Radenko Milak i Roman Uranjek: Facebook prijateljstvo rezultiralo izložbom 'Dates'
Bosanac i Slovenac... a nije u pitanju vic.
Riječ je o zajedničkom umjetničkom projektu Dates dvojice značajnih savremenih umjetnika Radenka Milaka i Romana Uranjeka.
Obojica, naime, od 2013. objavljuju svoje umjetničke uratke na Facebooku, što im je omogućilo međusobno upoznavanje. Milak je tada započeo objavljivati dnevnički ciklus crno-bijelih akvarela 365 Image of Time, a Uranjek svoje kolaže iz serije Barem jedan križ dnevno koju započinje 1. siječnja 2002. Obojica su kao svoju strategiju odabrali dnevnički princip subjektivnog i opsesivnog bilježenja vremena iz dana u dan: Milak u godinu dana, a Uranjek već 13 godina.
Međusobno zanimanje za rad onog drugog rezultiralo je zajedničkom umjetničkom platformom.
Na izložbi pod nazivom Dates koja će u sarajevskoj galeriji Duplex100m2 biti otvorena u petak 4. marta, vidjet ćemo neke od radova.
Roman Uranjek (1961), umjetnik je koji je jedan od osnivača i stalni član slavne slovenske umjetničke grupe IRWIN.
Radenko Milak (1989), završio je Likovnu akademiju u Banjoj Luci i poslijediplomski u Beogradu. Izlagao je u mnogim uglednim europskim galerijama. Osnivač je umjetničke udruge Protok te Bijenala savremene umjetnosti SpaPort u Banjoj Luci.
Riječ Kustosa Tihomira Milovca
Datumi jest samo jedan od mogućih značenja engleskog pojma dates kojim su umjetnici Radenko Milak i Roman Uranjek nazvali format svojih zajedničkih izlaganja. Prema tumačenju umjetnika ispravna su i druga značenja kojima se opisuju dnevnički zapisi, postupci kalendarskog mjerenja vremena koje u njihovu slučaju, zbog primjene arbitrarnog postupka povezivanja djela postaje dijakronijsko, relativizirano vrijeme lišeno kontinuuma. Dates se može razumijevati i kao oblik društvenog angažmana najmanje dviju zainteresiranih strana. Ovdje su ispravna oba značenja. Naime, Milak i Uranjek od 2013. objavljuju svoje umjetničke uratke na društvenoj mreži Facebook, što im je omogućilo međusobno upoznavanje. Milak je tada započeo objavljivati dnevnički ciklus crno-bijelih akvarela 365 Image of Time iz razdoblja od 1.siječnja do 31. prosinca 2013, a Uranjek svoje kolaže iz serije Barem jedan križ dnevno koju započinje 1. siječnja 2002. Obojica su kao svoju strategiju odabrali dnevnički princip subjektivnog i opsesivnog bilježenja vremena iz dana u dan: Milak u godinu dana, a Uranjek već 13 godina. Međusobno zanimanje za rad onog drugog, odnosno uzajamno prepoznavanje umjetničke bliskosti po pitanju razumijevanja objektivnog vremena i povijesnog vremena, a potom i razlikovanja fenomena društvene i kulturne prošlosti (povijesti)od osobnog/opsesivnog dokumentiranja[1]i procesa pamćenja vrlo je brzo prerastao u konkretnu suradnju, kreiranje i izlaganje zajedničkih kompozitnih radova. A što su to umjetnici međusobno prepoznali kao zajedničku platformu?
Danas, kada je sasvim izvjesno da je svijet već desetljećima izložen pritisku ponavljanja ratnih sukoba, terorizmu i brutalnom nasilju, masovnim migracijama, povratku hladnoratovskih trendova, ksenofobiji, strahu i paranoji, to pitanje postaje pitanje svih pitanja. Oba su mu se umjetnika posvetila u vrlo ranom (formativnom) razdoblju svojeg umjetničkog djelovanja: Uranjek kao osnivač i član slovenske grupe IRWIN već od njezina osnutka sredinom osamdesetih godina prošlog stoljeća, a Milak kao generacijski mlađi umjetnik koji se prije desetak godina pojavio na umjetničkoj sceni Bosne i Hercegovine.
Obojica svoje su umjetničko djelovanje vezali uz područje kulturnog i političkog aktivizma umjetničkim sredstvima.
Uranjek kroz dobro poznatu aktivnost grupe IRWIN uz načelo retro avangarde i pokreta Neue Slovenische Kunst (NSK) koji je krajem osamdesetih godina prošlog stoljeća snažno zatresao društvene i kulturne tokove u bivšoj Jugoslaviji i značajno pridonio procesima demokratizacije, a kasnije polariziranju i rastakanju totalitarne svijesti političkih elita i liberalizaciji jugoslavenskog društva;
Milak s početkom novog milenija, generacijski preskočivši ratne devedesete kao osnivač umjetničke udruge Protok te Bijenala savremene umjetnosti SpaPort u Banjoj Luci propituje svoju osobnu i društvenu percepciju te utjecaje medija na naše pamćenje tada nedavnih (ratnih) događaja koji su, upravo kao posljedica procesa rastakanja totalitarizma i državnog unitarizma izazvali tragične i besprizorne sukobe novonastalih nacionalnih država.
Generacijske razlike Milaka i Uranjeka nisu umanjile
bliskosti u razumijevanju prošlosti kao agresivnog i iscrpljujućeg „priljepka”
na našu svakodnevicu kojeg se društvene i nacionalne zajednice na prostorima
bivše Jugoslavije ne uspijevaju riješiti.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.