FOTO: Dobri duh 'Ćire' vraća se u Hercegovinu u modernom ruhu
Na Međunarodnom sajmu gospodarstva Mostar 2016 upriličeno je "Druženje s Ćirom", u sklopu projekta "Bicikliranjem kroz povijest – Revitalizacija stare uskotračne pruge Ćiro" te je promovirana knjiga Stanislava Vukorepa Pruge koje su život značile.
Spomenuti projekt u fazi je realizacije, a njime je planirano uređenje i obilježavanje biciklističke trase koja se proteže u dužini 165 kilometara u Hercegovini te 33 kilometra u općini Konavle u Republici Hrvatskoj, i to trasom kuda je išla stara uskotračna austrougarska pruga po kojoj je prometovao vlak popularno nazvan "Ćiro".
"Na dionici kroz Hercegovinu u dužini od 165 km, između ostalog, nalazit će se deset odmorišta koja će predstavljati jedno putovanje kroz vrijeme. Na tim odmorištima, posjetitelji će moći saznati sve o povijesti Ćire i kraja u kojem se nalaze, kao i koje su to turističke atrakcije koje se nalaze u blizini, a koje je vrijedno posjetiti", izjavio je za Fenu direktor Regionalne razvojne agencije za Hercegovinu – REDAH Ivan Jurilj, koordinator projekta.
Inače, riječ je o projektu koji financira Europska unija kroz Program prekogranične suradnje: Hrvatska-Bosna i Hercegovina 2007-2013, IPA komponenta II.
Vrijednost projekta iznosi 643 266 eura, od čega Europska unija sufinancira 539 376 eura (296 396 eura za BiH i 242 979 eura za RH), odnosno 83 posto ukupne vrijednosti projekta. Nositelji projekta i partneri sufinanciraju projekt u ukupnoj vrijednosti od 103 889 eura.
"Projekt se provodi na području Hercegovine, u općinama Mostar, Čapljina, Neum, Ravno i Trebinje te u Dubrovačko-neretvanskoj županiji, u općini Konavle. Trajanje projekta je 24 mjeseca, a njegovi su nositelji Javno poduzeće "Vjetrenica" Popovo polje (Bosna i Hercegovina) i Općina Konavle (Republika Hrvatska)", kazala je direktorica Javnog poduzeća "Vjetrenica" Popovo polje Ana Soldo.
Dodala je kako će ovih dana biti potpisan ugovor s izvođačem infrastrukturnih radova na trasi, nakon čega se kreće s početkom radova.
"Vjerujemo kako će na jesen trasa biti u cijelosti spremna za bicikliste", kazale je Soldo, napomenuvši kako je sklopu projekta već izrađena studija analize prekogranične turističke ponude duž trase stare uskotračne željeznice Ćiro u kojoj su identificirani turistički potencijali te definirane mjere za usmjeravanje tih potencijala u aktivnu turističku ponudu.
Osim spomenutih, partneri u ovom projektu su Regionalna razvojna agencija - DUNEA, Udruga za promociju biciklizma "Hercegovina Bike", Turistička zajednica Općine Konavle, Turistička organizacija Općine Trebinje te općine Čapljina, Ravno i Neum.
Inače, ovo ljeto planirana je i promotivna biciklistička tura koja će se simbolično vezati za 115. godišnjicu od prolaska prvog ''Ćire'' ovom trasom.
Posebno treba naglasiti i međunarodnu biciklističku utrku "Herzegovina Classic" koja, u organizaciji jednog od partnera projekta udruge "Herzegovina Bike", ove godine kreće iz Neuma i u svojoj dužini od stotinu kilometara prolazi ''Ćirinom'' trasom kroz Hutovo, Stolac i završava u Mostaru. Utrka će se održati 11. juna uz sudjelovanje preko 150 natjecatelja iz zemalja regija, kao i Europe.
Prije "Druženja s Ćirom" predstavljena je knjiga "Pruge koje su život značile", a riječ je o knjizi koja obuhvaća vrijeme i područje uskotračne pruge od Čapljine do Dubrovnika, pa do Zelenike i Podgorice u Crnoj Gori, a koju je izgradila Austrougarska monarhija.
"To je oko 360 kilometara pruga koje su uistinu značile život i predstavljale vezu s ostalim dijelovima svijeta", kazao je u izjavi za Fenu Vukorep koji je materijal za knjigu prikupljao godinama.
Knjigu su predstavili akademik Mladen Bevanda i prodekan Filozofskog fakulteta u Sarajevu Lidija Pehar, koji su podsjetili da je pruga puštena u promet 1901. godine, a ukinuta 1976. godine.
"Autor je dugo terenski istraživao i napravio knjigu da sačuva od zaborava pruge koje su život značile. Omogućavale su zapošljavanje i rijetka je bila obitelj koja nije imala barem jednoga člana zaposlenog na željeznici", kazala je Pehar, dodavši da je njezinim ukidanjem prekinut lanac zapošljavanja i da je došlo do iseljavanja stanovništva s područja kojima je prolazila pruga.
U knjizi je, osim povijesnog prikaza razvoja željeznice, prikazana i inventarizacija željezničke baštine - građevinske, industrijske i spomeničke. Danas je ta europska graditeljska i spomenička baština, kako je istaknuto, ostavljena na milost i nemilost vremenu i čovjeku.
Knjiga ima 530 stranica i sadrži oko 760 fotografija i dokumenata, popisana je kompletna željeznička spomenička baština na području jugoistočne Hercegovine, Dubrovnika i Konavala. Obrađena je kratka povijesti željeznica u Europi i u BiH, kao i operativni rad željeznica.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.