to jednostavno kod
nas „ne pije vode“, da kažem narodskim jezikom. Ja se nedavno govorio o
tom kako su naši političari još prije petnaestak ili više godina
poništili ili ukinuli obilježavanje Dana pobjede nad fašizmom, a
antifašizam je ono što pripada, naravno pored multietničnosti, pored
drugih ljudskih vrijednosti, opredjeljenja za mir itd., najdubljim
ljudskim vrijednostima", zaključuje Živanović.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.