50MINUTA: Igor Boxx, Mike Gao
Novo izdanje emisije 50minuta predstavlja opet dva nova studijska izdanja.
Prvo je proizvod autora koji donekle dijeli neobičnu sudbinu šireg geografsko-političkog prostora kojem i naša zemlja pripada. Bio je svjedok mnogih turbulencija koje su vodile iz komunizma u kapitalizam, a u globalnom muzičkom svijetu iz analognog u digitalno doba. Ovi podaci kazuju i o njegovim godinama, koje ga čine dovoljno iskusnim da se sjeća rođenja punk rocka ili slavnih dana zlatne ere hip-hopa, kako sam navodi. ''Od 1991 pomažem ovu entropiju tako što djelujem kao DJ i miksam muziku (bez stilskih ograničenja) i druge zvuke koje ljudi, životinje i mašine prave. I cut and paste all that jazz.''
Igor Pudlo je njegovo ime, a pseudonim Igor Boxx. Njegov je rodni grad Wroclaw u Poljskoj, čiji je njemački naziv Breslau, kako se zvao i Igorov prvi studijski album iz 2010 godine objavljen za londonski Ninja Tune label.
To je izdanje bilo neka vrsta konceptualnog projekta naracije o nemirnoj historiji ovog poljskog grada koji je bio dijelom Poljskog Kraljevstva, Bohemie, Austrijskog Carstva, Pruske i Njemačke, a od 1945 godine, kada je u njega ušetala Crvena Armija, zvanično u sastavu Poljske. No, uprkos historijskom predznaku albuma Breslau, njegova je priča iznešena savremenim muzičkim jezikom koji kroz noviju i vlastitu Igorovu povijest nosi sjećanja na tradicije jazza, hip-hopa, krautrocka i aktuelnog avangardnog zvuka kojim se nazire eventualna muzička budućnost.
Igor Boxx je ljudska zvučna arhiva mnoge muzike koja je pratila razne društveno-političke izmjene u njegovom okruženju, pa u eklektičkim radovima ovog autora mogu se čuti filmski dijalozi, radio glasovi ili poljski jazz iz sedamdesetih, krautrock eksperimenti, dance-punk ritmovi i razna psihodelična raspoloženja. Ovaj sakupljač ploča (popularna ''cover photo'' sa njegove Facebook stranice ističe njega sa pločom Mistral Karela Gotta, iz 1972 godine), DJ i kompozitor je i suosnivač dua Skalpel, koji je takođe dio Ninja Tune ekipe i sa produkcijom od nekoliko izdanja za tu etiketu.
Kao sam svoj autor Igor Boxx je u decembru sada već prošle, 2012 godine objavio drugi studijski album. Naslova Dream Logic, on opet svojim osobenim muzičkim jezikom flertuje s prošlošću, ali ovoga puta nešto bližom. Devedesete, kako je eksplicitno oslovljena i jedna od numera, njegova su približna početna tačka, a stilovi kroz koje luta downtempo, trip-hop, nu-jazz, electro, i mnogi zvuci kompjuterskih mašina koje Boxx doživljava kao instrument. U skladu sa svime, naslov izdanja Dream Logic jednako je slojevit i višeznačan, a njegova bi jedna od poruka mogla biti i ona da poput sna niti ovim albumom ne vladaju zakoni dnevne logike, već neka raspoloženja koja se vlastitom definicijom ne mogu i ne trebaju smjestiti u uobičajene okvire.
Drugi dio emisije predstavlja autora koji je gotovo isključivo okrenut ka muzičkoj budućnosti, i to naročito u tehnološkom smislu, služeći se poznatim žanrovskim odrednicama samo kao sampleovima sjećanja na ono što je vrijedno i što će kao takvo zasigurno opstati. Rodom iz Pekinga, sa adresama u Tokiju, Chicagu, San Franciscu te Los Angelesu, on je pravi istraživač u domenu tehnologije koja mu omogućava, kako i sam kaže, da istovremeno bolje razumije muziku. Za razliku od Igor Boxxa, koji je primarno ljubitelj muzike u svijetu tehnologije, ovaj je autor radije ljubitelj tehnologije u svijetu muzike.
On se zove Mike Gao, i osim što je svojevrsni stručnjak za modernu tehnologiju, on je i izumitelj. Njegovo istraživanje muzičke tehnologije ima i formalnu pozadinu, jer on posjeduje i magistarsku diplomu iz te oblasti za Univerziteta Stanford, a na putu je da stekne i doktorsku titulu. Neformalno, on je djelovao kao underground hip-hop producent/DJ u Chicagu i iz mnogih beat battles izašao kao ponosni pobjednik, dok nije ušao i na Los Angelesku beat scenu gdje je postao jednom od najbolje čuvanih tajni.
Mike Gao je počeo programirati sa 11 godina, a danas na svojoj tehnološkoj proizvodnoj traci ima već dva produkta za savremeno muzičko tržište. Prva aplikacija koju je načinio bila je Vocal Beater za iPhone, koja omogućava muzičarima da snime beatboxing i snimljeno odmah pošalju sebi u obliku MIDI filea. Noviji je proizvod Gaova Polyplayground iPad aplikacija koja u sebi ima ugrađen sintesajzer, dizajnirana da se koristi kao MIDI kontroler. Kontrolna tabla aplikacije izgleda poput polja Tetrisa, u kojem određene boje odgovaraju određenim skalama. Specifično je to da su polja izomorfna, što znači da su akordi isti u svim tonalitetima, samo je potrebno jednom naučiti prostornu šemu nekog akorda.
Pristupačni i poput igračke Gaovi muzički proizvodi su zabavan način bavljenja zvukom, i zasigurno se mogu raznoliko upotrijebiti, ovisno o interesu korisnika. Gau oni pomažu u njegovu vlastitu bavljenju muzikom i muzičkom produkcijom, pa je iz tog iskustva proizašao i njegov prvi album Sun Shadows iz 2011 godine. Novi LP je objavio krajem decembra 2012 godine, i to pod naslovom Beta World Peace. To je još jedna eklektična smjesa mnogih uticaja, od jazza do hip-hopa, kroz avangardnu digitalnu prizmu jednog autora novog informatičkog doba.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.