Elma Hodžić: Uspavanke jednom mladom umjetniku
[TekstKad je
Morfej pjevao uspavanke jednom mladom umjetniku
je nastao u okviru projekta Prva samostalan, kojeg provodi Udruženje Zvono.Autorica je, zajedno sa umjetnikom Sašom Džinom, pobjednica prvog dijela
konkursa za mlade umjetnike i kustose/historičare umjetnosti.]
Piše: Elma Hodžić
Džinin ciklusPsihoanalitičko poimanje snova kroz lični likovni izraz je zapravo niz naracijom povezanih prizora, strip stvoren digitalnom grafikom. Prenoseći crteže fotografskim aparatom u elektronsku formu, umjetniku se otvara mogućnost da sagradi novi svijet oslobođen pravila onog budnog u kojem se pričaju „logične“ priče. Umnožavanje i ponavljanje elemenata iz jednog rada u drugi je vezivno tkivo Džinine priče ispod čije se prividne koherentnosti krije razlomljena stvarnost kakva se samo sniva. Fragmenti poznatog svijeta nakačeni su na dvodimenzionalne panoe: makaze postavljene u pustinju, ljudske lobanje preobražene u krila mlade djevojke, jabuke izvađene iz neke košare i premještene u šupljine tih lobanja, Caravaggiov Hrist u društvu filmskih likova i čuvenog iscjelitelja Torabija koji je nedavno popunio Zetru više od bilo koje muzičke zvijezde iz najslavnih dana. Upravo zbog nestabilne strukture uzročno-posljedičnih veza, tehnika ovog narativa podsjeća na nadrealističke kolaže Maxa Ernsta. Brižan u crtežu, ali naizgled nemaran u komponovanju, Džino pretvara vrijeme i prostor svojih radova u snoviđenje, a od stvarnih likova pravi pričine.
Priča počinje
u pustinji. U dinama beskonačnosti ili ništavila zabodeno je nekoliko makaza
(ili su možda jedne makaze umnožene u fatamorganičnom deliriju ili nataloženoj želji
naratora da nešto presječe ili baš u tom što ste sada pomislili ili u onom što
niko osim umjetnika neće znati). Mlada djevojka sa krilima od lobanja ulazi u
narativ. Iz lobanja ispadaju zrele, crvene jabuke kako bi ih uhvatila razjapljena
usta. U četvrtom radu se gomila pijeska mijenja gomilom zelenih štipavica.
Nelagodnost koju stvara uhvaćenost u bezizlazju prirode je zamijenjena
nelagodnošću onog što je čovjek napravio da stiska. Veza sa sljedećim prizorom
ostvarena je upravo djelimičnim ponavljanjem pozadine jer se u narativ uvode
posve novi likovi (Hrist, Torabi, likovi iz filma Shining, dva umjetnikova
prijatelja, Bogorodica, Ivan Krstitelj). Za razliku od prva tri rada gdje
oblici izranjaju iz pozadine odnosom svjetlosti i sjene, tek u četvrtom dijelu
nam se umjetnik obraća i bojom. Zelenoj pozadini od pravih linija i oštrih
rubova se suprotstavlja crvenilo i
oblina jabuka. Istu anksioznost u posmatraču budi i analogija između mlaza krvi
koja šiklja iz Hristove glave i prezrelih jabuka. Već u sljedećem panou Džino napušta
crvenilo, mijenjajući ga širim i vedrijim spektrom boja, ali se takoreći dekirikovska
(od De Chirico) igra bezvremenskim prizorima nepokretne atmosfere i dalje nastavlja. Pored osnovnog emotivnog
tona kojim je obojen čitav ciklus Psihoanalitičko poimanje snova kroz lični
likovni izraz, Džino uspijeva ponavljanjem likova uklopiti i posljednja dva
rada u narativ.
Zagrebati
ispod površine sna uvijek nosi veće razočarenje od grebanja po nedobitnoj srećki.
Dok tijelo odmara, onaj drugi dio nas izgleda neumorno nastavlja da radi. Ali
da li su te „aktivnosti“ baš toliko naivne koliko nam se čine? Dovesti Svetog
Ivana Krstitelja sa štipaljkom na glavi u isti okvir s pokemonima, lego kockama
i gumenim bombonima nije baš toliko bezazleno. Ili možda jeste? Izrađujući
sanovnik za eventualne tumače ovog ciklusa rizikujem da ih odvedem na
stranputice, stoga ću ukazati samo na osnovne smjernice pred koje nas umjetnik
stavlja. Generatori značenja u Džininoj umjetnosti su zapravo magrittovske
inverzije: obrtanja ustaljenih i očekivanih vizualnih podataka. Na krilima na
kojima zbog oblika očekujemo perje, postavljene su mrtvačke glave, a ljepota i
putenost djevojke je suprotstavljena simbolima smrti i grijeha. Prevodeći
fluidne snove iz njihove raštrkanosti u čvrsti svijet, nadograđeni ekstremiteti
djevojke ukazuju na zli izrastak onog što se na prvi pogled čini dobrim. Slična
vizualna zamka ostvarena je i na petom dijelu ciklusa: haos razbacanih figura i
oblika je potpuno uređen na simboličkom nivou, tako što je svakom obliku pridružen
dvojnik. Ravnotežu dva iscjelitelja, bliznakinja i para otvarenih usta od kojih
jedna pripadaju filmskom liku, narušava pohotljivi pogled umjetnikovog
prijatelja. Zanimljiva je inverzija u kojoj je Džino muškog lika zagrnuo
okovratnikom sačinjenim od kovanica. Ko
je lik koji jače od prstom pritisnute žile kucavice čuje zveckanje
novca? Možda njemu pripada sjekira zalutala među Hristove vrijeđe? Ili je
sjekira umjetnikova? Pripada li mu štipavica s glave Ivana Krstitelja? Pripadaju
li mu i makaze od kojih je Džino napravio Bogorodičin oreol? Ne znam. Niko ne
zna osim Morfeja.
Džinina priča
počinje i završava makazama. I moja priča o njegovoj umjetnosti treba ovdje
negdje završiti zbog poštovanja prema satovima čije galopiranje upozorava moje čitatelje
da se mimo našeg razgovora ispisuju neke druge priče. Nisam sigurna koje su
vjerodostojnije, ovi uzaludni epilozi kojim pokušavamo zapečatiti nečiji umjetnički
rad ili one u kojima su ravnopravni likovi iz crtića sa svecima od kojih smo počeli
računati vrijeme, ali pouzdano znam da su ove druge zanimljivije. Zbog njihovog
apsurda nekako sve ima više smisla!
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.