Inka (14): Zdravi životni stilovi – u praksi i iz prve ruke

Radiosarajevo.ba
Inka (14): Zdravi životni stilovi – u praksi i iz prve ruke

U seriji članaka kojima portal Radiosarajevo.ba široj javnosti nastoji predstaviti predmet Zdravi životni stilovi, izbornu jedinicu koju od školske 2013/2014, učenici od 5. do 9. razreda osnovnih škola u Kantonu Sarajevo imaju priliku slušati kao novi izborni predmet, dosad ste imali priliku čitati o zdravoj prehrani, zdravim životnim stilovima protiv upotrebe i zloupotrebe psihoaktivnih supstanci, te o tome zašto mladi u školama trebaju učiti o seksualnom i reproduktivnom zdravlju.

Razgovarali smo s brojnim stručnjacima na ovu temu, kao i s ljudima koji su na direktan i indirektan način učestvovali u kreiranju udžbenika za predmet Zdravi životni stilovi. No, kako to izgleda u praksi?

Kako bismo saznali više o tome kako to pohađanje Zdravih životnih stilova izgleda iz prve ruke, razgovarali smo s učenicom Inkom Šehić, kao i njenim ocem Anesom. Simpatična Inka, 14-godišnja djevojčica nam je ispričala iz kojeg se razloga odlučila za slušanje upravo ovog predmeta, njena iskustva s časova, te objasnila iz kojeg razloga upravo Zdrave životne stilove smatra određenom "pripremom za život".

'Zdravi životni stilovi': Novi školski predmet za sigurnije putovanje mladih kroz život

Odobrenje roditelja je ključno kad je u pitanju odluka o izbornom predmetu koji osnovnoškolci imaju priliku slušati u svojim školama širom Kantona Sarajevo, a Inka ima sreću da je njeni mama i tata u potpunosti podržavaju u njenom cilju da nauči nešto više i unaprijedi svoje znanje u oblastima kojima se ovaj predmet bavi.

Predmet Zdravi životni stilovi nastao je u organizaciji Ministarstva za obrazovanje, nauku i mlade Kantona Sarajevo i nevladine organizacije Asocijacije XY, koji su okupili stručnjake iz različitih oblasti koji su ovom prilikom osmislili i kreirali udžbenik za učenike koji se sastoji iz šest cjelina. Predmet Zdravi životni stilovi bavi se sljedećim oblastima: Zdrava ishrana – osnova za pravila fizički i duhovni razvoj djece, Fizičke aktivnosti – razvoj humanosti i sposobnosti, znanja i vještina, Zdravim životnim stilovima protiv upotrebe i zloupotrebe psihoaktivnih supstanci, Očuvanje reproduktivnog zdravlja i rodna pitanja – razvijanje pozitivnih stavova i vrijednosti, Razvoj životnih vještina – put ka nenasilnoj komunikaciji, te Inkluzija – uvažavanje različitosti.

Inkin otac Anes smatra kako predmet Zdravi životni stilovi propagira istinske ljudske vrijednosti, a i mama je zadovoljna, jer je primijetila da je njena kćerka naučila dosta novih stvari, te da je više informirana nego ranije. Osim toga, pozitivno je iznenađena Inkinim stepenom znanja, te je i od nje naučila mnogo razgovarajući o temama koje učenici izučavaju.

"Predmet Zdravi životni stilovi me priprema za život"

Inka Šehić trenutno pohađa osmi razred O.Š. Meša Selimović u Sarajevu, a predmet Zdravi životni stilovi sluša već godinu dana.

Kako kaže, za to se odlučila samostalno - iz želje da nauči nešto novo, a učinio joj se jako zanimljivim jer, kako ističe, kroz njega ima priliku da uči o stvarima koje su korisne za život.

''Naprimjer, kad je zdrava ishrana u pitanju, dosta djece smatra da su slatkiši dobri i zdravi, da daju snagu i energiju, što jeste jednim dijelom tačno, ali na Zdravim životnim stilovima imamo priliku naučiti da je npr. jabuka mnogo zdravija, te da se moramo hraniti kvalitetnije kako bismo sačuvali naše tijelo'', pojašnjava Inka, dodavši kako Zdravi životni stilovi mladim ljudima daju osnovno obrazovanje koje im je potrebno kako bi vodili zdrav život. 


U razredu, zajedno s Inkom, predmet Zdravi životni stilovi pohađa još petero učenika, što njoj, kako kaže, ne umanjuje ni kvalitet ni zanimljivost predmeta, budući da su časovi organizirani na način da budu zanimljivi, nesvakidašnji i puni primjera – kroz odgovaranja na pitanja, zagonetke, prezentacije i pravljenje panoa... atmosfera rada u grupi je opuštena i kreativna, budući da su tu učenici koji to zaista žele, ističe Inka. Pored toga, tu je i terenska nastava u institucijama i organizacijama kao što su Zavod za alkoholizam i toksikomanije Kantona Sarajevo, Asocijacija XY i brojne druge.

''Mene je šokirala činjenica da jako mnogo djece u Inkinom razredu smatra da nargila nije štetna. S jedne strane se u prodavnicama djeci zabranjuje kupovina cigareta i pića, ali se dozvoljava da maloljetna djeca od 12, 13 i 14 godina idu u kafiće i puše nargilu'', priča Anes. Upravo ovakve informacije djeca mogu dobiti slušanjem predmeta Zdravi životni stilovi.

