50MINUTA: Boards of Canada, Jon Hopkins

Radiosarajevo.ba
50MINUTA: Boards of Canada, Jon Hopkins

Večerašnje izdanje emisije 50minuta donosi još jednom svježe producirani zvuk, iz studija određenih poznatih i nešto više poznatih producenata elektroničke muzike.

Prije gotovo dvije decenije publici se predstavio kolektiv koji je vremenom postao jednim od referentnih kada je u pitanju savremeni popularni elektronički zvuk. Dvojac iz Škotske, Michael Sandison i Marcus Eoin donijeli su sonične pejzaže čiji je atmosferični ugođaj imao korijene u vremenu odrastanja dua, sedamdesetim godinama prošloga stoljeća i tadašnjoj analognoj tehnologiji. Michael i Marcus su postali jedini preostali članovi projekta Boards of Canada, koji je i svoje ime dobio po agenciji zaslužnoj za mnoge dokumentarce o životu (iz) prirode zabilježene u sjećanjima na njihovo djetinjstvo, kanadskoj producentskoj i distributerskoj kući National Film Board of Canada.

Nakon nekoliko izdanja objavljenih u privatnom aranžmanu, duo Boards of Canada je u aprilu 1998 godine za etiketu Warp izdao debi Music Has the Right to Children, koji je osvojio muzičku kritiku. Sa svojim nostalgičnim synth zvukom od sampleova i terenskih snimaka, ezoteričnim naslovima poput ''The Color of the Fire'', ''Aqarius'' ili ''Open the Light'', prvijenac BoC uveo je publiku u jedan soundtrack prošlosti u budućnosti, u ličnoj kreativnoj viziji i jednog i drugog. Uslijedila su ponovno za Warp Records studijska izdanja Geogaddi (2002) i The Campfire Headphase (2005), od kojih se posljednji pozabavio i gitarskim akustičnim zvukom te nešto konvencionalnijim strukturama. Potom je nastupila višegodišnja pauza, koju u mjesecu junu ove godine zaključuje novi album dvojca, Tomorrow's Harvest.

Četvrto studijsko izdanje duo Boards of Canada donekle se vraća epicentru iz kojeg se modelirao njihov stil, retro synth linijama, primjeni analogne opreme, raznovrsnim sampleovima i generalnom osjećanju eterične teksture nego ritmične strukture. Numere pretežno laganog tempa slojevitog su karaktera, sa layerima koje je pažljivim slušanjem moguće u svijesti izolirati i analizirati, pa uvidjeti da je među njima sampleova ljudskog govora, pjevušenja ptica, te mnogih elektronički izmanipuliranih dionica. Boards of Canada sa novim albumom ćudljivog su i ponekad tmurnog raspoloženja, više no što su to ranije bili. Možda takvo stanje nastane sa godinama, nakon što slojevi iskustva malo priguše  onu toplu sepiju djetinjstva.

 

Drugi dio večerašnje emisije vodi nas zvuku još jednog producenta elektroničke muzike, koji je baziran u Londonu. Pripada nešto mlađoj generaciji od svojih kolega iz BoC, ali je jednako zainteresiran za ambijentalne zvučne teksture koje se šire predjelima introvertnog i ponekad uznemirujućeg.

Jon Hopkins sarađivao je sa poznatima u komercijalnom svijetu, Brian Enom i Coldplay, a svirao je na početku karijere i u bendu umjetnice Imogen Heap. No, Hopkins je mogao krenuti i drugačijim putem, jer je do svoje 17 godine studirao klavir, i učestvovao na prestižnim takmičenjima, jednom prilikom sa orkestrom izvodeći i Ravelov Koncert za klavir u G-duru. Jon Hopkins je razmišljao o karijeri  profesionalnog klasičnog pijaniste, ali kako je u svoja četiri zida slušao raznorazne inačice elektroničke muzike, ljubav prema posljednjem je ipak prevladala.

Svoj prvi album Opalescent je Hopkins objavio 2001 godine, izdanje mračno i lijepo, koje mu je osiguralo dobar početak kod publike i kritike. Uslijedio je Contact Note, 2004, a onda i Insides, 2009 godine, uz koji je razvio live show što će pratiti Four Tet ili pak Röyksopp na njihovim nastupima. Insides je potvrdio da se radi o autoru sposobnom za dinamiku koliko i emociju, čovjeku u svijetu elektronike koji želi i uspijeva očuvati ljudskost.

Novi, četvrti album Jon Hopkinsa je objavljen u mjesecu junu ove godine pod naslovom Immunity, i otkriva seriju zvučnih prizora koji zaista žele opisati ''Napušteni prozor'' ili ''Sunčane harmonije'', kako su oslovljene neke od njegovih osam numera. Ova elektroničko-akustička muzika kao čarobno, kroz sposobnosti jednog autora uspijeva ovdje odgovoriti svojevrsnom programnom izazovu, i dokazati još jednom, prema riječima Hopkinskovih sličnomišljenika Boards of Canada, da u njoj ''postoje moći (...) koje su gotovo nadnaravne''.  

 

 

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Najnovije

Podijeli članak