Jasmila Žbanić i Amra Bakšić Čamo o poništenju odluke Fondacije za kinematografiju

Radiosarajevo.ba
Jasmila Žbanić i Amra Bakšić Čamo o poništenju odluke Fondacije za kinematografiju

Jasmila Žbanić; Foto: Nermin Čolić za radiosarajevo.ba


Kao što smo tokom dana objavili, Fondacija za kinematografiju BiH poništila je, na osnovu žalbe produkcijske kuće Deblokada, prvobitnu odluku o dodjeli sredstava za sufinansiranje filmskih projekata pristiglih na osnovu ovogodišnjeg konkursa.

Opširnije o poništenju odluke, čemu je razlog konflikt interesa predsjednika žirija Zijada Mehića, te o projektima koji su ovom odlukom trebali dobiti potporu, možete pročitati ovdje

Tim povodom kontaktirali smo Jasmilu Žbanić, suvlasnicu produkcijske kuće Deblokada, te Amru Bakšić Čamo, direktoricu produkcijekse kuće Pro.ba. Obje ove kuće prvobitnom su odlukom ostale uskraćene za sufinansiranje.

RadioSarajevo: Na čemu se temeljila vaša žalba Fondaciji za kinematografiju?
Žbanić: Kao što možete vidjeti iz objave u dnevnim novinama, poništen je konkurs jer se radilo o konfliktu interesa. Ja mislim da je ovo što je uradio Upravni odbor izuzetno pozitivno, otklonjene su nepravilnosti i poništen konkurs. Nadam se da će ova odluka uticati da se u budućnosti nastavi zdrav odnos i nadam se da će se sankcionisati oni koji su doveli do ovakvog stanja. Izuzetno je pozitivno što je došlo do sastanka Fondacije i što će ovaj konkurs biti ponovljen.

RadioSarajevo: Slična situacije se desila prije nekoliko godina, kada je jedan član Upravnog odbora bio u konfliktu interesa. Možete li povezati ova dva slučaja?
Žbanić: Radi se o istoj firmi. Ja sada ne bih ulazila u rasprave o firmama, ja mislim da je film, kao takav, u Bosni i Hercegovini nešto izuzetno pozitivno. Voljela bih, a evo ova odluka Fondacije čini stvari takvima, da se i dalje ide u tom pozitivnom smislu. Ljudi moraju naučiti da se ne smije tako raditi, i zbog toga su važne sankcije. Svako treba da ima jednak i pošten tretman. Samo je to način da svi mi ovdje radimo u lijepim međuljudskim odnosima. Nadam se će ova odluka dovesti do toga da se od danas kreće u neku bolju varijantu.

RadioSarajevo: Kada ste dobili prvobitnu odluku Fondacije na kojoj nije bilo vašeg novog projekta koji radite u suradnji sa Aleksandrom Hemonom, šta ste pomislili?
Žbanić: Odmah mi se učinilo da nešto nije u redu. Jednostavno, u Austriji, Njemačkoj, moji producenti automatski dobiju sredstva za svoj sljedeći film kao nagradu za učestvovanje njihovog prethodnog filma, odnosno mog filma, na A festivalu. To je nešto što se po bodovanjima svih žirija smatra jednim od najvećih argumenata – vrijednost autora, vrijednost vizualizacije, vjera u projekat itd.

RadioSarajevo: Konkretno bi to značilo da Vaš film na Berlinu znači da automatski dobijate dio sredstava za naredni?

Žbanić: Ne pozivam se na to, samo kažem da postoje neka mjerila u svijetu filma, da postoje određeni kriteriji koji kažu „projekat koji radi ta i ta osoba je dobar, vizuelno jak, ima jaku produkciju, ima jakog reditelja, jake autore iza sebe" i to je nešto čime se boduje određeni projekat. Ovdje je problem što nije postojao kriterij, odnosno bio je smiješan. Jednostavno, po takvim kriterijima ne rade filmski radnici, nego se radi o nekoj manipulaciji.

RadioSarajevo: Da li je, po vama, problematično to što je najveća svota bila namijenjena filmu čiji autor nije završio prethodni film, takođe finansiran iz sredstava Fondacije?
Žbanić: Ja mislim da je to jako problematično.

RadioSarajevo: Da li su u slučaju drugih kolega postavljani drugačiji aršini?
Žbanić: Vidite, ono što je problem, a zato najviše krivim nas, filmske radnike, je da mi nismo radili na tome da Fondacija ima jasnije kriterije. Zaista se nadam da će ovo biti povod da se mi okupimo, sjednemo i kažemo da moraju postojati vrlo jasna pravila Fondacije. Mislim da čak u postojećem pravilniku ovakve stvari i ne stoje, tako da u slučaju koji ste naveli nije urađeno ništa protiv pravila. Ali postoji nešto što se zove izvještaj o poslovanju – logično je da morate završiti jedan film da biste započeli drugi, jer jednostavno, premala smo zemlja.

RadioSarajevo: Da li znate ko bi mogli biti sljedeći članovi žirija?

Žbanić: Ne znam, ali se nadam da će biti filmski radnici, kompetentni, da to neće biti ljudi koji nemaju veze sa filmom.

RadioSarajevo: Da li mislite da ovaj gest koji je Deblokada učinila može biti škola i za ostale segmente bh društva koje je duboko korumpirano?
Žbanić: Apsolutno vjerujem da svako mora počistiti najprije ispred svoga praga. Ja se mogu nervirati oko korupcije u svim segmentima društva, ali ako se ona dešava u mom poslu, na to moram reagovati. Mislim da je to najbolji način. Ponavljam, zaista se nadam da će ovo što se desilo uticati da se tako nešto nikada ne ponovi. Želim da Fondacija zaživi kao jedna profesionalna organizacija, kao što je to, recimo, u Hrvatskoj, gdje je Audio-vizuelni centar odvojen od politike (koliko je to moguće), velikim dijelom profesionaliziran i radi na dobrobit svih reditelja i filmova u Hrvatskoj. To je model koji bih predložila svojim kolegama da pokušamo graditi, da gradimo vrlo jasna pravila igre u kojoj nema podmetanja nogu.
....


Amra Bakšić Čamo (u prvom planu); foto: Velija Hasanbegović za radiosarajevo.ba


Na upit RadioSarajeva, Amra Bakšić Čamo je svoju reakciju na poništenje odluke poslala pismenim putem, a prenosimo je u cijelosti:

"Nakon ovoga što se desilo, mislim da je jasno da moramo početi raditi na sistemu koji će nam svima omogućiti transparentna pravila, uspostaviti dijalog izmedju Upravnog odbora Fondacije za kinematografiju i producenata i reditelja koji trenutno ne postoji. Projekte ocjenjuje komisija koju bira isključivo Fondacija, dok je evropska praksa da profesionalci imaju pravo kandidature jednog broja članova, komisija pravi rang listu samo na osnovu čitanja scenarija, a u obzir se ne uzimaju čak ni ostali obavezni dijelovi aplikacije kao što su rediteljska aplikacija, budžet projekta, učešće drugih producenata... Na odluku ne utiče ni uspjeh predhodnih filmova reditelja, a debitanti su u istom košu sa dobitnicima velikih svjetskih nagrada. Nije važna, za komisiju, ni produkcijska kuća koja prijavljuje projekat, njen prethodni rad i ime producenta. Odgovornost za uspostavljanje novog sistema leži i na profesionalcima, i našim udruženjima, i na Upravnom odboru Fondacije za kinematografiju."

radiosarajevo.ba



Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Najnovije

Podijeli članak