Ona dodaje kako joj je najzanimljivija oblast o psihoaktivnim supstancama, jer želi da sazna što više informacija o upotrebi i zloupotrebi psihoaktivnih sredstava, kako bi imala dovoljno argumenata za to zašto, npr. ne želi da uzme cigaretu ili drogu, te kako da na lijep način kaže "ne".

Zdravi životni stilovi - kako znati šta je cool, a šta nije

''Ovaj predmet nas zaista priprema za život... učimo o zdravoj ishrani, važnosti fizičkih aktivnosti, toleranciji, kontroliranju vlastitih emocija, te komunikaciji s drugima koja uključuje obziran odnos bez fizičkog i verbalnog nasilja. Također, učimo i o tome da, ako vidimo da se nasilje dešava nekoj našoj bliskoj osobi, da to trebamo prijaviti i pokušati zaustaviti'', pojašnjava Inka, te bez ikakve dvojbe dodaje kako će i u sljedećoj godini nastaviti pohađati predmet Zdravi životni sitlovi.

Zdravi životni stilovi kao alternativa nezdravim navikama i rizicima

Inkin otac Anes Šehić (50), ističe kako ovaj predmet, osim propagiranja zdravih životnih stilova, govori ustvari o istinskim ljudskim vrijednostima, te u tom smislu smatra da Zdravi životni stilovi ne bi trebali biti alternativa nijednom predmetu, već obavezan predmet.


''Koncepcija predmeta mi se svidjela u startu - Zdravi životni stilovi sveobuhvatno pokrivaju aktivnosti mladih ljudi - od zdrave prehrane, fizičkih aktivnosti, informiranja o štetnosti psihoaktivnih supstanci, preko reproduktivnog zdravlja, pa do tolerancije i zdravih načina komuniciranja... sve što jednom mladom čovjeku treba, ovaj predmet obuhvata – on je najbolji odgovor obrazovnog sistema na vrijeme u kojem žive mladi, najbolja podloga za rast ovog našeg cvijeća'', smatra Anes Šehić.

On ističe kako je jedini nedostatak u čitavoj priči upravo činjenica da je predmet Zdravi životni stilovi stavljen kao alternativa predmetima Vjeronauka i Društvo i kultura religija, čime su učenici primorani da biraju između dvije potpuno različite oblasti. 

''Zdravi životni stilovi ne mogu biti alternativa nijednom predmetu - to je kao da tražite da se bira između matematike i maternjeg jezika. Ovo je predmet koji je potreban svoj djeci, ali i omladini u srednjim školama. Smatram da su to stvari koje djeca trebaju da uče još od vrtića, budući da su u pitanju elementarne stvari koje su općekorisne svakom čovjeku. Iz tog razloga vjerujem kako bi se ovaj predmet trebao izdvojiti kao zasebna cjelina koja ne može da se poredi ni s čim'', smatra Anes.

Pitanje reproduktivnog zdravlja ne smije biti tabu!

Tema reproduktivnog zdravlja je kod nas, smatra Anes, čak i bez obzira na savremenost porodice, popriličan tabu, koji dovodi do toga da većina djece biva uskraćena za neke jako važne informacije, a što za svoju posljedicu ima niz opasnosti poput različitih spolno prenosivih infekcija i neplaniranih trudnoća.

Bez tabua: Zašto mladi u školama trebaju učiti o seksualnom i reproduktivnom zdravlju

Zdravi životni stilovi i učenje o reproduktivnom zdravlju kod djece ne mogu, smatra Anes, dovesti do slobodnijeg i promiskuitetnog ponašanja, budući da su takve stvari kod mladih ljudi ''uvijek bile i bit će prisutne'', potvrdila su brojna istraživanja.


''Svi smo mi bili mladi i znamo kako je teklo naše seksualno obrazovanje - od prepričavanja različitih iskustava, sumnjivih časopisa i nestručne literature, do totalnih dezinformacija o tome kako se npr. zaštiti od trudnoće. Sjećam se, svojevremeno, kako je većina mojih vršnjaka metodu prekinutog snošaja smatrala posve sigurnom metodom zaštite od trudnoće, što je ustvari apsurd i katastrofa. Koliko je samo djece koja su bila unesrećena ili koja nisu imala sretno djetinjstvo rođeno na taj način... da ne govorim o različitim 'trendovima' mladih ljudi kao što je stupanje u seksualne odnose bez zaštite, budući da to je cool i in...'', zaključuje u razgovoru za Radiosarajevo.ba Anes Šehić, dodavši kako predmet Zdravi životni stilovi, osim informiranja djece, treba da posluži i informiranju i obrazovanju i samih roditelja.

I za kraj, još jednom – zašto Zdravi životni stilovi?

Evidentno je da predmet Zdravi životni stilovi svakako predstavlja jednu novinu i osvježenje u sistemu obrazovanja u našoj zemlji. U isto vrijeme, pomalo je poražavajuća činjenica da učenici dosad nisu imali priliku u školama učiti o temama koje živimo svakodnevno i koje će im sutra pomoći u tome da budu u stanju na zreo i samostalan način donositi vlastite, bitne životne odluke.

Upravo iz tog razloga predmet Zdravi životni stilovi sa svim svojim sadržajima još jednom potvrđuje važnost informiranja mladih ljudi o određenim oblastima koje dosad nisu imali priliku učiti u školama ili su pak, pod utjecajima vanjske okoline, na udaru informacija koje nisu provjerene i koje mogu donijeti više štete nego koristi.

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Najnovije

Podijeli članak