Tajanstvena tvrđava Strač: Konačno će biti riješeni mitovi i enigme

Radiosarajevo.ba
Ovim tekstom, koji se zasniva na istraživačkom radu austrijskih i trebinjskih stručnjaka, konačno će biti riješeni mitovi i enigme o najznačajnijem utvrđenju moćne monarhije.

Tekst u rubrici Šta drugi pišu prenosimo s portala Trebinjelive

Građena je od 1910. do 1916. godine, a izgradnja je koštala oko 60 miliona eura, kad se konvertuje tadašnja kruna.

Trebinjci vole da pričaju da u njihovom gradu, na brdu sa koga se kontrolisao ulaz u Bokokotorski zaljev početkom 20. vijeka, nalazi 365 soba, ali to nije utvrđena istina, otkriva za TrebinjeLive.info Dubravko Kurtović, predsjednik Speleološkog društva Zelena brda, koji već godinama radi na rješavanju gradskih mitova vezanih za ovu tvrđavu.

"Strač nema 365 soba, to je stara gradska mitska priča. On ima između 60 i 65 prostorija, gdje su i spavaonice. Nema nikakvih skrivenih prostorija. Ima nekoliko pripadajućih prolaza mitraljeskoj kupoli koja se ne vidi sa površine već kada se uđe u unutrašnjost tvrđave“, ističe Kurtović, napominjući da izgradnja Strača nikada nije u potpunosti završena, jer je Austrougarskoj 1916. godine ponestajalo novca, a i Crna Gora kralja Nikole je kapitulirala.

Kada je počela izgradnja Strača, 1910. godine, bila je planirana izgradnja četiri kupole, ali su izgrađene samo dvije. Teške su oko 55 tona, a godinama većini Trebinjaca nije jasno kako su tadašnji neimari kupole iznijeli i ugradili u Strač. Kako priča Kurtović, kupole su utovarene na artiljerijski traktor koji je proizvodila Austrijan Dajmler, gdje je glavni konstruktor bio Ferdinand Porše, pa zato to vozilo zovu i 'poršeov' traktor.

Debljina kupola je 30 centimetara, dok je na utvrdi Dvrsnik u Crnoj Gori bila 25 centimetara. To je jasan pokazatelj da su na Straču bile veće, teže i modernije kupole, koje je prozvodila 'škoda'.

Po izlijevanju su 43. i 44. kupola. Imaju broj sa unutrašnje strane i vidi se da piše TR.S, a to znači ‘Trebinje Strač’ 43. i 44. To su oznake ugravirane prilikom livenja. Kupola ovakvog tipa izliveno je oko pedesetak i ove na Straču su među posljednjim“, pojašnjava Kurtović, napominjući da su kupole sačuvane samo na ovom utvrđenju u Evropi.

Cijeli kompleks Strača zanimljiv je svima koji bar jednom posjete Trebinje. Mitovi i legende pretvorile su ovu utvrdu u gradsku priču, ali veliki dio te iste priče zasniva se na mašti i želji tih istih koji je pričaju da pohvale svoj grad i mjesto odakle dolaze. Nema na Straču ni čuvenih tajnih čatrnja u koje je "stajalo stotine kubika vode“, već svega nekoliko rezervoara.

Na Straču, koji spada u noviji tip gradnje u Austrougarskom carstvu, bilo je oko deset do 15 kubika zaliha vode, koja nije kišnica, već je pumpana spolja pumpama, a utvrđenje se snabdijevalo strujom pomoću dizel agregata od 50 do 70 kilovata koji je specijalno naručen za ovu tvrđavu, ističe Kurtović.

"Moguće je da je na Straču bio još jedan agregat i to vanjski koji je korišćen za njegovu izgradnju. Pošto je on bio korišćen u fazi gradnje, a Strač nikada nije do kraja izgrađen, postoje naznake da je on poslije upotrebljavan za osvjetljavanje Trebinja tokom dvadesetih i tridesetih godina prošlog vijeka“, navodi Kurtović za TrebinjeLive.

Iako veliki broj do sada poznatih "činjenica“ nije povezan sa istinom, to ne umanjuje značaj Strača i njegove gradnje, ali ni vrijednih neimara, koji su godinama radili na njegovoj izgradnji. Pripreme su počele odmah po Aneksiji BiH 1908. godine, a zvanični početak radova dvije godine poslije. Do jednogodišnjeg prekida u izgradnji došlo je tokom Balkanskih ratova, a od sredine 1913. gradnja je nesmetano tekla do ljeta 1916. godine.

Strač je projektovan na osnovu sličnih utvrđenja u Italiji i on je trebao da obezbijedi zaštitu ovog dijela carstva od topova kalibra 240mm, koje su Crnogorcima dali Francuzi i Rusi.

Sami tok izgradnje tekao je u nekoliko faza. Prvo je napravljen put do mjesta gdje će se graditi utvrđenje, a zatim je došlo do izgradnje artiljerijskog bloka, takozvanih spavaonica – kazamata.

Za ono doba, utvrđenje je građeno savremenom betonskom gradnjom, a ne kamenom kao druge okolne tvrđave. Krovna konstrukcija rađena je od dva reda traverznih i profila koji su postavljeni unakrsno, preko čega je postavljeno tri metra i deset centimetara specijalnih vrsta betona.

"U Strač su ugrađene i dvije kupole M-9 od haubica 100mm težine 25 tona i dvije opservatorijske kupole koje su služile za osmatranje i navođenje te artiljerije i po potrebi kao mitraljesko gnijezdo“, objašnjava Kurtović.

Ovaj put koji sada ide na Strač napravili su Austrijanci, ali, postoje i ozbiljne indicije da je bila izgrađena žičara iz pravca Čičeva pomoću koje su izvlačeni cement i pijesak. U sklopu tvrđave bila je i mrtvačnica sa osam limenih kovčega u koje su stavljana tijela poginulih boraca, koji su sahranjivani van tvrđave, što se i danas može vidjeti.

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Povezano

/ Najnovije

Podijeli članak