ART OF SOUND: Alois Hába
Nova emisija Art of Sound (emituje se svakog četvrtka u 22h) predstavlja djelo jednog od kompozitora modernog vremena, koje je donijelo neke nove kompozicione tehnike i principe, u procesu istraživanja drugačijih zvučnosti i muzičkih struktura.
Alois Hába (1893-1973), češki kompozitor i teoretičar muzike, našao je u svojoj eri zasigurno nedovoljno elemenata za muzičko stvaranje, pa se odlučio kreirati vlastiti kompozicioni princip koji bi osigurao doslovno dvostruko više tonova za komponovanje u odnosu na standardni tonski sistem klasične muzike zapadnoevropskog tipa. Vrijeme u kojem je Hába djelovao uvelike je pogodovalo mnogim stvaralačkim egzibicijama kompozitora, bez obzira na (ne)odobravanje istih od strane (ne)zainteresiranih stranaka. Hába se, možda, osjećao sputan postojećim mogućnostima koje je pružao svijet muzike u njegovoj blizini, pa je posegao za novim putevima. Oktavu, u temperiranom tonskom sistemu tradicionalno podijeljenu na 12 polustepena, Hába je podijelio na 24 četvrttona, i time prouzrokovao niz drugih izmjena koje su se morale načiniti da bi se, korištenjem ovakve kompozicione matrice, izvjesno djelo moglo zapisati i izvesti. To je, dakle, podrazumijevalo specifičnu notaciju i karakteristične instrumente, kao što je bio klavir sa dva manuala, koji više nisu raspolagali samo sa polutonom kao najmanjom intervalskom jedinicom. Hába je uspio ugovoriti i saradnje sa nekim kompanijama koje bi izrađivale četvrttonske instrumente, jer bez njih četvrttonska muzika ne bi mogla biti izvođena.
Kao prvi predstavnik i čelnik kompozitorske škole četvrttonske tehnike, te u svoje vrijeme i predavač na praškome konzervatoriju, Alois Hába je širio svoje muzičke vidike i izvan tradicije evropske klasične muzike, zapravo prelazeći vremenske i geografske granice – naime, mikrointervali su zabilježeni i u starogorčkom enharmonskom sistemu, a ustaljeni su i u tradicijskoj indijskoj i arapskoj muzici, sistemima raga i maqāma. Premda se Hábina škola četvrttonske tehnike nije održala, iako su određeni značajni umjetnici savremene ere, poput Frank Zappe, u njoj pronašli mnoge zanimljivosti i inspiraciju, može se kazati da je ona interesantan pokušaj izlaska iz jednog muzičkog šablona kojemu su strane mikrointervalske ljestvice drugačijih kultura, jednako kao što je možda i njima standardni evropski temperirani muzički sistem neobičan i, možda, oskudan.
U večerašnjoj emisiji slušamo četvrttonsku operu u 10 scena, Alois Hábe, pod naslovom Majka, premijerno izvedenu u Minhenu, u maju 1931. godine.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.