Šta kažu kritičari o Hipermneziji Selme Spahić
Predstava Hipermnezija Selme Spahić, mlade
sarajevske rediteljke, koja je premijerno izvedena početkom maja u Beogradu,
konačno stiže u Sarajevo.
Hipermnezija je zanimljiv kazališni, i glumački i rediteljski, poduhvat, u kojem glumci iz zemalja bivše Jugoslavije svoje intimne (ratne i poratne) priče dijele sa publikom kroz zanimljivu umjetničku strukturu predstave.
Iako izvedena tek
nekoliko puta, predstava je već dobila mnoge pozitivne kritičke ocjene i
prikaze.
Bez sentimentalnosti
„Ispovest može da
pleni samo ukoliko se drži podalje od sentimentalnosti. Taj uslov za iskrenost,
u potpunosti su ispunili autori ispovedne i osećajne predstave Hipermnezija, u režiji Selme Spahić. Kažemo
autori, jer je reč o kolektivnom delu u koje su četiri glumice i četiri glumca
uložili ne samo zanatsko-umetnički napor, zajedno sa ostalim saradnicima, na
izgradnji likova i odnosa, jednom reči forme, nego i svoje ličnosti i
najličnija sećanja - darujući ih kao materijal/sadržaj.“ (Zlatko Paković, Danas, 10. 5.
2011.)
Iskrenost u ispovijesti
Sarajevske premijere biće održane 26. i 27. juna (nedjelja i ponedjeljak) u Narodnom pozorištu, u 20 h.
„Ono što je ganulo publiku je stepen iskrenosti u ispovedanju ličnih priča. Sam rediteljski koncept Selme Spahić nema „napadački“ ton, već je fokusiran na same ličnosti aktera-glumca koji izgovaraju dugo prećutkivane istine dekonstruišući i samu dokumentarnost u teatru. To nije novina, ali novina je, što je bilo šokanto i potresno, čuti toliku množinu negativnih iskustava ispovedanih na tako nenametljiv i neposredan način koji nije onaj na koje je publika navikla u ispovestima trećih lica. Skoro da je bila nepripremljena na toliko direktnu intimnost, suočena sa svojom ravnodušnoću ili sa slikom stanja rezigniranosti. Sposobnost rediteljke Selme Spahić pokazala se i u tome što je uspela da usmeri ove ispovesti tako da se izbegnu banalnosti i klišei, da se zaborave predrasude. Kroz takve ispovesti istorija dobija svoje tragično ljudsko lice.“ (Ana Isaković, E-novine, 12. 5. 2011.)
Duhovitost na kobnim mjestima
„Ako je šta
karakteristično za ovaj niz prizora, koji su, sa rediteljkom, izabrali i
dramaturški strukturirali Nataša Govedarica i Filip Vujošević, onda je to, i na
najosetljivijim mestima, duhovit ton ličnih ispovesti učesnika ove predstava,
usred istorije. Po duhovitosti i na najkobnijim mestima predstava je srodna
britanskom hitu iz 1963. godina prošlog veka 'Ah, taj divni rat0 o Prvom
svetskom ratu, u režiji Džoun Litlvud. Klajn i Šipka definišu reč hipermnezija
kao 'izuzetno dobro pamćenje, koje obuhvata i nevažne pojedinosti i sitnice'. U
teatru su upravo te sitnice važne kad su znakovite.“ (Jovan Ćirilov, Blic, 14. 5.
2011.)
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.